Het belang van content marketing

Content-Marketing-Signs-med

Tegenwoordig is het, wanneer het gaat om zoekmachineoptimalisatie (= het optimaliseren van een website om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terecht te komen), steeds belangrijker geworden om je website te voorzien van relevante inhoud (content). Zoekmachines als Google hebben als belangrijkste doel om hun gebruikers te leiden naar een website die zoveel mogelijk overeenkomt met de door hun ingegeven zoekopdracht. Zoekmachines zijn steeds verder doorontwikkeld in het bepalen van de relevantie van webpagina´s. De tijd dat het voldoende was om je website een paar keer te voorzien van de zoekwoorden waarop je gevonden wilde worden, ligt definitief achter ons. Websites dienen steeds minder uitsluitend als ‘online visitekaartje´, maar worden ingezet om ook daadwerkelijk opdrachten mee binnen te halen. Om dit te bewerkstelligen zul je bezoekers moeten aantrekken die voor jouw bedrijf relevant zijn: dit zijn de bezoekers waarvan de kans groot is dat ze over zullen gaan tot actie, zoals het bestellen van een dienst, het kopen van een product of het invullen van een offerte-aanvraagformulier.

De opkomst van content marketing

De term content marketing houdt in: het focussen op content als onderdeel van de online marketingstrategie. Het gaat dus om alle vormen van marketing waarbij inhoud/informatie wordt vervaardigd en verspreid. Het kan hierbij gaan om teksten, afbeeldingen en video’s. Hoewel de term nog relatief nieuw is, wordt het concept al veel langer toegepast. Consumenten zijn altijd al op zoek geweest naar informatie, wanneer ze een product of dienst wilden aanschaffen, maar zich eerst goed wilden oriënteren alvorens tot een definitieve beslissing over te gaan. Deze informatie werd vooral verkregen uit vakbladen, van verkopers in winkels en tijdens vakbeurzen. Deze oudere vormen van marketing werken echter steeds minder goed. Doordat consumenten tegenwoordig veel mondiger en kritischer zijn, staan ze minder open voor commerciële boodschappen.

Relevante content levert (uiteindelijk) klanten op

Zodra een consument een belangrijke (vaak wat grotere) aankoop overweegt, gaat hij zelf actief op zoek naar gerichte informatie. Steeds vaker gebeurt deze informatiezoektocht online. Zoekmachines worden hier uiteraard veelvuldig bij ingeschakeld. Tijdens zo’n aankoopproces doorloopt een potentiële koper meerdere stadia en het is van belang dat je als bedrijf hierop inspeelt door op je bedrijfswebsite informatie aan te bieden die aansluit op het aankoopproces van de doelgroep. Hierdoor is de kans veel groter dat zo iemand uiteindelijk bij jouw bedrijf terechtkomt voor de aanschaf van het product of de dienst waar hij/zij naar op zoek was. Alle reden dus om je als bedrijf goed te verdiepen in je afnemers en hun informatiebehoeftes en hier gericht op in te spelen door op je website waardevolle informatie aan te bieden!

Laat een reactie achter