Copywriting tips voor het schrijven van teksten die omzet opleveren

Picture of Lina Wijma
Copywriting tips

Table of Contents

Wil je graag betere teksten schrijven, die overtuigend zijn en ervoor zorgen dat mensen enthousiast raken van jouw aanbod? Door gebruik te maken van de juiste copywriting technieken, speel je met jouw teksten beter in op de verlangens en behoeften van jouw doelgroep en maak je ze langzaamaan warm voor jouw aanbod. Je teksten worden er creatiever van, relevanter en zijn méér gericht op de doelgroep.

Hoewel copywriting natuurlijk echt een vak op zich is, kun je wel met de juiste kennis en de nodige oefening leren hoe je teksten schrijft die verkopen. In deze blog geef ik je een aantal waardevolle copywriting tips die je zelf toe kunt passen in je teksten.

Maar eerst vertel ik je wat meer over copywriting en waar een professioneel copywriter zich allemaal mee bezighoudt. Zo krijg je een beter beeld van wat copywriting precies inhoudt.

 

Wat is copywriting?

Copywriting is het schrijven van teksten die gericht zijn op het verkopen van producten of diensten. Deze teksten zijn dus commercieel van aard en hebben bijvoorbeeld tot doel de naamsbekendheid te vergroten en mensen enthousiast te maken voor jouw aanbod. Met sterke en overtuigende teksten kun je jouw doelgroep stimuleren om een bepaalde actie te ondernemen.

Wat doet een copywriter?

Een copywriter is een professionele schrijver die zich bezighoudt met het schrijven van wervende en overtuigende teksten

Copywriters worden bijvoorbeeld ingezet bij het schrijven van promotiemateriaal, zoals e-mails, advertenties, folders, brochures, nieuwsbrieven, blogartikelen en andere wervende teksten. Copywriters kunnen werkzaam zijn als zelfstandige of in dienst zijn van bijvoorbeeld een marketingbureau of een reclamebureau. Vaak werken ze samen met een artdirector die verantwoordelijk is voor het beeldmateriaal. 

Wat is het verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver?

Hoewel er best veel overeenkomsten zijn tussen een copywriter en een tekstschrijver zijn er natuurlijk ook een aantal belangrijke verschillen tussen beide beroepen:

  • Copywriters houden zich vooral bezig met het schrijven van wervende teksten die als doel hebben lezers te overtuigen en bijvoorbeeld aan te sporen tot het doen van een aankoop.
  • Tekstschrijvers kunnen op zich ook best een wervende tekst schrijven, toch zie je dat zij zich vaker bezighouden met teksten die wat informatiever van aard zijn, zoals webteksten, nieuwsbrieven, blogs, interviews en artikelen. Vaak zie je dat tekstschrijvers ook een bepaalde specialisatie hebben, waardoor ze veel weten over een bepaald onderwerp. 
  • Copywriters zijn zeer creatief in het spelen met woorden: het bedenken van een pakkende slogan en het maken van krachtige koppen, gaat hun heel gemakkelijk af. Het gaat hierbij in de regel om het schrijven van kortere teksten.
  • Tekstschrijvers zijn meer bedreven in het schrijven van langere teksten, waarvoor ze veel research moeten doen zodat ze de lezers van uitgebreide informatie kunnen voorzien.
 
Verbeter je teksten met deze copywriting tips

Ook wanneer je zelf geen copywriter bent, zijn er wel een aantal copywriting tips die je bij het schrijven van je eigen teksten kunt toepassen, om op deze manier je teksten te verbeteren. Met deze tips weet jij voortaan hoe je ijzersterke teksten schrijft, zodat jouw doelgroep tot actie overgaat.

1. Bepaal het doel van je tekst

Elke tekst wordt met een bepaald doel geschreven. Bij copywriting is het doel meestal dat je mensen enthousiast wilt maken om een aankoop bij jou te doen. Hier kun je ook in kleinere stappen naar toewerken. Dan is het doel van je tekst bijvoorbeeld dat mensen zich in gaan schrijven voor je nieuwsbrief, zich aanmelden voor jouw webinar, jouw e-book downloaden of een offerte bij je aanvragen.

Houd bij het schrijven voortdurend dit doel voor ogen, zo houd je de focus en is het gemakkelijker om richting te geven aan jouw tekst. 

2. Bepaal jouw doelgroep

Voor welke groep mensen is jouw tekst bedoeld? Zijn het mannen en/of vrouwen, vallen ze in een bepaalde leeftijdsgroep, hebben ze een gemeenschappelijk beroep, een bepaalde levensstijl, waar zijn ze te bereiken en hoe kun je ze het beste benaderen? Het is maar een kleine greep uit een groot aantal vragen die je zou moeten beantwoorden om echt een goed beeld te krijgen van de doelgroep waarvoor je nou eigenlijk schrijft. 

Hoe specifieker jij je doelgroep kunt omschrijven, hoe doelgerichter je teksten zullen zijn en hoe groter de kans is dat je deze mensen ook echt bereikt met jouw boodschap.

3. Wees creatief met woorden, zo kun je ook van een saai onderwerp iets leuks maken!

Niet elke branche is op het eerste gezicht even bruisend. Zo kun je bijvoorbeeld denken dat jouw webshop in technische onderdelen minder tot de verbeelding zal spreken dan de website van een evenementenbureau, ik noem maar even iets natuurlijk. Maar dit hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn! De kunst is altijd om de beleving rondom jouw product in boeiende woorden te vatten. Wanneer iemand technische onderdelen nodig heeft, dan is deze persoon bezig iets te repareren of iets heel nieuws te creëren. Daar kun je natuurlijk best een mooi verhaal omheen verzinnen. Gebruik je fantasie, houd het verhaal niet abstract, maar laat het tot leven komen. Gebruik voorbeelden waarin jouw doelgroep zich zal herkennen.
Copywriting tips maak het onderwerp interessant

4. Geef je publiek precies datgene waar ze naar op zoek zijn

Een behoefte of verlangen kun je niet bij je lezers creëren, je kunt het hooguit aanwakkeren. Zorg dus dat je met je teksten inspeelt op deze reeds aanwezige behoeften en verlangens. Ben je bijvoorbeeld een personal trainer dan kun je ingaan op het verlangen van je doelgroep om slanker en fitter te worden. 

Beschrijf hoe jij met jouw persoonlijke begeleiding mensen kunt helpen om hun doelen te bereiken, zoals het behalen van hun streefgewicht, het verkrijgen van een betere conditie en het hebben van meer energie. Spreek je mensen met je teksten op dezelfde manier aan als je zou doen wanneer je een echt gesprek met ze zou hebben. Hiermee bedoel ik niet dat je schrijft zoals je praat, (in de meeste gevallen is dat geen aanrader), maar wel dat je gebruik maakt van dezelfde informele toon. Het is niet nodig en zelfs af te raden om in je teksten een andere toon te gebruiken dan je in het dagelijks leven doet.

5. Gebruik duidelijke taal

Je wilt dat je doelgroep jouw teksten gemakkelijk tot zich kan nemen. Gebruik daarom woorden die voor iedereen begrijpelijk zijn en maak je zinnen niet onnodig lang. Lange zinnen zijn op zich geen probleem, maar wissel ze voor de leesbaarheid wel af met kortere zinnen. Zo houdt je lezer gemakkelijker de aandacht vast. Bovendien zorgt de afwisseling tussen langere en kortere zinnen voor een ritme dat prettig leest. Kun je niet om het gebruik van vakjargon heen, leg deze termen dan wel uit, zodat ze voor iedereen te begrijpen zijn.

6. Schrijf met zelfvertrouwen

Bij copywriting is het heel belangrijk dat je krachtig en zelfverzekerd overkomt. Wees ervan overtuigd dat jij capabel genoeg bent om jouw doelgroep aan te spreken. Jij hebt iets te vertellen en wanneer je dit op een directe manier doet, met een flinke dosis zelfvertrouwen, dan zullen mensen jouw verhaal sneller oppikken, erin geloven en er waarde aan hechten.
Woorden als misschien, eventueel, waarschijnlijk, mogelijk, etc. komen aarzelend over en maken je tekst minder sterk. Gebruik juist woorden als: absoluut, zeker en geen twijfel mogelijk
 

Wees krachtig in je bewoordingen en krachtig in je toon en je zult zien dat jouw teksten overtuigen.

Schrijf met zelfvertrouwen

7. Kom snel ter zake

Werk zo snel mogelijk toe naar de kern van je verhaal. Een lange inleiding is niet nodig en vergroot alleen maar de kans dat je lezers afhaken. Vaak hebben we het idee dat we uit beleefdheid eerst een introductie moeten schrijven en pas dan bij het doel van de tekst mogen uitkomen. Dit geduld hebben de meeste mensen niet! Om te voorkomen dat ze verdwaald raken in het labyrint van omwegen en met één enkele klik kiezen voor de nooduitgang, moet je gelijk met de deur in huis vallen. Wanneer je dit op een originele manier doet dan heb je je lezers direct voor je gewonnen.

8. Verwerk de woorden ´waarom´ en ´omdat´.

Mensen zoeken altijd naar een reden om tot actie over te gaan. Waarom zouden ze jouw product of dienst aanschaffen? Wanneer jij in je teksten deze vraag met omdat + de reden beantwoord, maak je het hun gemakkelijk. Die reden hoeven ze zelf niet meer te bedenken, die geef jij hun al op een presenteerblaadje.

Kijkend naar mijn eigen aanbod, het schrijven van teksten voor ondernemers, gebruik ik even het volgende voorbeeld:
Waarom zou je mij inhuren als je tekstschrijver?
Omdat ik teksten schrijf die niet alleen goed vindbaar zijn in Google, maar die ook overtuigend zijn voor de doelgroep en zorgen voor meer conversies. 

Voor ieder aanbod is er zo´n vraag + antwoord te bedenken. 

Hoe specifieker en krachtiger jouw omdat is, hoe overtuigender dit overkomt bij jouw doelgroep.

9. Wees empathisch

Verplaats je in je doelgroep tijdens het schrijven. Het gaat om echte mensen met echte problemen, behoeften of verlangens. Schrijf met compassie, laat zien dat je jouw lezers waardeert en begrijpt. En dat jij er bent om met jouw aanbod hun zo goed mogelijk te helpen en te ondersteunen. Geef ze de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier met jou in contact te komen, wanneer ze meer advies willen hebben. Verwerk ervaringen van klanten in je verhaal waaruit blijkt dat zij echt geholpen zijn met jouw product of dienst. Kortom, toon jezelf als iemand die betrokken is bij de klant en die echt wil helpen.

 

Copywriting empathie

10. Presenteer je tekst in ´hapklare brokken´

Niemand zit te wachten op een ellenlange tekst waar niet doorheen te komen is. Zorg dus dat je tekst goed behapbaar is. Dit doe je door je tekst in te delen in korte alinea´s met duidelijke en uitnodigende kopjes erboven. Wissel je teksten af met afbeeldingen, infographics, foto´s of video´s. Die afwisseling ziet er niet alleen mooier uit, maar maakt het voor je lezers ook een stuk gemakkelijker om de informatie tot zich te nemen. Willen ze niet de hele tekst lezen, dan kunnen ze gemakkelijk naar dat deel van de tekst gaan dat hun interesse heeft. 

11. Spoor je lezers tot actie aan met een duidelijke Call To Action (CTA)

Bij de eerste tip had ik het over het doel van je tekst. Dit doel kon bijvoorbeeld zijn: het aanvragen van jouw e-book, het opvragen van meer informatie, het doen van een offerteaanvraag of de inschrijving voor jouw webinar.
Aan het einde van de tekst, bij een lange tekst kan dit ook tussentijds nog een aantal keren, moet de lezer wanneer hij dit wil, ook daadwerkelijk tot actie kunnen overgaan. 

Neem je lezer hiervoor echt bij de hand en geef met duidelijke aanvraagformulieren en knoppen aan hoe deze actie in gang kan worden gezet. Het laatste wat je wil is dat je geïnteresseerde lezers alsnog afhaken omdat ze niet weten hoe ze tot actie kunnen overgaan. Door te experimenteren met verschillende knoppen, kleuren, formulieren en teksten kun je testen welke vorm hierbij het meest effectief is.

Liever toch de hulp van een copywriter/tekstschrijver inschakelen?

Hopelijk heb ik je met deze tips op weg kunnen helpen bij het schrijven van jouw teksten. Heb je hier toch nog wat vragen over, laat het me weten!

Vind je het prettiger om mij in te schakelen voor het schrijven van je teksten? 

Ik ga heel graag voor je aan de slag om van jouw teksten een succes te maken! Bij mij kun je terecht voor webteksten laten schrijvenblogs laten schrijven en tekstcorrectie

Voor meer informatie of advies, neem even contact met me op. Een eerste kennismakingsgesprek is altijd gratis en geheel vrijblijvend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *