Als kennisondernemer kan het best een uitdaging zijn om jezelf goed in de markt te zetten. Je hebt immers geen tastbaar product om te laten zien, maar je biedt diensten aan waarbij de nadruk ligt op jouw expertise op een bepaald gebied. Met jouw kennis bied je toegevoegde waarde, maar hoe maak je deze zichtbaar? En hoe zorg je er nou voor dat jouw bedrijf in beeld komt bij potentiële klanten zodat ze contact met jou gaan opnemen? Het zijn vragen waar veel kennisondernemers mee worstelen.
In deze blog geef ik je een aantal tips die jou als kennisondernemer helpen jezelf goed op de kaart te zetten zodat jij in beeld komt bij mensen die behoefte hebben aan jouw diensten. Online zichtbaar worden is hierbij allesbepalend, het is een voorwaarde voor het succesvol zijn met jouw praktijk of onderneming.
Wat is een kennisondernemer?
De term kennisondernemer duikt steeds meer op en kan best voor de nodige verwarring zorgen. Want wanneer ben je nou eigenlijk een kennisondernemer?
In feite is het een verzamelterm voor een veelheid van uiteenlopende beroepen. Onder kennisondernemer vallen bijvoorbeeld coaches, adviseurs en trainers. Kenmerkend voor een kennisondernemer is dat deze een dienst aanbiedt waarbij het draait om de overdracht van kennis. Door deze kennisoverdracht worden klanten geholpen, het kan hierbij gaan om hulp bij hun bedrijf of hulp op persoonlijk vlak.
Wanneer kun je jezelf kennisondernemer noemen?
Het begrip kennisondernemer kan van toepassing zijn op verschillende sectoren en beroepen, waaronder:
-
Consultancy: Kennisondernemers kunnen consultants zijn op gebieden zoals management, marketing, IT, financiën, human resources, enzovoort.
-
Onderzoek en ontwikkeling: Professionals die betrokken zijn bij onderzoek en ontwikkeling in verschillende vakgebieden.
-
Onderwijs en training: Ondernemers die educatieve programma’s, trainingen, workshops of online cursussen aanbieden op basis van hun expertise en kennis.
-
Technologie: Dit omvat softwareontwikkelaars, programmeurs, datawetenschappers, enzovoort, die innovatieve technologische oplossingen ontwikkelen en op de markt brengen.
-
Creatieve industrieën: Denk aan kunstenaars, ontwerpers, schrijvers, filmmakers en andere creatieve professionals die hun expertise gebruiken om originele content of producten te produceren.
-
Gezondheidszorg en welzijn: Professionals in de gezondheidszorg zoals coaches en voedingsdeskundigen kunnen als kennisondernemers worden beschouwd wanneer ze hun expertise gebruiken om waarde te leveren aan cliënten of patiënten.
-
Milieu en duurzaamheid: Ondernemers die zich richten op milieubescherming, duurzame ontwikkeling, groene technologieën en andere milieu-initiatieven kunnen ook worden beschouwd als kennisondernemers.
Deze lijst is zeker niet volledig, er zijn nog talloze andere beroepen en sectoren waar kennisondernemers actief zijn, afhankelijk van hun expertise en interessegebieden.
De uitdagingen die veel kennisondernemers ervaren
Kennisondernemers zijn echte experts in hun vakgebied. Met hun uitgebreide kennis zijn ze in staat complexe zaken te analyseren, verbanden te leggen en oplossingen te zoeken voor problemen. Ze voelen vaak feilloos aan hoe ze hun klanten kunnen helpen en doen dat met een tomeloze mate van inzet.
Vaak hebben ze met het ondernemerschap zelf meer moeite. En dat is ook niet zo gek want ondernemen is natuurlijk een hele andere tak van sport. Het is iets wat je deels in je hebt en deels leert tijdens het runnen van je bedrijf. Het zien en benutten van kansen, het toepassen van de juiste marketingstrategieën, het kennen en bereiken van je klanten, het effectief verkopen van je diensten, je leert het allemaal met vallen en opstaan is ook mijn eigen ervaring.
Wanneer het uitblijven van klanten te lang duurt, kan dit voor de nodige spanning zorgen., zeker wanneer je financiële situatie onder druk komt te staan. Een belangrijke stap die je dan hebt te zetten is jezelf duidelijker zichtbaar maken. En dit kan op allerlei manieren, zodat er altijd een vorm te vinden is die goed bij jou past.
Tips om jezelf zichtbaarder te maken als kennisondernemer
De volgende tips helpen je zeker op weg om beter in beeld te komen bij jouw doelgroep, wat natuurlijk essentieel is om een succesvol bedrijf te kunnen runnen.
1. Zorg voor een website met duidelijke en onderscheidende teksten
Vaak zie ik dat websites van bijvoorbeeld coaches veel onderlinge overeenkomsten hebben. De teksten zijn over het algemeen weinig onderscheidend, waardoor mensen zich niet zo snel aangesproken zullen voelen. Want waarom zou je kiezen voor die ene coach die eigenlijk precies hetzelfde aanbiedt als de andere vijf coaches waarvan je de website hebt bezocht? Het kan zorgen voor keuzestress, want er zijn tegenwoordig natuurlijk heel veel coaches die min of meer dezelfde trajecten aanbieden. Dus hoe doe je dat dan, jezelf zodanig profileren dat mensen voor jou kiezen?
Bedenk dat taal een heel krachtig middel is. Door de juiste woorden te gebruiken bereik je mensen ineens wel. Je herkent het zelf vast ook wel wanneer jou een aanbod wordt gedaan. Wat zorgt er nou voor dat je het ene aanbod meteen vergeet, terwijl het andere soms nog dagenlang in je hoofd blijft hangen? Dat heeft alles te maken met de manier waarop een boodschap wordt geformuleerd. Soms voelt een boodschap precies gemaakt voor jou. Geen wonder dat je je dan voelt aangesproken!
Zulke teksten, op maat gemaakt voor de klanten waar jij het liefst mee samenwerkt, kun jij ook schrijven. Dit doe je door je goed te verplaatsen in de mensen waar jouw dienst voor bedoeld is. Welke problemen en uitdagingen hebben zij mee te kampen? Op welke manier kun jij ze hierbij helpen met jouw dienst? Welke resultaten kunnen zij met jouw hulp behalen? Duik hier helemaal in en dan komen die teksten er, heel gericht en perfect afgestemd op jouw klant.
2. Ga actief aan de slag met social media
Juist voor jou als kennisondernemer is social media een heel effectief middel om jezelf te profileren. Hier kun je jouw waarde laten zien door jouw kennis te delen. Dit hoef je natuurlijk niet op alle mogelijke platformen te doen en je hoeft ook niet dagelijks iets te posten. Bedenk dat kwaliteit ten allen tijde boven kwantiteit gaat. Beter minder vaak iets posten wat echt de moeite waard is dan dagelijks informatie delen die weinig om het lijf heeft.
LinkedIn is bijvoorbeeld een heel fijn platform om kennis te delen en nieuwe connecties te maken. Wanneer je hier regelmatig een interessante bijdrage schrijft, eventueel zo nu en dan afgewisseld met een wat uitgebreider artikel dan zul je zien dat steeds meer mensen hierop reageren en jou gaan volgen. Reageer ook op bijdrages van andere mensen en toon je betrokkenheid en deskundigheid. Uit eigen ervaring weet ik dat hier de leukste klanten uit voort kunnen komen.
Consistentie is wel belangrijk wanneer je gebruik maakt van social media. Probeer op vaste dagen en tijdstippen iets te plaatsen. Om dit vooraf in te plannen kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van een contentkalender waarop je in kunt vullen op welke dagen je een post gaat schrijven en over welk onderwerp. Door vooraf een planning te maken voorkom je dat het posten alleen gebeurt op de momenten dat je er tijd voor hebt. De ervaring leert dat het er dan vaak bij inschiet.
3. Maak een fantastische weggever die mensen massaal bij je aanvragen
Als kennisondernemer kun je mensen helpen door waardevolle informatie gratis te verstrekken bijvoorbeeld in de vorm van een mooi e-book. Door te adverteren met jouw weggever komt deze bij veel mensen onder de aandacht. Ga je werken met een funnel, dan kunnen mensen dit E-book downloaden na vermelding van hun naam en e-mailadres. Vervolgens kun je deze mensen op regelmatige basis een mail sturen, om hun enthousiast te maken voor jouw betaalde aanbod.
Maar je kunt er ook voor kiezen om je E-book of andere weggever te verstrekken zonder dat mensen hier als tegenprestatie hun e-mailadres voor hoeven te geven. In dat geval geef je echt iets gratis weg, want bedenk, persoonsgegevens zoals e-mailadressen zijn ook geld waard, niet voor niets wordt er gezegd, the money is in the list. Mensen die op jouw e-maillijst staan, zijn allemaal mogelijke klanten, dus deze gegevens vertegenwoordigen een bepaalde waarde.
Voor welke vorm je ook kiest, zorg voor een weggever met een waardevolle inhoud, waar mensen echt iets aan hebben. Het is een mooie manier om mensen kennis met jou te laten maken en jouw expertise te tonen. De kans is groot dat de mensen die jouw weggever hebben ontvangen, een vervolgstap zullen maken naar jouw betaalde aanbod.
4. Bouw aan een netwerk
Zeker voor kennisondernemers is het belangrijk om actief te netwerken. Op deze manier bouw je waardevolle relaties op, die in de toekomst mogelijk nieuwe klanten worden. Verder is het essentieel om contacten te onderhouden met collega´s uit jouw vakgebied om onderlinge kennis uit te wisselen. Door te luisteren naar hun ervaringen, uitdagingen en successen, kun je waardevolle inzichten opdoen die je kunnen helpen bij het verbeteren van jouw eigen bedrijfsstrategieën en aanpak.
Netwerken kun je bijvoorbeeld doen door deel te nemen aan online communities, forums en groepen die gerelateerd zijn aan jouw expertisegebied. Dit kunnen LinkedIn-groepen, Facebook-groepen of gespecialiseerde fora zijn. Door actief deel te nemen aan discussies en waardevolle bijdragen te leveren, kun je jouw expertise laten zien en nieuwe contacten leggen. Ook dit is een mooie manier om zichtbaarder te worden en autoriteit op te bouwen binnen jouw vakgebied.
Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen of kun je als kennisondernemer wel wat hulp gebruiken bij het zichtbaarder maken van je bedrijf door het inzetten van goede websiteteksten? Neem dan even contact met me op, dan denk ik graag met je mee over de mogelijkheden!