Hoe doe ik zoekwoordenonderzoek?

Lina Wijma
Hoe doe ik zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek vormt de basis voor het schrijven van de teksten op je website, zoals je webteksten en blogs. Je wilt natuurlijk dat je website goed gevonden wordt door je potentiële klanten. Daarvoor is het nodig dat je weet welke zoekwoorden jouw doelgroep zal intypen wanneer ze via Google of een andere zoekmachine op zoek gaan naar jouw product of dienst. Deze zoekwoorden kun je vervolgens verwerken in de teksten van je website. In dit artikel laat ik je stap voor stap zien hoe je een  goed zoekwoordenonderzoek verricht. 

Stap 1: Bepaal je doelgroep

Alles begint met het bepalen van je doelgroep. Hoe ziet jouw doelgroep eruit, wat is hun gemiddelde leeftijd, bevinden ze zich in een bepaalde regio, in geheel Nederland of zelfs ook daarbuiten? Wat zijn de interesses van je doelgroep, met welke boodschap kun je ze het beste bereiken? Door je grondig hierin te verdiepen, zul je een steeds duidelijker beeld krijgen en beter in staat zijn om je in deze groep potentiële klanten te verplaatsen.

Stap 2: Maak een lijst van zoekwoorden

Nu je weet hoe de doelgroep eruit ziet, is het tijd om aan de slag te gaan. Pak een groot vel papier en schrijf zoveel mogelijk geschikte zoektermen op. Verplaats je hierbij zoveel mogelijk in je doelgroep en bedenk op welke wijze zij online gaan zoeken naar jouw product of dienst. Het begin is misschien moeilijk, maar gaandeweg zul je merken dat het steeds gemakkelijker gaat. Het ene woord leidt vaak weer naar het andere woord. Wanneer je in Google wat zoekwoorden gaat intypen, dan komt Google ook met de nodige suggesties en uitbreidingen (meer hierover lees je verderop in deze blog, onder Google Suggest).

Natuurlijk kun je ook navraag doen bij je huidige klanten. Informeer eens hoe zij op het internet zoeken naar jouw product of dienst. Heb je reeds een website dan kun je via Google Search Console onderzoeken op welke zoekwoorden jouw website nu reeds gevonden wordt. Kijk of de pagina’s waarmee je al goed scoort op deze zoekwoorden nog verder geoptimaliseerd kunnen worden, zodat je hierdoor nog verder door kunt stijgen in de zoekresultaten.

Uiteindelijk zul je een hele lijst hebben gemaakt en kun je de zoekwoorden aan een nader onderzoek onderwerpen. Hiervoor zijn allerlei online bronnen beschikbaar, waarmee je kunt bepalen welke woorden van jouw lijst geschikt zijn. Met geschikt bedoel ik in dit geval:

  • Zoekwoorden die perfect aansluiten bij jouw aanbod.
  • Zoekwoorden met voldoende zoekvolume (= het aantal keren per maand dat er op dit zoekwoord of deze combinatie van zoekwoorden wordt gezocht).
  • Zoekwoorden waar nog niet teveel concurrentie op zit, zodat je nog een goede kans maakt om hier zelf goed op te kunnen scoren.

Stap 3: Tools voor zoekwoordenonderzoek

Er zijn veel verschillende tools om zoekwoordenonderzoek mee uit te voeren, zowel betaalde als onbetaalde. In dit artikel beperk ik mij tot een aantal gratis tools, omdat je hier op zich prima mee uit de voeten kunt.

Zoekwoordplanner van Google Adwords

De meest gebruikte tool om zoekwoordenonderzoek mee te verrichten is de Zoekwoordplanner van Google Adwords. Hiervoor heb je wel een Google Adwords account nodig. Heb je deze nog niet, dan kun je er eenvoudig eentje aanmaken. De tool is gratis te gebruiken, zolang je geen factureringsgegevens invult en geen advertentiecampagnes activeert. Heb je een account aangemaakt en ben je ingelogd ga dan rechtsboven naar Tools en vervolgens naar Zoekwoordplanner. Door te kiezen voor Zoekvolume en prognoses bekijken kun je voor de zoekwoorden van jouw lijstje nagaan wat het zoekvolume is en hoe het zit met de concurrentie voor dit zoekwoord. Je kunt de zoekwoorden achter elkaar, gescheiden door komma’s ingeven of een lijst uploaden.

Voor het uitbreiden van je eigen lijst kun je gaan naar Nieuwe Zoekwoorden Ontdekken. Hier vul je in wat je product of dienst is en de URL van je website. Je kunt een productcategorie aangeven en verder filteren op o.a. locatie, taal etc. Hoe meer informatie je geeft, hoe gerichter de lijst van de Zoekwoordenplanner zal zijn. Vervolgens klik je op Resultaten opvragen en er wordt een lijst weergegeven met zoekwoorden gericht op jouw dienst of product. Achter elke voorgestelde zoekterm wordt aangegeven in welke range het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand zit, of de concurrentie voor deze term hoog of laag is en wat het voorgestelde bod is, mocht je op deze zoekterm willen adverteren. Rechtsboven kun je kiezen voor Zoekwoordideeën downloaden. Zo heb je een mooi overzicht met mogelijke zoekwoorden die je kunt gebruiken.

Nadeel van de Google Zoekwoordplanner is wel dat je alleen een range te zien krijgt van het zoekvolume en niet een absoluut aantal. Het is een indicatie van hoeveel er op een zoekwoord gezocht wordt per maand. Toch kan het je wel een aardig beeld geven van de mogelijkheden.

Stel we geven achtereenvolgens, gescheiden door komma´s, de zoekwoorden hondenmand, hondenbench, hondenvoer in, dan ziet het overzicht er als volgt uit:

Google Zoekwoordplanner

Ubersuggest

Ubersuggest is ontwikkeld door Neil Patel, één van Amerika’s belangrijkste influencers op het gebied van online marketing. De SEO tool Ubersuggest  helpt je om de juiste zoekwoorden (keywords) en zinsdelen (long tail zoekwoorden) te vinden. Behalve informatie over het betreffende zoekwoord geeft Ubersuggest je waardevolle suggesties voor gerelateerde zoekopdrachten die ook veel worden gebruikt.

Stel we willen weten wat de mogelijkheden zijn voor: hondenmand kopen.

Het zoekvolume bedraagt 260. De SEO moeilijkheid is 39, wat aangeeft dat de concurrent hierop behoorlijk hoog is. Dit kun je ook afleiden aan het zinnetje eronder waarin wordt aangegeven dat de gemiddelde webpagina die in de top 10 rankt voor deze zoekwoorden een domeinautoriteit heeft van 40, wat behoorlijk hoog is. Verder wordt er nog info weergegeven over de moeilijkheid en de kosten voor betaald adverteren.
Ook komt Ubersuggest met de volgende suggesties:
Ubersuggest voorgestelde zoekworden

Voor deze suggesties zie je de huidige trend, het maandelijks zoekvolume, de Cost per Click bij betaald adverteren, de Paid Difficulty (de mate waarin er concurrentie zit op betaald adverteren voor dit zoekwoord) en Seo Difficulty (de mate waarin er concurrentie zit op organisch zoeken voor dit zoekwoord).

MOZ Keyword Explorer

Ook Moz.com heeft een handige keywordtool die je gratis kunt gebruiken. Je krijgt hier inzage in zoekvolume, andere relevante zoekwoorden, de concurrentie en nog meer relevante informatie. Ook hier is het weer een kwestie van zoekwoord intypen waarna je een uitgebreide analyse krijgt.

Typen we de zoekwoorden: hondenmand kopen in dan verschijnt het volgende overzicht:

MOZ Keyword Explorer

Google Suggest

Google Suggest is een handige functie van Google die je helpt te ontdekken welke zoektermen populair zijn. Begin je in de zoekbalk van Google te typen, dan komt Google met een hele rij suggesties. Dit is een handige manier om erachter te komen welke aanverwante zoekopdrachten nog meer worden gebruikt. Ook dit kun je weer uitstekend als inspiratie gebruiken wanneer je een webtekst of een blog gaat schrijven over een bepaald onderwerp. Typ ik in de zoekbalk van Google hondenmand in dan krijg ik de volgende reeks aan suggesties:

Google Suggest

Hoe ga je verder met je zoekwoordenonderzoek?

Je hebt nu met je zoekwoordenonderzoek in beeld gebracht welke zoekwoorden je kunt gebruiken op je website. Deze zoekwoorden kun je vervolgens gaan verwerken in je teksten. Voor elke webpagina, of elke blog, gebruik je één zoekwoord, of een paar wanneer ze sterk aan elkaar gerelateerd zijn. Ga dus niet één zoekwoord voor meerdere webteksten of blogs gebruiken want dan ga je concurreren met jezelf wat uiteraard niet de bedoeling is. Juist door voor dit ene zoekwoord een zo relevant en zo uitgebreid mogelijk artikel te maken, is de kans veel groter dat je artikel als heel waardevol wordt gezien, ook ten opzichte van de concurrent wanneer deze een veel korter en minder relevant stuk over dit onderwerp op zijn website heeft staan. En teksten die waardevoller zijn dan die van je concurrenten, leveren hogere posities in de zoekmachines op.

Wil je weten op welke plekken je het beste je zoekwoorden kunt plaatsen? Dit wordt behandeld in mijn blog SEO teksten laten schrijven.

Toch nog wat hulp nodig bij je zoekwoordenonderzoek?

Wil je liever nog wat hulp bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek? Neem dan even contact met me op. Samen met jou kijk ik graag welke zoekwoorden voor jouw website geschikt zijn. Zo kun jij ook werken aan een betere online vindbaarheid van je website.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.