Een tekstschrijver inhuren, waarom zou ik?!

Stijlvol schrijven bij Tekstbureau Glasheldere Taal

 

Hoewel deze vraag aan mij vaak niet zo rechtstreeks wordt gesteld –  ik ben natuurlijk zelf een tekstschrijver dus niet geheel objectief – zie ik hem wel vaak voorbijkomen. Gevolgd door allerlei argumenten in de trant van: iedereen kan toch zeker een stukje schrijven, daar ga je toch niet iemand voor inhuren, zonde van het geld! Jammer vind ik dat, want daarmee wordt toch een beetje gesuggereerd dat een tekstschrijver niks extra’s te bieden heeft. Gek genoeg wordt er tegen mijn functie van administrateur heel anders aan gekeken: de boekhouding moet je als ondernemer vooral uitbesteden, want voor je het weet ga je compleet de mist in met alle gevolgen van dien… Waarom zou je dan niet een tekstschrijver inhuren die goed is in het schrijven van jouw zakelijke teksten?

Een tekstschrijver schrijft leesbare en doelgerichte teksten

Natuurlijk is het zo dat heel veel mensen best een behoorlijke tekst op papier krijgen. Tekstschrijven is echter zoveel meer dan een verhaal zonder taalfouten op papier zetten. Een goede tekst bevat een doordachte opbouw, het begin moet uitnodigen om verder te lezen en ook wat daarna volgt, moet de lezer blijven prikkelen om tot het eind toe door te blijven lezen.

Verder moet de tekst ook een bepaald doel hebben. Dit doel kan zijn de lezer informeren, de lezer ergens van overtuigen, een product of dienst onder de aandacht brengen etc. In de praktijk zie je veel teksten die zo onsamenhangend zijn, dat ze kop nog staart raken en hun doel volledig voorbij schieten. Met als gevolg dat de tekst niet het gewenste effect oplevert.

Een tekstschrijver verdiept zich grondig in je bedrijf

Een goede tekstschrijver weet de lezer waarvoor de tekst bedoeld is wel te bereiken. Dit doet hij/zij in de eerste plaats door de opdrachtgever gericht vragen te stellen, over het bedrijf dat moet worden beschreven, de doelgroep die moet worden bereikt, de branche waarin men opereert, het imago dat men uit wil stralen, over passie en gedrevenheid, het als ondernemer oprecht trots zijn op je bedrijf. Al deze factoren samen vormen een beeld, een beeld dat de tekstschrijver in woorden weet te vatten, op een manier die getuigt van heel veel inlevingsvermogen en vakmanschap.

Daar komt naar mijn mening dan ook de meerwaarde van een tekstschrijver om de hoek kijken. Hij/zij duikt diep in het verhaal dat de opdrachtgever wil vertellen en maakt het door zijn/haar inlevingsvermogen en ervaring passend voor de lezer waarvoor het bedoeld is. Het mooiste compliment dat ik van mijn opdrachtgevers kan krijgen is: ‘Ja dit is precies zoals ik het had bedoeld, dit is exact wat ik wilde vertellen.’ Daar word ik als tekstschrijver natuurlijk ook heel gelukkig van!

Een tekstschrijver heeft (meestal) kennis van SEO

Daarnaast heeft een tekstschrijver over het algemeen ook veel kennis van SEO, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Als het gaat om de teksten voor je website dan is het uiteraard wel de bedoeling dat je website gevonden wordt, zodat deze teksten ook daadwerkelijk worden gelezen. Een goede voorbereiding is hierbij heel belangrijk. Je moet kennis hebben van je doelgroep en inzicht in hoe deze groep mensen zoekt op het internet. Welke zoektermen typen ze in wanneer ze op zoek zijn naar het soort dienst of product wat jouw bedrijf aanbiedt.

Een SEO tekstschrijver voert een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit. Uit dit onderzoek rollen de zoekwoorden die goed aansluiten bij jouw bedrijf en die een gemiddeld tot hoog zoekvolume hebben, waarbij er nog ruimte is om de concurrentie die ook goed scoort op deze zoekwoorden te verslaan. Een goed stuk tekst met de juiste zoekwoorden op je website zal je positie in de zoekresultaten aanmerkelijk verbeteren.

Een goede tekstschrijver verdient zichzelf terug

Zelf je teksten schrijven mag dan kostenbesparend zijn, wanneer je achteraf moet constateren dat jouw teksten niet het beoogde resultaat hebben, dan is dit in ieder geval heel jammer voor alle tijd en energie die je in het schrijven hebt gestopt. Huur je een goede tekstschrijver in, dan zal deze de investering zeker waard zijn. Door het inhuren van een professional die zijn of haar vak verstaat, bevat jouw website wel die aansprekende teksten die nou net het verschil kunnen maken tussen een opdracht wel of niet krijgen, of een product wel of niet verkopen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter