Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?

Hoe kom ik bovenaan in Google

Misschien herken je het wel als ondernemer met een eigen website. Je hebt veel tijd en misschien ook veel geld geïnvesteerd in het (laten) maken van een website voor je bedrijf. Je bent er tijden mee zoet geweest. Je hebt nagedacht over het design, over de foto´s op je website en niet te vergeten de teksten. Misschien heeft het je wel bloed, zweet en tranen gekost, maar uiteindelijk is je website dan klaar. Je bent tevreden over het eindresultaat. De website gaat vervolgens online en je verwachtingen zijn hooggespannen. Laat die bezoekers nu maar snel komen. Maar dan…

Geen bezoekers op je website

Na enige tijd kom je misschien tot de conclusie dat er helemaal geen aanvragen via je website binnenkomen. Wanneer je inlogt op Google Analytics  schrik je misschien van het lage aantal bezoekers op jouw website. Natuurlijk kost het enige tijd voordat een website echt goed gaat scoren in Google en bezoekers gaat opleveren, maar je had er toch wel wat meer van verwacht. Vertwijfeld vraag je je af wat er verkeerd is gegaan. Hoe kan het dat je website vrijwel niet te vinden is voor jouw doelgroep? Welke actie moet je nu ondernemen om de website alsnog beter te laten scoren? Je denkt aan het inhuren van een bedrijf dat gespecialiseerd is in SEO, maar schrikt mogelijk terug voor de kosten die je hiervoor moet maken. Bovendien, niemand – ook deze specialisten niet – kunnen je garanderen dat je nu wel beter vindbaar bent voor je doelgroep.

 

Wat kun je zelf doen om meer bezoekers naar je website te krijgen

Gelukkig is er nog genoeg wat je zelf kunt doen om met jouw website meer bezoekers te trekken. Hiervoor is het nodig dat je inzicht krijgt in hoe jouw website beter gaat scoren in Google. Je zult ontdekken dat hier zeker niet heel veel technische kennis voor nodig is. Het is belangrijk om te weten welke factoren ervoor zorgen dat Google (meer) waarde toekent aan jouw website. Wanneer je hier rekening mee houdt, dan ben je al een heel eind op weg. Door het toepassen van de tips in dit artikel zal ook jouw website beter gaan scoren in de zoekresultaten en dus meer bezoekers op gaan leveren. Ook laat ik je zien wat je kunt doen om de aandacht van de bezoeker vast te houden en te voorkomen dat ze snel weer je website te verlaten.

 

hoog scoren in google

 

Tips om meer bezoekers op je website te krijgen

Hieronder geef ik je een overzicht van tips die je zelf kunt toepassen om meer bezoekers naar je website te krijgen. Deze lijst is zeker niet uitputtend, maar bied je voldoende actiepunten om zelf effectief met je website aan de slag te gaan en je bezoekersaantallen te verhogen.

  • Ik begin met de allerbelangrijkste tip. Verdiep je in je ideale klant, het type klant dat past bij jouw bedrijf en stem hier je teksten op af. Ja dit klinkt erg voor de hand liggend  en toch gaat het hier bij veel bedrijven mis. Vaak staan er teksten op de website die meer vanuit het oogpunt van het eigen bedrijf zijn geschreven en veel minder vanuit dat van de doelgroep. Wanneer je onvoldoende op de hoogte bent van wie nou eigenlijk jouw klanten zijn en op welke wijze deze mensen zoeken op het internet, dan sla je de plank mis. Vaak beginnen mensen te zoeken op het internet omdat ze een probleem hebben. Voor dit probleem zoeken ze een oplossing en uiteindelijk komen ze terecht bij de website van het bedrijf dat de beste oplossing biedt voor hun probleem. Wanneer je dit goed doet, zullen ze dus bij jou uitkomen..

 

  • Maak direct duidelijk wat je aanbiedt als bedrijf. Bekijk je website eens vanuit het perspectief van iemand die voor de eerste keer jouw website bekijkt. Is het voor hem of haar dan gelijk duidelijk wat voor business jij hebt? Of kom je daar pas achter wanneer je meerdere pagina´s hebt bezocht of flink wat tekst hebt moeten doorlezen? Bedenk dat de meeste bezoekers deze moeite niet nemen en alweer zijn vertrokken. Bedenk een duidelijke tagline van een paar woorden die je bovenaan je Home pagina zet. Eentje die direct duidelijk maakt wat jouw onderneming doet.

 

  • Geef aan wat jouw bedrijf uniek maakt. Wanneer je een onderneming hebt die niet uniek is in de markt dan is het belangrijk dat je duidelijk maakt waarin jouw bedrijf zich onderscheidt van alle andere soortgelijke bedrijven. Neem eens een kijkje op de website van je concurrenten. Je zult zien dat heel veel bedrijven die in dezelfde branche opereren ook vaak met hetzelfde soort verhaal komen en zich niet echt onderscheiden van de rest. Zoek dus naar manieren om te laten zien dat jouw bedrijf duidelijk anders is en niet te vergelijken is met dat van de concurrent. Zo voorkom je dat potentiële klanten vooral gaan vergelijken op prijs en hierdoor mogelijk toch bij de concurrent uitkomen.

 

  • Geef jouw bedrijf een eigen gezicht. Benader jouw bezoekers op een persoonlijke manier. Veel websites maken een afstandelijke indruk en je krijgt er niet echt een beeld van de mensen achter het bedrijf. Door wat meer te vertellen over jezelf, je medewerkers en over het bedrijf krijgt je bezoeker eerder een band met jou en je bedrijf. Mensen vinden het prettig om te weten met wie ze zaken doen. Plaats ook regelmatig nieuwtjes over je bedrijf. Heb je nieuwe producten of diensten, bijzondere acties of is er ander interessant nieuws te melden, plaats dit op je website.

 

  • Heel belangrijk is dat je website mobielvriendelijk is. Nu steeds meer mensen via hun mobiel op Internet zoeken, is een mobielvriendelijke website van het grootste belang om goed te scoren. Verzeker je er dus van dat degene die jouw website bouwt hier rekening mee houdt. Wanneer jouw website niet ´responsive´ is, dan zal deze ook niet goed scoren in Google. Bovendien wanneer jouw website niet goed wordt weergegeven op een mobiele telefoon dan zal de bezoeker jouw website ook snel weer verlaten.

 

  • Zorg voor een website met een snelle laadttijd. Wanneer dit laden teveel tijd in beslag neemt, dan zal de bezoeker weg klikken en verder gaan naar een andere website. Er zijn heel veel tools online te vinden waarmee je de snelheid van je website kunt testen. Mocht je website te langzaam worden bevonden, laat dit dan oplossen door je websitebouwer.

 

  • Het gebruik van de juiste zoekwoorden is heel belangrijk voor een goede vindbaarheid in Google. Bedenk goed op welke zoekwoorden je klanten zullen zoeken. Misschien ben je geneigd om je te richten op korte zoekwoorden zoals: planten. Bedenk echter dat de concurrentie op deze korte zoekwoorden hoog is en het minder snel tot conversie zal leiden. Wees dus specifieker, bijvoorbeeld,  bloeiende kamerplanten of planten die tegen een stootje kunnen. Zoek naar deze zogenaamde longtail zoektermen die naadloos aansluiten bij de producten of diensten die jouw bedrijf aanbiedt. Op deze manier krijg je bezoekers op je website die specifiek naar jouw producten op zoek zijn. Dit zijn ook de bezoekers die echt waardevol zijn voor jouw bedrijf.

  • Ga deze zoekwoorden vervolgens gebruiken in de teksten op je website. Plaats ze op strategische plekken zoals in de titel, aan het begin van de tekst en in tussenkopjes. Gebruik ze een aantal keer, maar overdrijf het zeker niet. Zoekwoorden die te vaak worden gebruikt komen de leesbaarheid niet ten goede. Bovendien zijn goed geschreven teksten ook een voorwaarde voor een goede score in de zoekresultaten. Het is dus van belang om je zoekwoorden op een natuurlijke manier in de tekst te verwerken. Zorg er ook voor dat je Title tag en Meta description voorzien worden van de juiste zoekwoorden. Ook deze zijn belangrijk voor een goede vindbaarheid. Bovendien komen ze in beeld in de lijst met zoekresultaten en goede omschrijvingen zullen er eerder voor zorgen dat er op jouw vermelding geklikt wordt.

 

  • Zorg ervoor dat je website regelmatig wordt voorzien van verse content. Zorg voor een regelmatige stroom van blogs die van een goede kwaliteit zijn. Vind je dit lastig of heb je hier geen tijd voor, huur hier dan iemand voor in. Maak een planning omtrent hoe vaak en over welke onderwerpen je wilt schrijven. Ook hierbij kun je weer rekening houden met je zoekwoorden. Dus die zoekwoorden met een hoog zoekvolume die ook nog eens relevant zijn voor jouw bedrijf. Google houdt zeker ook van omvangrijke websites met een schat aan informatie. Bedenk dat het schrijven van deze blogs weliswaar veel tijd en energie kost, maar dat eenmaal geschreven artikelen voor bezoekers blijven zorgen, op korte termijn maar zeker ook in de toekomst. Je kunt echt jarenlang plezier hebben van goede artikelen op je website.
  • Toon je kennis. Grijp je kans om op jouw eigen site te laten zien dat je een autoriteit bent op jouw vakgebied. Door interessante blogs op jouw website te plaatsen waar de bezoeker echt wat aan heeft, zal deze bezoeker zeker terugkeren op jouw website. Immers, hij weet dat hij met zijn vragen of problemen bij jou terecht kan. Het delen van jouw vakkennis kan er tevens voor zorgen dat andere websites naar jouw artikelen gaan linken, omdat op jouw site waardevolle informatie te vinden is. Je wordt dan steeds meer een autoriteit en dat gaat Google ook merken. Veel links naar jouw website hebben ook weer een positief effect op de ranking positie. Belangrijk is wel dat die links afkomstig zijn van websites die ook een goede reputatie hebben.

 

  • Verstrek de bezoeker een leuke weggever. Geef je bezoekers iets waardevols, iets wat past bij jouw bedrijf en waar de bezoeker echt iets aan heeft. Dit kan zijn een E-book, een nieuwsbrief of een whitepaper, maar het kan ook een informatief filmpje zijn of een webinar. Met deze zogenaamde lead magnets krijg je een binding met je bezoekers. Door ze te vragen hun e-mailadres te geven om de weggever te kunnen ontvangen, kun je een e-maillijst opbouwen zodat je deze bezoekers opnieuw kunt benaderen met bijvoorbeeld een leuke aanbieding of nieuws over je bedrijf. Deze e-mailadressen zijn dus ontzettend waardevol. Hiermee kun je je bezoekers actief benaderen en zullen ze je website vast en zeker opnieuw bezoeken. Mochten ze jouw product of dienst op zeker moment nodig hebben dan is de kans groter dat ze aan jouw bedrijf zullen denken, door het regelmatige e-mail contact blijf je als bedrijf beter in beeld.

 

  • Plaats lange artikelen van in ieder geval zo´n 1800 woorden, 2000 woorden is nog beter! op je website. Lange artikelen, ook wel monsterartikelen genoemd, worden beter gewaardeerd door Google dan korte tekstjes. Geef je artikel dus echt body door je onderwerp uitvoerig te behandelen. Kies dus onderwerpen waar je veel over te vertellen hebt, waarmee je echt de diepte in kunt en waar je bezoekers echt iets aan hebben. Ook hier is het heel belangrijk dat je vooraf een zoekwoordenonderzoek doet. Je kan veel tijd steken in een mooi uitgebreid artikel, maar het moet wel zoekwoorden bevatten waar een hoog zoekvolume voor is, zodat je artikel ook echt gevonden wordt.

 

  • Zorg voor overzichtelijke teksten op je website, zodat de lezer gauw de informatie kan vinden die hij zoekt. Bezoekers gaan jouw tekst scannen om op deze manier snel te kunnen bepalen of ze op jouw website die informatie kunnen vinden, waar ze naar op zoek zijn. Wanneer ze deze informatie niet snel vinden dan ben je ze kwijt. Plaats belangrijke informatie dan ook zoveel mogelijk in titels, tussenkopjes en in het begin van je teksten. Gebruik verder voor een optimaal leesgemak ook voldoende witregels, zodat de lezer rust ervaart tijdens het lezen. Wissel tekst af met afbeeldingen of foto´s. Dit ziet er fraaier uit en benadrukt nog eens waar de tekst over gaat.

 

  • Plaats interne links op je website. Link regelmatig naar andere artikelen op je website. Zie je website als een boek, waarvan alle pagina´s één geheel vormen. Door deze interne links wordt je website gebruikersvriendelijker. Door te linken naar andere pagina´s op jouw website, kunnen bezoekers gemakkelijker de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn. Verder zijn interne links ook handig voor Google. Google begrijpt dan beter hoe de structuur van je website er uit ziet.

 

  • Deel je nieuwe content ook via Social Media als Facebook en LinkedIn. Heb je hier veel volgers dan kun je deze op de hoogte stellen van nieuwe artikelen die je op je website hebt geplaatst. Wanneer je veel likes krijgt op je artikelen, dan zal dit er ook voor zorgen dat je hoger in de zoekresultaten van Google beland. Bedenk dat je niet op alle sociale media aanwezig hoeft te zijn. Maak een keuze welke social media het beste bij jou en je bedrijf passen en steek daar je energie in.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Laat een reactie achter