Leer hoe je de perfecte tekst schrijft voor de aanbodpagina op je website om meer verkopen te behalen

Foto van Lina Wijma
Hoe schrijf je de tekst voor een goede aanbodpagina?

Table of Contents

De aanbodpagina op je website is de belangrijkste pagina op je website. Het is dé plek waar je bezoekers kunnen zien wat voor producten of diensten je aanbiedt. Jouw aanbod moet aantrekkelijk worden gepresenteerd, zowel in tekst als in beeld. Zie je aanbod als de hierboven aantrekkelijk gepresenteerde taarten. Die trekken de aandacht en laten je waarschijnlijk – mij in ieder geval – het water in de mond lopen. Nu hebben we natuurlijk niet allemaal een taartenwinkel. Toch kan ieder aanbod, ook jouw product of dienst, op geheel eigen wijze toch aan je bezoekers opgediend worden als … jawel, een heerlijke taart. Hoe je dat doet? Ik geef je een aantal tips om die verleidelijke teksten te schrijven!

Inhoudsopgave

Wat is een aanbodpagina?

Een aanbodpagina is de pagina waarop jouw diensten of producten op een duidelijke en aantrekkelijke manier worden gepresenteerd. Zie het als de etalage van jouw bedrijf. Hier maken potentiële klanten kennis met jouw aanbod. Komen ze via de Homepagina binnen op jouw aanbodpagina dan hebben ze al in het kort kennisgemaakt met jouw bedrijf en weten ze (zo ongeveer) wat jij aanbiedt.

De aanbodpagina dient ervoor om jouw aanbod zo specifiek mogelijk te maken. Wat bied je precies aan, voor welke mensen is het bedoeld en hoe zijn ze hier mee geholpen? Probeer dit zoveel mogelijk op een verhalende manier te doen, dat spreekt mensen aan en vergroot de kans dat ze gemotiveerd raken om verder te lezen. Hoe je dit verhaal op een goede manier kunt opbouwen lees je verderop in deze blog.

wat is een aanbodpagina

Het belang van een goede aanbodpagina

Vaak wordt gedacht dat de Homepagina de belangrijkste pagina van je website is. Tot op zekere hoogte is dat ook zo. De meeste bezoekers komen doorgaans via je Homepagina op je website en kunnen daar bekijken wat er op jouw website te vinden is. Zie het als de centrale hal van je website, waarop – bij wijze van spreken – alle deuren uitkomen. 

Maar echt de diepte ingaan met je aanbod, dat doe je dan weer op je aanbodpagina. Hier kun je uitgebreide informatie geven over je aanbod en bezoekers hiervoor warm maken. Als je slechts één webpagina zou maken voor je website, dan zou dit de aanbodpagina moeten zijn. Sommige bedrijven runnen hun business op basis van enkel een goede aanbodpagina. Als die op de juiste manier is geschreven dan kan dit al voldoende zijn. Voor een succesvol bedrijf is een goedgeschreven aanbodpagina dus een absolute must.

Stel jouw doelgroep centraal en niet je eigen product of dienst

Net zoals verkopers in een winkel (als het goed is) je stap voor stap leiden door het verkoopproces, dient een goede aanbodpagina ook een bepaalde opbouw te hebben om je bezoekers te helpen bij het maken van hun keuze. Dit doe je niet door je product of dienst voorop te stellen. Bedenk dat het in de eerste plaats niet draait om jouw product of dienst, het gaat om de mensen die je kunt helpen met jouw aanbod. 

Wanneer mensen op jouw website terecht komen zullen ze zich altijd afvragen, wat levert het op voor mij? Is het de moeite waard om verder te lezen of niet? Let erop dat je zoveel mogelijk schrijft vanuit de beleving van je bezoekers en niet vanuit jezelf. Merk je dat je zinnen vaak met we of ik beginnen dan kan dit erop duiden dat je teveel vanuit jouw eigen perspectief schrijft. Natuurlijk willen mensen ook lezen over jou en je bedrijf, maar dan wel dat ze hierbij het gevoel hebben dat jij ervoor hun bent (en niet omgekeerd). Houd dus bij het schrijven van je teksten altijd je doelgroep in gedachten.

 

Heb je meerdere aanbodpagina’s nodig wanneer je verschillende diensten of producten aanbiedt?

Wanneer je verschillende producten of diensten aanbiedt dan raad ik je zeker aan om hier verschillende aanbodpagina’s voor te maken. In de eerste plaats is dit essentieel om via Google beter gevonden te worden voor dit specifieke product. Je kunt deze pagina dan optimaliseren voor de belangrijkste zoekterm(en). Maar ook voor de presentatie van je aanbod is het beter om dit per product/dienst te doen. Zo voorkom je dat het een soort verzamelpagina wordt voor allerlei verschillende dingen waardoor mensen zich niet echt aangesproken voelen, omdat ze maar interesse hebben in een deel van je aanbod en geen zin hebben om informatie door te lezen over zaken waar ze niet naar op zoek zijn.

Je aanbodpagina opbouwen met het AIDA-model

Een goede aanbodpagina wordt op een bepaalde manier opgebouwd. Eerst wordt de aandacht van de bezoeker getrokken, vervolgens wordt de interesse van deze persoon opgewekt, waarna met overtuigende teksten het verlangen tot aankoop wordt aangewakkerd om vervolgens de bezoeker aan te sporen een bepaalde actie te  ondernemen. Een veelgebruikt marketingmodel bij het schrijven van verkoopteksten is het AIDA-model.

AIDA staat voor: Attention Interest Desire Action 

Door de teksten van je aanbodpagina op basis van dit model te schrijven, doorloopt jouw bezoeker stapsgewijs de verschillende fasen van het verkoopproces. 

Hieronder laat ik je voor al deze 4 stappen zien hoe je hierbij te werk kunt gaan.

Attention (Aandacht trekken) 

AIDA-model Attention

Zorg dat je vanaf het allereerste moment de aandacht van de bezoeker grijpt. Lukt dit niet, dan ben je deze bezoeker helaas kwijt. Zorg dus dat de kop van je pagina de lezer prikkelt en nieuwsgierig maakt. Een opvallende afbeelding (de verrukkelijke taart) zal ook de aandacht trekken. Je zult in de opening van je tekst dus alles in het werk moeten stellen om de bezoeker aan te spreken zodat hij de tekst ook verder zal gaan lezen.

Interest (Interesse opwekken) 

AIDA-model Interest

Wanneer de aandacht van de bezoeker is getrokken, wil je deze aandacht natuurlijk wel vasthouden. Het volgende deel van je tekst moet er dan ook op gericht zijn om de interesse van je lezer op te wekken. Beschrijf hier bijvoorbeeld een situatie waarin je bezoeker zich zal herkennen, bijvoorbeeld een probleem waar hij mee zit. En vervolgens het goede nieuws: dat jouw aanbod helpt dit probleem op te lossen.

Maak hierbij ook echt een connectie met je lezers. Laat zien dat jij de expert bent, dat jij anderen echt kunt helpen. Vertel daarom ook iets over jezelf en je bedrijf. Mensen willen weten bij wie ze kopen. Dit wekt vertrouwen, zeker wanneer je jouw verhaal nog verder kunt ondersteunen met harde cijfers over de door jou behaalde resultaten. Ook heel effectief is het plaatsen van testimonials (ervaringen) van bestaande klanten.

Desire (Verlangen / behoefte opwekken) 

AIDA-model Desire

In dit deel van de tekst spreek je het verlangen of de behoeftes van je bezoekers aan. Hierbij is het natuurlijk belangrijk dat je goed weet wat de verlangens of behoeftes van je bezoeker zijn. Probeer je hier zo goed mogelijk in te verplaatsen, zodat je ook de juiste woorden kunt kiezen om de onderliggende gevoelens aan te spreken.

Vervolgens ga je in op hoe jouw aanbod kan voldoen aan deze verlangens of behoeftes door te vertellen over alle voordelen die jouw product biedt en welke goede resultaten het jouw klanten oplevert. Maak een opsomming van alle voordelen die jouw product biedt. Doe dit niet in de vorm van het benoemen van droge product eigenschappen, maar vertel hoe deze voordelen jouw bezoekers verder kunnen helpen. Dit deel van de tekst dient om je bezoekers langzaamaan warm te maken voor een aankoop bij jou.

Action (Actie)

AIDA-model Action

Het laatste deel van de tekst is bedoeld om je bezoeker in actie te laten komen, want dit is natuurlijk het uiteindelijke doel waarvoor de aanbodpagina is geschreven. Dit is de plek waar je alles nog even kort kunt samenvatten. Waar bestaat jouw aanbod concreet uit en hoe zijn je bezoekers ermee geholpen?

Ga ook in op mogelijke bezwaren die mensen kunnen hebben om op jouw aanbod in te gaan. Beschrijf bijvoorbeeld hoe ze de investering die ze doen in jouw product weer terugverdienen. Is er misschien een niet tevreden, geld terug garantie, geef dit dan ook duidelijk aan. Laat vervolgens weten hoe jouw bezoekers tot actie over kunnen gaan met behulp van een duidelijke call to action. 

Wel of niet prijzen vermelden op je aanbodpagina?

Een veelgestelde vraag is of je nu wel of niet prijzen moet vermelden op je aanbodpagina. Dit blijft in de eerste plaats natuurlijk een persoonlijke afweging. Verder is het zo dat niet elk soort aanbod zich leent voor een standaardprijs, bijvoorbeeld wanneer jij echt maatwerk levert. Misschien hanteer je wel standaardprijzen, maar vind je het lastig om je prijzen te noemen omdat je bang bent dat je concurrenten daar net onder gaan zitten. 
 
Aan de andere kant is het wel een beetje gek om helemaal geen prijzen te noemen op je aanbodpagina. Je hebt je hele aanbod gepresenteerd, maar wanneer je geen tarieven vermeldt, laat je toch een belangrijk stukje informatie achterwege. Mogelijke klanten zullen toch graag willen weten wat het hun gaat kosten mochten ze op jouw aanbod willen ingaan. Natuurlijk kunnen ze dit navragen door contact met je op te nemen, maar veel mensen zullen dit als een te hoge drempel ervaren. Met als gevolg dat ze geen gebruik maken van jouw aanbod. Zeker om die reden is het vermelden van je tarieven in ieder geval het overwegen waard.

Hulp nodig bij het schrijven van de teksten voor je aanbodpagina?

De teksten voor je aanbodpagina verdienen zeer zeker de nodige aandacht. Ze kunnen echt het verschil maken voor je bezoekers om wel of niet een aankoop bij jou te doen. Neem dus de tijd om je aanbod zo goed mogelijk bij jouw doelgroep onder de aandacht te brengen. 

Kom je hier niet helemaal uit? Als tekstschrijver help ik je graag met het schrijven van een aanbodpagina die jouw bezoekers in beweging krijgt. Wil je hier meer over weten? Neem dan even contact met mij op

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *