Blog

Teksten laten redigeren

Door Lina Wijma | 24 juli 2019 | 0 reacties

Tekst redigeren, wat is dat nou precies?

Tekst redigeren is het aanpassen en indien nodig het herschrijven van een bestaande tekst. Niet alleen worden alle spel-, stijl-, type- en grammaticafouten gecorrigeerd, maar ook wordt de tekst mooier en prettiger leesbaar gemaakt. Zo wordt er bij het redigeren van een tekst gekeken naar zaken als: volgorde van de tekst, zinsopbouw, het gebruik van leestekens, is het taalgebruik passend bij de doelgroep waarvoor de tekst bedoeld is en zit er voldoende vaart in het verhaal om de lezer te boeien.

Wordt een tekst geredigeerd, dan kan dit betekenen dat de tekst flink door elkaar wordt gehusseld en dat de zinnen hier en daar krachtiger worden neergezet. Alles met het doel om de tekst beter leesbaar, boeiender, professioneler en beter toegankelijk voor de lezer te maken.

Waarom een tekst laten redigeren?

Over één ding is iedereen het wel eens. Met een tekst die doordrenkt is met taalfouten ga je niet scoren. Denk maar aan die sollicitatiebrief die na het lezen van de eerste alinea al op de stapel `afwijzen`wordt gelegd, simpelweg omdat de spellingsregels onjuist zijn toegepast.

Zeker ook voor websiteteksten en blogartikelen geldt dat ze in correct Nederlands moeten zijn geschreven. Als de tekst van een bedrijfswebsite een aaneenschakeling van taalblunders is, dan wordt het bedrijf simpelweg niet serieus genomen. En dat is natuurlijk een gemiste kans! Sterker nog, slechte websiteteksten kunnen ervoor zorgen dat het betreffende bedrijf omzet misloopt. Alle reden om de nodige aandacht aan je teksten te besteden!

Lukt het je niet om je teksten op de rails te krijgen of twijfel je of je teksten grammaticaal het daglicht wel kunnen verdragen? Laat je teksten dan redigeren door een tekstschrijver. Een tekstschrijver doet niets liever dan te sleutelen aan teksten, net zolang totdat ze lopen als een trein.

Ik redigeer je teksten met liefde

Ik ga met liefde aan de slag met een tekst die nog wat extra aandacht kan gebruiken. Ik vind namelijk dat ook jouw teksten het waard zijn om gelezen te worden. Of het nu gaat om je blogs, je websiteteksten of ander soort tekst.

Vaak betekenen een paar goede aanpassingen al een wereld van verschil. Soms is het nodig dat de tekst rigoureuzer wordt aangepakt. Ik kijk wat nodig is om het maximale uit jouw tekst te halen. Ook als het gaat om het gebruik van de juiste zoektermen.

Wil je meer weten over wat ik voor jou kan betekenen? Bel of mail me even, dan neem ik graag alles met je door.

Pakkende webteksten schrijven

Goede webteksten schrijven, hoe doe je dat?

Door Lina Wijma | 05 november 2018 | 0 reacties

Ben je ook een (startende) ondernemer die worstelt met zijn webteksten? Weet dat je niet de enige bent! Het schrijven van goede en pakkende webteksten blijkt nog niet zo eenvoudig. Zeker nu het internetgebruik steeds meer mobiel wordt, moet de taal krachtig en kernachtig zijn. Maar hoe zet je nou in een paar zinnen uiteen waar jouw bedrijf sterk in is? Vaak lijkt dit haast een onmogelijke opgave.  (meer…)

Succesvol zakelijk bloggen

Een succesvolle blog schrijven voor je bedrijf

Door Lina Wijma | 16 april 2018 | 0 reacties

Eerder schreef ik een artikel over de voordelen die bloggen voor je bedrijf met zich meebrengt. Graag laat ik je in dit artikel zien hoe je nu een goede zakelijke blog begint én hoe je het volhoudt om te blijven bloggen. Dit laatste vinden veel bedrijven lastig hoor ik vaak. Want hoe kom je steeds weer aan nieuwe onderwerpen voor je blogs? Op een gegeven moment kun je het gevoel hebben dat je over elk mogelijk onderwerp dat met je bedrijf te maken heeft al geschreven hebt.

(meer…)

Tips redigeren tekst

Tips voor het redigeren van een tekst

Door Lina Wijma | 13 februari 2018 | 0 reacties

Het redigeren van teksten valt niet altijd mee. Zeker niet als het om het redigeren van je eigen teksten gaat. Misschien herken je het wel. Bij teksten van anderen haal je vaak moeiteloos de taalfouten eruit. Gaat het om teksten die je zelf hebt geschreven dan blijkt redigeren ineens een stuk moeilijker te zijn. Blijkbaar staren we ons toch snel blind op iets wat we zelf geschreven hebben. Je kunt oneindig vaak over je eigen taalfoutjes heen lezen en uiteindelijk is het iemand anders die je erop wijst dat er toch nog het een en ander aan je tekst mankeert. Redigeren houdt ook in dat je kijkt naar zaken als een goede titel, een goede opbouw van het verhaal, zinsconstructies, klopt de interpunctie en wordt de lezer wel op de juiste manier aangesproken. Graag laat ik je in dit artikel zien hoe je stap voor stap je tekst kunt redigeren.

(meer…)

Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?

Door Lina Wijma | 08 februari 2018 | 0 reacties

Misschien herken je het wel als ondernemer met een eigen website. Je hebt veel tijd en misschien ook veel geld geïnvesteerd in het (laten) maken van een website voor je bedrijf. Je bent er tijden mee zoet geweest. Je hebt nagedacht over het design, over de foto´s op je website en niet te vergeten de teksten. Misschien heeft het je wel bloed, zweet en tranen gekost, maar uiteindelijk is je website dan klaar. Je bent tevreden over het eindresultaat. De website gaat vervolgens online en je verwachtingen zijn hooggespannen. Laat die bezoekers nu maar snel komen. Maar dan…

(meer…)

Goede redenen om af en toe je website te vernieuwen!

Door Lina Wijma | 15 augustus 2017 | 0 reacties

Vaak zie je dat wanneer een website eenmaal gereed is er daarna niet zoveel aandacht meer aan wordt besteed. Sommige websites blijven jarenlang vrijwel onveranderd, op een noodzakelijke wijziging hier en daar na. Voor een bedrijf is het echt belangrijk om af en toe de eigen website eens onder de loep te nemen en te kijken of deze hier en daar niet wat verouderd is. En dan gaat het niet alleen om het uiterlijk, maar zeker ook om de informatie.

(meer…)

Stijlvol schrijven bij Tekstbureau Glasheldere Taal

Een tekstschrijver inhuren, waarom zou ik?!

Door Lina Wijma | 27 juni 2017 | 0 reacties

 

Hoewel deze vraag aan mij vaak niet zo rechtstreeks wordt gesteld –  ik ben natuurlijk zelf een tekstschrijver dus niet geheel objectief – zie ik hem wel vaak voorbijkomen. Gevolgd door allerlei argumenten in de trant van: iedereen kan toch zeker een stukje schrijven, daar ga je toch niet iemand voor inhuren, zonde van het geld! Jammer vind ik dat, want daarmee wordt toch een beetje gesuggereerd dat een tekstschrijver niks extra’s te bieden heeft. Gek genoeg wordt er tegen mijn functie van administrateur heel anders aan gekeken: de boekhouding moet je als ondernemer vooral uitbesteden, want voor je het weet ga je compleet de mist in met alle gevolgen van dien… Waarom zou je dan niet een tekstschrijver inhuren die goed is in het schrijven van jouw zakelijke teksten?

(meer…)

Bloggen voor je bedrijf, een goed idee?

Door Lina Wijma | 10 juni 2017 | 0 reacties

Veel bedrijven vinden het helemaal niet nodig om te bloggen over hun activiteiten. Ze hebben vaak al een mooie, professionele website en achten dit voldoende voor hun online presentatie en vindbaarheid. Bloggen zien ze als een tijdrovende bezigheid waarmee weinig voordeel te behalen valt. Graag zet ik voor de ondernemers die er zo over denken op een rijtje waarom bloggen wel degelijk iets goeds voor je bedrijf kan doen.

(meer…)

Het belang van content marketing

Door Lina Wijma | 30 maart 2017 | 0 reacties

Tegenwoordig is het, wanneer het gaat om zoekmachineoptimalisatie (= het optimaliseren van een website om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terecht te komen), steeds belangrijker geworden om je website te voorzien van relevante inhoud (content). Zoekmachines als Google hebben als belangrijkste doel om hun gebruikers te leiden naar een website die zoveel mogelijk overeenkomt met de door hun ingegeven zoekopdracht. Zoekmachines zijn steeds verder doorontwikkeld in het bepalen van de relevantie van webpagina´s. De tijd dat het voldoende was om je website een paar keer te voorzien van de zoekwoorden waarop je gevonden wilde worden, ligt definitief achter ons. Websites dienen steeds minder uitsluitend als ‘online visitekaartje´, maar worden ingezet om ook daadwerkelijk opdrachten mee binnen te halen. Om dit te bewerkstelligen zul je bezoekers moeten aantrekken die voor jouw bedrijf relevant zijn: dit zijn de bezoekers waarvan de kans groot is dat ze over zullen gaan tot actie, zoals het bestellen van een dienst, het kopen van een product of het invullen van een offerte-aanvraagformulier.

(meer…)