5 redenen om een tekstschrijver voor je website in te huren

Foto van Lina Wijma
waarom een tekstschrijver inhuren

Table of Contents

Overweeg je een tekstschrijver in te schakelen voor het schrijven van de teksten van je nieuwe of bestaande website? Maar ben je er (nog) niet van overtuigd of dit wel de investering waard is? Als (startende) ondernemer zijn er al genoeg andere kosten die je moet maken. Kun je niet beter besparen op de kosten van een tekstschrijver door zelf je websiteteksten te schrijven? Een begrijpelijke afweging.

In deze blog geef ik je 5 goede redenen waarom je juist wel een tekstschrijver zou moeten inhuren om de teksten voor je website te schrijven.

1. Tekstschrijven is een vak apart

Het lijkt heel simpel. De websitebouwer is druk doende met het maken van jouw website. Dat kun je met een gerust hart overlaten aan iemand die hier veel verstand van heeft. Maar die teksten dat is een ander verhaal. Dat zou je toch zeker zelf ook moeten kunnen. Als je even tijd hebt tussen alle drukke bezigheden door dan ga je er wel even voor zitten. Het is tenslotte jouw vak, jouw passie waar je over gaat schrijven. Tuurlijk dat je daar een mooi verhaal van kan maken. Zo beland je ´s avonds laat met een kop koffie of thee achter de computer en begint.. Om vervolgens te ontdekken dat het nog niet eens zo simpel is. Vragen die mogelijk door je hoofd kunnen schieten zijn:

  • Hoe/waar begin ik?
  • Wat zet ik nou op welke webpagina?
  • Snapt iemand zonder vakkennis waar mijn verhaal over gaat?
  • Is het wel interessant genoeg?
  • Zitten er geen taalfouten in?
  • Enneh hoe zit het eigenlijk met SEO?
  • Waarom ben ik hier ook alweer aan begonnen???

 

Veel van mijn klanten hebben geworsteld met in ieder geval een aantal van deze vragen tijdens het schrijven van hun teksten voordat ze bij mij aanklopten. En vaak zijn ze ontzettend opgelucht wanneer ze deze klus kunnen uitbesteden. Want ja, ook tekstschrijven is een vak, net als dat van jou.

2. Scoren met SEO

De mensen die zoeken op het internet naar jouw product of dienst, moeten jouw website natuurlijk wel weten te vinden. Voordat ik begin met het schrijven van webteksten doe ik eerst een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Welke zoektermen zijn voor jouw bedrijf van belang? En nog belangrijker: liggen er voor jou nog kansen om ook te scoren met deze zoekwoorden? Sommige zoekwoorden hebben al zoveel concurrentie dat het weinig zinvol is om je hier op te richten. In dat geval kijk ik liever naar die zoekwoorden die misschien een minder hoog bereik hebben, maar wel veel potentie om goed mee te kunnen scoren. Door op zoek te gaan naar deze pareltjes is de kans namelijk veel groter dat ook jouw website een mooie stroom maandelijkse bezoekers krijgt. Zonder zoekwoordenonderzoek vooraf is de kans dat jouw website zichtbaar wordt in de bovenste regionen van de zoekresultaten behoorlijk gering. En dat is zonde natuurlijk van alle tijd die je hebt gestoken in het schrijven van je eigen teksten.

Seo, Search Engine, Gears, Optimalisatie, Browser, Zoek

3. Webteksten moeten doeltreffend én overtuigend zijn

Internet is een vluchtig medium. Bezoekers van je website hebben weinig tijd en nog minder geduld. Als ze op jouw website niet binnen enkele seconden vinden waar ze naar op zoek zijn, klikken ze weg. Hop naar de volgende website, op naar de concurrentie. Weg bezoeker, weg potentiële klant. Een tekstschrijver zet belangrijke informatie op die plekken waar ze gelezen worden. Zoveel mogelijk bovenaan. De belangrijkste zaken eerst, de kleinere details kunnen verderop in de tekst. De webteksten moeten dus een logische opbouw hebben. Daarnaast moeten ze begrijpelijk en prettig leesbaar zijn en natuurlijk overtuigend zijn. Kortom, er komt heel wat bij kijken om webteksten te schrijven die doen wat ze moeten doen: van bezoekers klanten maken.

4. Een duidelijk ingerichte website, zodat bezoekers ook echt tot actie overgaan

Is de bezoeker van jouw website enthousiast geworden dan wil hij graag zo snel mogelijk tot actie overgaan. Die actie kan bestaan uit het bestellen van jouw product, het inplannen van een afspraak, het aanvragen van een offerte, het inwinnen van informatie etc. Door een duidelijke navigatie en goed zichtbare knoppen moet meteen duidelijk worden hoe deze actie in gang gezet kan worden. Je moet er dus voor zorgen dat er een duidelijke call to action op jouw website aanwezig is. Een duidelijke call to action zorgt voor een verhoging van het aantal conversies en is daarmee van groot belang. Ook dit zijn zaken waar een tekstschrijver rekening mee houdt.

Uw Winkelwagen, Winkelen, Laptop, Supermarkt, Aankoop

5. Een vaste stroom gratis websitebezoekers

Wat is er nou mooier dan dat steeds meer mensen die gericht naar jouw product of dienst zoeken op jouw website terechtkomen? Je kunt natuurlijk adverteren via Google Ads of Facebook  en er op die manier voor zorgen dat die bezoekers er komen. Maar deze advertentiekosten kunnen behoorlijk oplopen en het adverteren maakt je afhankelijk. Stop je met adverteren dan stopt ook die bezoekersstroom. Door (eenmalig) te investeren in goede webteksten ontvang je organisch verkeer dat helemaal gratis is. En dit verkeer gaat jaar in jaar uit gewoon door, simpelweg omdat je een website met steengoede teksten hebt, geschreven door een tekstschrijver met kennis van zaken!

Mag ik ook jouw webteksten schrijven of wil je hier eerst wat meer informatie over?  Neem dan even contact met me op, dan nemen we alles uitgebreid door!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *