Copywriter of tekstschrijver, wat is nu eigenlijk het verschil?

Lina Wijma

Doorgaans noem ik mijzelf een tekstschrijver en wat minder vaak een copywriter. Als mensen vragen wat voor werk ik doe, vind ik het nou eenmaal fijn om hier een duidelijk antwoord op te kunnen geven. Wat een tekstschrijver doet, daar hebben de meeste mensen wel een beeld bij.

Het beroep van copywriter is wat minder bekend. Maar als ik kijk naar mijn dagelijkse werkzaamheden, wat ben ik dan het meest, een tekstschrijver of een copywriter? Best nog wel een lastige vraag, ook voor mezelf. Want waar de grens tussen beide vakgebieden ligt, is niet altijd even helder aan te geven. Het leek me leuk om er eens een blog aan te wijden om de verschillen tussen copywriters en tekstschrijvers eens wat verder uit te diepen. Of juist om aan te geven dat die verschillen misschien niet eens zo heel groot zijn.

Benieuwd naar wat mijn conclusie is? Lees dan vooral verder..

Wat is een copywriter?

Laten we eerst eens kijken naar wat de definitie van een copywriter eigenlijk is.

Wikipedia omschrijft het als volgt:

⇒ Een copywriter is een tekstschrijver die is gespecialiseerd in het schrijven van reclametekst en andere wervende teksten.

Dit schept al wat meer duidelijkheid. Een copywriter is volgens deze definitie ook een tekstschrijver, maar wel één die zich heeft toegelegd op het schrijven van reclameteksten en andere teksten met een wervend karakter. Er bestaan dus ook tekstschrijvers die geen copywriter zijn, doordat ze zich niet richten op wervende teksten, maar bijvoorbeeld meer op informatieve teksten.

Als je kijkt naar waar copywriters werkzaam zijn dan tref je deze mensen vaak aan bij reclamebureaus en communicatiebureaus. Of ze werken op freelance basis en worden ingehuurd door verschillende bureaus. Veelal werkt een copywriter samen met een art director. Een art director is verantwoordelijk voor het bedenken en uitwerken van de visuele afbeeldingen die gebruikt worden voor reclamecampagnes.

Copywriters zijn meesters als het gaat om het schrijven van pakkende koppen voor advertenties of het bedenken van een reclamecampagne. De focus ligt bij hun werk op het trekken van aandacht, het verleiden en het proberen mensen aan te sporen tot actie, zoals het kopen van een product of het afnemen van een dienst. Een pakkende slogan schudden ze zo uit hun mouw, ze weten precies hoe ze een product in de markt moeten zetten en ze kunnen zich perfect in de doelgroep waar de reclame-uiting voor bedoeld is verplaatsen.

Wat doet een tekstschrijver?

Laten we dan nu eens kijken wat een tekstschrijver precies doet. We zagen al dat een tekstschrijver ook tegelijkertijd copywriter kan zijn, wanneer deze teksten schrijft die commercieel gericht zijn. Daarnaast kun je een tekstschrijver voor nog oneindig veel meer soorten tekst inhuren. Hierbij kun je denken aan het schrijven van de teksten voor een brochure, het schrijven van blogs, websiteteksten maken, SEO teksten schrijven, het maken van een jaarverslag, het afnemen en uitwerken van interviews, productomschrijvingen voor een webshop schrijven etc.

Een tekstschrijver richt zich vaak vooral op het schrijven van informatieve teksten. Dit kunnen korte teksten zijn, maar ook teksten met een behoorlijke omvang. Vaak moet een tekstschrijver vooraf heel veel informatie inwinnen, omdat alle feiten in de tekst uiteraard moeten kloppen. Een goede reseach en voorbereiding vormt een belangrijk onderdeel van het werk. Verder moet de tekst natuurlijk goed in elkaar zitten en grammaticaal goed op orde zijn.

Ben ik eigenlijk een copywriter of een tekstschrijver?

Als ik kijk naar waar mijn werk het meeste uit bestaat dan ben ik in eerste instantie geneigd om te zeggen dat ik een tekstschrijver ben. Mijn werk bestaat namelijk voor het grootste deel uit het schrijven van online teksten: webteksten, SEO teksten, blogs en productomschrijvingen voor websites. Ook het verrichten van een zorgvuldig zoekwoordenonderzoek en het samen met de klant zoeken naar mogelijkheden om de online zichtbaarheid te vergroten vormt een belangrijk onderdeel van mijn werk.

Maar ook al is de inhoud van de teksten die ik schrijf voor een groot deel informatief, het doel van de teksten is natuurlijk vooral om meer bezoekers naar de website te krijgen, zodat de klant uiteindelijk meer verkopen via de eigen website of webshop gaat genereren. Meer websitebezoekers bereik je met SEO. Het einddoel, van bezoekers betalende klanten maken, daar heb je dan weer overtuigende en wervende teksten voor nodig. Dus ook over die informatieve teksten giet ik hier en daar een commercieel sausje. Daar waar het kan en daar waar het nodig is. En ook ik vind het leuk om een mooie, wervende kop te bedenken. Zo eentje die treffend en origineel is. Die soms zomaar uit de lucht komt vallen en een heel mooi pareltje blijkt te zijn.

Dus ja, wat mij betreft is die scheidslijn tussen het werk van een tekstschrijver en een copywriter vrij dun. Net als een tekstschrijver ook wervende teksten schrijft, zal een copywriter zich ook met informatieve teksten bezighouden. En die afwisseling is natuurlijk ook wel zo leuk. Teksten schrijven is zo´n veelzijdig en creatief vak, het zou jammer zijn om je hierin te beperken.

Heb je een tekstschrijver of copywriter nodig? Kijk dan vooral naar wat die betreffende persoon te bieden heeft en of je wel of niet een klik hebt met deze persoon. Dat is uiteindelijk veel belangrijker dan mensen op basis van hun functie te selecteren (of juist niet).

Zoek je een tekstschrijver en/of een copywriter?

In beide gevallen ben je bij mij aan het juiste adres. Ik heb een journalistieke vakopleiding gedaan, die ik verder heb aangevuld met een opleiding tot copywriter en trainingen op het gebied van SEO. Hierdoor ben ik breed inzetbaar en kan ik je op meerdere terreinen van dienst zijn.

Meer weten? Neem dan vandaag nog contact met me op. Dan nemen we alles uitgebreid door. Ik spreek je graag binnenkort!

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *