Een ghostwriter inhuren voor je bedrijf, waarom zou je dat doen?

Foto van Lina Wijma
Ghostwriter inhuren

Table of Contents

Veel bedrijven maken tegenwoordig gebruik van de diensten van een ghostwriter. En dat is niet voor niets. Het succes van je bedrijf hangt voor een groot deel samen met de wijze waarop je je bedrijf presenteert aan de buitenwereld. Komt jouw verhaal goed over, spreekt het jouw doelgroep aan? Dan weten steeds meer klanten jou te vinden. Niet ieder bedrijf heeft de tijd of de kennis in huis om zelf op regelmatige basis goede teksten te schrijven, bijvoorbeeld voor een blog, nieuwsbrief of een e-book. Door het schrijven van deze teksten uit te besteden aan een professionele ghostwriter weet je zeker dat het goed zit met het overbrengen van jouw verhaal, boodschap of visie.

 

Wat is een ghostwriter?

Niet iedereen is bekend met de term ghostwriter. Wat wordt hier nou precies onder verstaan? Een ghostwriter is iemand die onder de naam van iemand anders (de opdrachtgever) een verhaal schrijft. Het vak van ghostwriter is ontzettend breed. Zo maken politici, topmanagers, wetenschappers, acteurs en sporters vaak gebruik van een ghostwriter om hun verhaal zo goed mogelijk over te brengen. Ook mensen die hun autobiografie willen uitbrengen, laten deze vaak door een ghostwriter schrijven.

Een ghostwriter inhuren voor je bedrijf

Daarnaast zien steeds meer bedrijven, zowel grote als kleine, de voordelen in van het inschakelen van een ghostwriter. Vaak gaat het hier om een langdurige samenwerking. De ghostwriter weet de boodschap van het bedrijf in de juiste woorden te verpakken en communiceert in een stijl die zowel past bij de bedrijfscultuur als bij de doelgroep die bereikt moet worden. Door op regelmatige en consistente wijze te publiceren, blijf je als bedrijf op het netvlies staan van je doelgroep. Dat geeft je alvast een belangrijke voorsprong op concurrenten die minder aandacht besteden aan het positief uitdragen van hun verhaal.

Wat zijn de voordelen van het inhuren van een ghostwriter voor je bedrijf?

Wanneer je als bedrijf een ghostwriter inschakelt voor het schrijven van jouw teksten, dan heeft dit behoorlijk wat voordelen voor je bedrijf:
 
  • Teksten van hoogwaardige kwaliteit: Een ghostwriter is een professionele schrijver. Je kunt er dus van op aan dat de teksten foutloos en van hoge kwaliteit zijn. Dergelijke teksten vergroten de geloofwaardigheid en verbeteren de reputatie van je bedrijf.
  • Tijd- en kostenbesparend: Het schrijven van goede content kost tijd en voor veel bedrijven is tijd een kostbaar goed. Door een ghostwriter in te huren, kun je kostbare uren besparen die beter besteed kunnen worden aan kernactiviteiten. Je kunt je dus optimaal richten op je eigen werkzaamheden in de prettige wetenschap dat jouw teksten in goede handen zijn.
  • Consistentie in communicatie: Een consistente communicatie is van groot belang voor het helder uitdragen van je boodschap. Een ghostwriter zorgt ervoor dat alle geschreven content, van blogs tot nieuwsbrieven, dezelfde toon en stijl bevatten. Dit draagt bij aan een herkenbare en betrouwbare communicatie met je publiek.
  • Authentieke en effectieve content: Een ghostwriter schrijft unieke content waarmee jouw bedrijf onderscheidend is. Geen AI-gegenereerde teksten dus, die voor elk bedrijf van toepassing kunnen zijn, maar teksten op maat die raken aan de kern van je bedrijf. Dat levert niet alleen veel fijnere teksten op, maar zorgt er ook voor dat jouw doelgroep zich echt aangesproken voelt.
  • Flexibiliteit en schaalbaarheid: Of je nu eenmalige projecten hebt of juist voor de langere termijn een continue stroom van content nodig hebt, ghostwriters bieden de flexibiliteit om aan je veranderende behoeften te voldoen. Dit maakt het gemakkelijk om de productie van content op te schalen wanneer dit nodig is of juist te verminderen wanneer de bedrijfsomstandigheden hier om vragen.
  • Verbeterde SEO en een vergroting van de online zichtbaarheid: Ghostwriters die (zoals ik) ervaring hebben met het schrijven van SEO-gerichte teksten, zorgen ervoor dat je website beter vindbaar wordt in de zoekresultaten en dat je als bedrijf je online zichtbaarheid vergroot. Meer mensen weten jouw bedrijf online te vinden en dit resulteert weer in meer leads, klanten en omzet voor je bedrijf.
  • Voorsprong op de concurrentie: Zeker voor bedrijven die zich in een sterk concurrerende markt bevinden, geldt dat ze met hoogwaardige, consistent geproduceerde content een belangrijke voorsprong hebben op hun concurrenten. Door gebruik te maken van de diensten van een ghostwriter, kun je je onderscheiden van concurrenten die mogelijk minder professionele of een inconsistente methode van communicatie hebben.

Waarom zou je mij inhuren als ghostwriter?

Als ghostwriter word ik regelmatig door bedrijven ingehuurd. Soms gaat het om een eenmalige klus, vaker werk ik voor een langere tijd samen met een bedrijf. Doordat ik me goed in kan leven in een organisatie en de mensen die er werken en relevante vragen stel, ben ik in staat om het verhaal krachtig en gericht te schrijven speciaal voor de betreffende doelgroep. Vaak hoor ik van mijn klanten: ‘Het leest als een verhaal dat van mijzelf afkomstig zou kunnen zijn.’ Dat is niet alleen een groot compliment, maar wat mij betreft ook een absolute voorwaarde om een goede ghostwriter te kunnen zijn. Als ghostwriter kruip je als het ware in de huid van iemand anders, dus het verhaal moet dan ook volledig aansluiten bij deze persoon. Zonder een flinke dosis inlevingsvermogen lukt dit niet.

Is het inhuren van een ghostwriter niet oneerlijk of misleidend?

Deze vraag kreeg ik eens van een klant en omdat deze gedachte wellicht vaker voorkomt, wil ik hier graag nog even ingaan op wat mijn visie hierover is. Wat mij betreft is het schrijven in opdracht en onder de naam van iemand anders dit niet. Niet iedereen beschikt over de schrijfvaardigheden om een verhaal zo te schrijven dat het precies weergeeft wat deze persoon er mee wilde zeggen. Als ghostwriter geef ik deze mensen graag de kans om hun verhaal zo te kunnen publiceren dat het precies weergeeft wat ze ermee bedoelden. Het is dus nog steeds hun verhaal, ik help alleen om het op de juiste manier te verwoorden. 

De afweging om wel of niet een ghostwriter in te huren ligt voor iedereen uiteraard weer anders. Maar iemand inhuren vanwege een bepaalde expertise die deze persoon heeft, is natuurlijk iets dat op allerlei gebieden gebeurt. Overigens is de klant die deze vraag aan mij stelde, zeer tevreden over onze samenwerking en ik heb voor dit bedrijf al meerdere teksten mogen schrijven.

Wil je meer weten over het inhuren van mij als ghostwriter?

Ben je op zoek naar een professionele ghostwriter die jouw ideeën en verhalen tot leven kan brengen? Ik help je graag met het creëren van boeiende en goed geschreven content, of het nu gaat om boeken, blogs, artikelen of andere schrijfprojecten.

Waarom samenwerken met mij?

  • Ervaring en expertise: Met jarenlange ervaring in het schrijven van diverse soorten content, kan ik je verzekeren van hoogwaardige en op maat gemaakte teksten. 
  • Discretie en vertrouwelijkheid: Als ghostwriter zorg ik ervoor dat jouw project vertrouwelijk blijft en dat jij alle eer krijgt voor het eindresultaat.
  • Persoonlijke aanpak: Ik werk nauw met je samen om jouw stem en visie perfect weer te geven in het geschreven werk.

Benieuwd naar de mogelijkheden? 

Neem gerust even contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek. Ik beantwoord graag al je vragen en bespreek de mogelijkheden voor een succesvolle samenwerking. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *