Hoe kom je aan goede content op je website?

Picture of Lina Wijma
Goede content voor je website laten schrijven

Table of Contents

Content, het wordt vaak in één adem genoemd met websites. Maar wat wordt er precies mee bedoeld? Bij content gaat het om alle informatie op een webpagina, die je kunt zien of kunt horen. Je kunt hierbij denken aan:

  • Tekst
  • Afbeeldingen
  • Foto´s
  • Audio
  • Video
  • Infographics
  • Handleidingen
  • Whitepapers
  • etc.

Content bestaat dus in vele vormen, maar het heeft altijd hetzelfde doel: websitebezoekers van informatie voorzien. Goede content is één van de belangrijkste onderdelen van je website. Zonder kwalitatieve content zal je minder goed scoren in Google en daarmee dus ook minder goed vindbaar zijn voor jouw doelgroep. Goede content zorgt daarnaast voor verbinding met je bezoekers en de mogelijkheid tot interactie wanneer mensen de kans krijgen om een reactie achter te laten.

Hoe kom je aan goede content?

Er zijn verschillende manieren om aan goede content te komen voor je website.

Zelf schrijven van content

In de eerste plaats kun je zelf content gaan schrijven. Ook als je niet zo´n schrijver bent, is het best de moeite waard om het in ieder geval te proberen. Zoek naar onderwerpen die aansluiten bij jouw website en schrijf daar een mooi stuk over. Het liefst zo uitgebreid mogelijk, met waardevolle informatie die je niet overal vindt. Als specialist binnen jouw vakgebied is er niemand die beter over deze onderwerpen kan vertellen dan jijzelf. Geef tips, deel praktische kennis, laat zien dat jij weet waar je het over hebt. Op deze manier kun je jezelf onderscheiden van al die andere content die over exact hetzelfde onderwerp gaat, maar vaak vrij algemeen is. Google houdt juist van unieke content die waardevol is voor gebruikers.

Maak gebruik van gastbloggers

Je kunt ook gebruik maken van één of meer gastbloggers. Een gastblogger is iemand die onder zijn of haar eigen naam blogt voor websites van anderen. Voor een blogger met een goed verhaal is dit een ideale manier om bekendheid op te doen. Omgekeerd wordt jouw website gevuld met content die je niet zelf hoeft te schrijven. Bovendien kijkt een gastblogger met een andere blik naar bepaalde onderwerpen en dit kan ook weer heel verfrissend werken.

Huur een tekstschrijver in

Je kunt ook een samenwerking aangaan met een tekstschrijver die jouw maandelijks van content voorziet. Veel tekstschrijvers bieden hiervoor een blogabonnement aan, zodat je voor een gereduceerd tarief een serie goede blogs kunt afnemen. Er zijn tekstschrijvers die zich hebben gespecialiseerd in een bepaald onderwerp, maar meestal zijn tekstschrijvers allround en schrijven ze over elk gewenst onderwerp. Belangrijk is dat je een tekstschrijver vindt, waar je een goede klik mee hebt en die affiniteit heeft met de onderwerpen waarover geschreven gaat worden. Werk je langer samen met een tekstschrijver, dan raakt deze ook steeds beter thuis in de onderwerpen van jouw website, zodat de kwaliteit van de content steeds beter wordt. Kies wel voor een tekstschrijver die verstand heeft van SEO, zodat de geschreven content goed scoort in Google.

Content marketing

Content staat in nauwe relatie met content marketing.

Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij diverse vormen van content (bijvoorbeeld tekst, afbeeldingen, video etc.)  worden aangeboden waarbij het uiteindelijke doel is om klanten aan te trekken en aan je te binden. De gedachte erachter is dat wanneer je potentiële klanten echt helpt met de content die je aanbiedt, zij dit zo zullen waarderen dat ze je hier uiteindelijk voor belonen door een opdracht of bestelling bij je te plaatsen. Je moet het echt zien als een lange termijn strategie. Je zult er eerst de nodige tijd en energie in moeten steken, maar wanneer je content marketing op de juiste manier inzet, pluk je er uiteindelijk de vruchten van.

Tips voor het vullen van je website met waardevolle content

  1. Maak een planning voor tenminste een maand vooruit. Bepaal hierbij de onderwerpen van de content die deze periode op je website geplaatst gaan worden.
  2. Bedenkt dat een paar uitgebreide artikelen waardevoller zijn voor je website dan heel veel korte stukjes. Kwaliteit gaat ook hier boven kwantiteit.
  3. Schrijf je content op een persoonlijke manier. Gebruik voorbeelden, verhalen, eigen ervaringen. Dit maakt het lezen van je artikelen veel toegankelijker en je websitebezoekers kunnen zich veel meer met jou en je bedrijf identificeren.
  4. Deel je nieuwe content ook op je Social Media kanalen. Zo ontvang je extra verkeer naar je website van volgers die doorklikken naar jouw website.
  5. Maak naast tekst ook gebruik van foto´s, afbeeldingen, tabellen, etc. Dit zorgt voor afwisseling en maakt de content aantrekkelijker om door te nemen.
  6. Video wordt steeds populairder dus kijk ook eens naar de mogelijkheden om dit in te zetten. Er zijn online veel gratis programma´s te vinden  waar je videocontent mee kunt maken.
  7. Zorg voor interactie met je lezers. Geef ze de mogelijkheid om te reageren op je content. Het is de perfecte manier om jouw potentiële kopers beter te leren kennen. Neem ook altijd de moeite om persoonlijk op deze reacties te reageren.
  8. Lees ook regelmatig je oudere content even door en update deze wanneer dit nodig is. Zo is je content weer helemaal up-to-date.
  9. Lukt het niet om het regelmatig publiceren van nieuwe content vol te houden? Kijk dan of je dit kunt uitbesteden aan bijvoorbeeld een goede tekstschrijver. Zo heb jij je handen vrij voor je kerntaken en kun je de creatie van content met een gerust hart overlaten aan iemand die hier vol enthousiasme mee aan de slag gaat en hier ook de benodigde kennis en ervaring voor heeft.

Heb je hulp nodig bij het maken van content voor je website?

Ik help je graag met het schrijven van goede content voor je website. Hierbij kijken we samen naar geschikte onderwerpen en invalshoeken. Ook doe ik voorafgaand een uitgebreid zoekwoordenonderzoek om te bepalen welke zoekwoorden in de tekst verwerkt moeten worden, zodat de content ook goed gaat scoren in Google. Als tekstschrijver blog ik voor meerdere websites, soms al jarenlang. Dit soort langdurige samenwerkingen is zowel voor mijn klanten als mijzelf erg waardevol. De klant kan het schrijven van content zorgeloos aan mij uitbesteden en zelf raak ik steeds meer thuis in de betreffende onderwerpen wat de kwaliteit ten goede komt.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van samenwerking? Neem dan even contact met me op.

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *