Krijg je nog te weinig leads binnen via je website? Dat is vervelend, zeker wanneer dit langere tijd duurt. Zonder leads zijn er immers geen verkopen. Het is goed om te beseffen dat de bezoekers van je website doorgaans niet bij hun eerste bezoek al contact met je zullen opnemen. Meestal moeten ze meerdere keren in aanraking komen met je bedrijf, voordat ze dit zullen doen. Ze moeten je eerst leren kennen, gaan waarderen en vertrouwen. Dit is een proces waar je aan zult moeten bouwen.

Gelukkig zijn er verschillende acties die je kunt nemen om gericht te werken aan het verkrijgen van meer goede leads. Benieuwd hoe je dit doet? In deze blog deel ik graag een aantal tips met je!

Wat wordt er bedoeld met leads?

Een lead is een persoon of bedrijf die interesse heeft om jouw product of dienst te kopen. Leads zijn jouw potentiële klanten. Ze hebben nog geen aankoop bij je gedaan, maar de kans is wel groot dat ze dat in de (nabije) toekomst gaan doen. Deze leads komen vaak binnen via jouw website. Deze mensen hebben bijvoorbeeld een contactformulier ingevuld, met het verzoek om meer informatie of hebben een offerte bij je aangevraagd.  Ook kan het zijn dat ze jouw e-book hebben gedownload en zich daarmee gelijk hebben ingeschreven voor je wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief.

Koude en warme leads

Misschien heb je weleens gehoord van koude en warme leads. Wat is nou precies het verschil tussen beide?

Bij een koude lead is er nog geen interactie geweest met jouw bedrijf. Ze hebben nog geen interesse getoond en mogelijk ook nog nooit van jouw bedrijf gehoord. Het benaderen van koude leads is heel lastig, de kans is groot dat de betreffende persoon zich overvallen voelt wanneer je contact opneemt om jouw aanbod op een directe manier onder de aandacht te brengen. Met een gerichte contentstrategie kun je deze koude leads wel geleidelijk “opwarmen” tot warme leads.

Een warme lead daarentegen heeft al wel interesse getoond in jouw product of dienst. Deze persoon heeft zelf actief contact opgenomen met jouw bedrijf. Vanzelfsprekend is de kans dat een warme lead bij jou gaat kopen een stuk groter dan dat een koude lead dit doet.

Wat is leadgeneratie?

Met behulp van leadgeneratie kun je ervoor zorgen dat mensen interesse krijgen in jouw product of dienst. Leadgeneratie kun je definiëren als: alle activiteiten die een bedrijf onderneemt om in contact te komen met potentiële klanten met als doel ze uiteindelijk te veranderen in betalende klanten. Het is daarmee de eerste stap in het verkoopproces.

Hoe genereer je meer relevante leads?

Er zijn verschillende manieren om meer relevante leads voor je bedrijf te krijgen:

  1. Leer jouw klanten kennen. Verdiep je eerst in de mensen die behoefte hebben aan jouw product of dienst. Welke mensen zijn dit? Lopen ze mogelijk tegen een bepaald probleem aan waar jij een oplossing voor kunt bieden? Hoe beter jij in beeld hebt wie deze mensen zijn, hoe gerichter je deze groep mensen kunt bereiken met jouw boodschap. Veel bedrijven maken hierbij gebruik van zogenaamde persona’s. Een persona is een uitgebreide omschrijving van een fictief persoon die jouw product of dienst afneemt. Je kunt ook kijken naar de klanten die je al hebt. Wat was voor hun de reden om bij jou te kopen? Het antwoord hierop levert vaak hele waardevolle informatie op, die je kunt gebruiken bij het op de juiste manier benaderen van potentiële klanten. Verdiep je ook in de kanalen waar jouw doelgroep te vinden is. Zijn ze actief op social media en zo ja op welk platform vooral? Zorg dan dat jouw bedrijf hier goed zichtbaar is.
  2. Plaats goede content op je website. Wanneer je website voorzien is van boeiende content over de producten of diensten die je aanbiedt, dan helpt dit zeker bij het verkrijgen van meer leads. Heb je bijvoorbeeld goede blogs op je website, dan kun je de bezoekers van je website zowel informeren als enthousiast maken over jouw aanbod. Zorg dat je met je blogs echt waarde biedt, zo komen jouw blogs niet alleen sneller naar boven drijven in Google, maar de lezers van je blog zullen blij zijn met alle waarde die je deelt. Hierdoor is de kans veel groter dat ze contact met jou opnemen en uiteindelijk tot een aankoop overgaan.
  3. Bied een gratis weggever aan: Een gratis weggever, bijvoorbeeld in de vorm van een e-book of handige checklist, is een heel effectief middel om meer leads te genereren. In ruil voor het ontvangen van jouw weggever, geven mensen hun e-mailadres en toestemming voor het ontvangen van jouw nieuwsbrieven. Bied met deze weggever echt iets waardevols aan je bezoekers, dan is dit meteen een goede kennismaking met jouw bedrijf. De ontvangers zullen benieuwd zijn naar jouw betaalde aanbod. En door regelmatig nieuwsbrieven te versturen naar deze mensen blijf je bij hun onder de aandacht. En dat is heel belangrijk, want op het moment dat ze jouw product of dienst daadwerkelijk willen aanschaffen is de kans een stuk groter dat ze dat bij jou gaan doen.

Wil je ook aan de slag gaan om meer leads via je website te verkrijgen? Heb je behoefte aan wat hulp, bijvoorbeeld bij het schrijven van goede content voor je website, of het maken van een gratis weggever?

Als tekstschrijver help ik je graag hiermee. Neem even contact met me op dan bespreken we de mogelijkheden!