De Homepage of Homepagina van je website is vaak de eerste pagina waarop je bezoekers terechtkomen. Daarmee is de kans groot dat er via deze pagina een eerste kennismaking plaatsvindt van je bezoekers met jouw bedrijf. Een goede indruk maken is dan ook cruciaal.
Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw teksten je bezoekers aanspreken waardoor ze nieuwsgierig worden naar wat jij allemaal te bieden hebt? In deze blog vertel ik je graag hoe je met de juiste teksten op je Homepagina je bezoekers weet vast te houden en ze nieuwsgierig maakt naar jouw aanbod.
Inhoudsopgave
Wat is een homepagina?
De Homepagina van je website kun je zien als het voorportaal van je website, de plek waarop de meeste bezoekers terechtkomen. Wanneer bezoekers de domeinnaam van jouw website ingeven dan is dit de pagina waarop ze terechtkomen. De Homepagina geeft samengevat weer wat er op een website is te vinden en biedt de mogelijkheid om verder te klikken naar de andere pagina´s van de website, zoals bijvoorbeeld de Dienstenpagina(´s), de Over Ons pagina of de Contactpagina.
Waar moet een goede Homepagina aan voldoen?
Hoewel elke Homepagina weer anders is en om een specifieke aanpak vraagt, zijn er wel een aantal algemene zaken waar een goede homepagina aan moet voldoen.
Duidelijke titel
Zorg dat je titel meteen duidelijk maakt wat je doet/ wat je aanbiedt. Dit belangrijke zinnetje bepaalt namelijk in belangrijke mate of jouw bezoeker op je website blijft of niet. Houd het hier kort maar krachtig en gebruik hier woorden die jouw aanbod goed omschrijven.
Bijpassende afbeelding
Een mooie afbeelding die jouw aanbod ondersteunt, helpt de aandacht van je bezoeker te trekken. Veel homepagina´s bevatten een zogenaamde hero image. Dit is een grote afbeelding of foto boven de `vouw´ van de website, die meteen de aandacht trekt.
Kom meteen tot de kern
Val gelijk met de deur in huis. Waarvoor kunnen mensen bij jou terecht en wat maakt jouw aanbod onderscheidend? Schrijf altijd vanuit je bezoeker en niet vanuit je bedrijf. Wat kun jij voor hun betekenen? Beperk je hier echt tot de belangrijkste zaken. Meer de diepte ingaan kun je doen op je aanbodpagina of dienstenpagina.
Vermeld je USP`s
Jouw unique selling points zijn de punten waarop jij je onderscheidt van andere aanbieders in jouw markt. Deze USP´s kun je bijvoorbeeld weergeven met behulp van bulletpoints of beschreven in vakken met bijpassende plaatjes of icoontjes. Geef je USP´s een prominente plaats op je website. Zo zien je bezoekers in één oogopslag waarom ze bij jou moeten zijn en niet bij de concurrent.
Contactmogelijkheid
Maak duidelijk hoe mensen contact met jou kunnen opnemen. Kan dit telefonisch of uitsluitend per mail? Maak ook gebruik van een contactformulier dat mensen snel kunnen invullen. Een contactformulier is een laagdrempelige manier voor mensen om contact met je op te nemen en dit kan bovendien ook buiten de openingstijden. Geef hierbij ook aan binnen welke termijn jij op contactaanvragen reageert.
Vertel kort iets over jezelf/ je bedrijf
Mensen willen graag weten met wie ze zaken doen. Een foto van jezelf en/of je bedrijf met een korte introductie geeft ze de kans om alvast kennis met je te maken. Ook hier geldt: houd het kort maar krachtig. Op de Over Ons pagina kun je uitgebreider vertellen over jezelf en je bedrijf.
Heldere menustructuur
Zorg dat bezoekers snel en gemakkelijk kunnen navigeren op je website. Zorg voor een duidelijk en overzichtelijk menu, zodat bezoekers niet hoeven te zoeken, maar meteen naar de juiste pagina door kunnen klikken. Goed gekozen benamingen in je menu voor de achterliggende pagina´s dragen bij aan een heldere menustructuur.
Overzichtelijke blokken
Bouw je homepagina op in blokken, afgewisseld met tekst en afbeeldingen en/of foto´s. Zorg ook voor voldoende witruimte tussen de verschillende onderdelen. Dit geeft je bezoekers overzicht en rust om de informatie goed tot zich te kunnen nemen.
Plaats testimonials
Bezoekers vinden het prettig om te lezen wat voor ervaringen anderen hebben opgedaan met jouw diensten of producten. Bevat jouw homepagina een aantal positieve reviews dan zijn mensen eerder geneigd om ook klant bij jou te worden. Heb je veel testimonials dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de testimonials die wat algemener van aard zijn op de Homepagina te plaatsen en de testimonials die heel specifiek over een bepaald product of een bepaalde dienst gaan op de betreffende aanbodpagina te plaatsen.
Hoe schrijf je een goede tekst voor de Homepagina?
Nu je weet uit welke elementen een goede Homepagina bestaat, is het tijd om te kijken naar de teksten. Hierbij zijn drie zaken heel belangrijk:
- Het gebruik van de juiste zoekwoorden: Zoekwoorden of zoektermen zijn de woorden die mensen intypen via zoekmachines als Google, wanneer ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. Voor mijn website zijn dat bijvoorbeeld zoekwoorden als: tekstschrijver, copywriter en webteksten laten schrijven. Is jouw aanbod locatiegebonden dan is het belangrijk om ook de plaats of het gebied waar binnen je werkt in de zoekwoorden te verwerken. Voordat je begint met schrijven is het belangrijk om zoekwoordenonderzoek te doen. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw website goed gevonden wordt via zoekmachines als Google. In mijn blog Hoe doe je zoekwoordenonderzoek en welke gratis tools kun je hierbij gebruiken? lees je hoe je zelf met een zoekwoordenonderzoek aan de slag kunt gaan.
- Spreek je bezoekers aan met teksten waarin ze zichzelf herkennen: Dit klinkt misschien heel voor de hand liggend, maar toch is dit iets wat op veel websites misgaat. Zo zijn er websites met teksten die veel te algemeen zijn, waardoor de bezoeker zich niet voelt aangesproken. Een belangrijke vraag die mensen zich bovendien stellen bij het doorlezen van informatie op een website is: zou dit iets voor mij zijn? Wordt deze vraag niet (voldoende) beantwoord dan is de kans groot dat de bezoeker afhaakt en op zoek gaat naar een andere website die beter op deze vraag inspeelt.
- Houd je teksten beknopt: Lange stukken tekst horen op de Homepagina niet thuis. Mensen willen snel weten of ze bij jou op de juiste plaats zijn. Houd je teksten daarom bondig op de Homepagina. Zo kunnen bezoekers snel besluiten of ze meer over jouw aanbod willen weten of niet. Heb je eenmaal de interesse van je bezoeker gewekt, dan zal hij in zijn honger naar meer informatie vanzelf doorklikken naar jouw aanbodpagina waar meer te lezen valt over jouw aanbod. Of wanneer deze persoon haastig is, kan het zijn dat hij gelijk al contact met jou gaat opnemen.
Nog meer tips voor het schrijven van teksten voor de Homepagina
- Bedenk vooraf wat de juiste toon en vorm is om je bezoekers te benaderen. Kan dat informeel met je en jij, of is het misschien voor jouw doelgroep meer gepast om de u-vorm te gebruiken? Heb je dit eenmaal bepaald, denk er dan om dat je dit consequent toepast. Dus niet op het ene moment jij gebruiken en later weer u.
- Denk goed na over een pakkende titel en de tekst voor de eerste alinea. Deze bepalen samen in belangrijke mate of de bezoeker voldoende getriggerd is om door te lezen of niet. Schrijf en herschrijf deze tekst net zolang tot je er 100% tevreden over bent. Vermijd openingszinnen als: Welkom op onze website of: Wat leuk dat je een kijkje neemt op mijn website. Hoe sympathiek bedoeld ook, het heeft geen toegevoegde waarde. Benut deze prominente plek op je Homepagina voor de belangrijke zaken. De titel en de eerste alinea zijn heel belangrijke plekken voor het plaatsen van je zoekwoorden. Zeker ook om die reden moet je deze plekken goed benutten door het gebruik van de juiste woorden.
- Is jouw aanbod erop gericht om bepaalde problemen van mensen op te lossen of om hun leven misschien met jouw product wat aangenamer of gemakkelijker te maken? Begin je verhaal dan met het ongemak dat je bezoekers mogelijk ervaren en beschrijf op welke manier jij hiervoor een oplossing kunt bieden.
- Vergelijk de websites van andere aanbieders eens. Wat spreekt je aan in hun teksten en wat juist niet? Laten ze misschien zaken liggen die jij extra kunt benadrukken? Heb jij een bepaalde specialisatie binnen jouw vakgebied die zij niet hebben? Zorg dan dat je dit zeker benoemt op je Homepagina.
- Straal met je teksten vakmanschap uit. Laat zien dat jij alle kennis en ervaring in huis hebt om jouw klanten op professionele wijze te helpen. Misschien vind je dit best lastig, maar wees hierin niet te bescheiden. Als ondernemer heb je bepaalde kwaliteiten en je klanten mogen, nee moeten zelfs, weten welke dit zijn.
- Probeer via je teksten echt een verbinding met je bezoekers te maken. Wees jezelf in je teksten en laat zien dat je betrokken bent bij je doelgroep. Zo bouw je aan een vertrouwensband met je bezoekers. Dit vertrouwen speelt een belangrijke rol wanneer mensen besluiten om gebruik te maken van jouw aanbod.
Hoeveel woorden moet een Homepagina bevatten?
Belangrijk is dat een Homepagina niet te weinig woorden bevat, in ieder geval niet minder dan 300 woorden. Een kortere tekst biedt voor Google te weinig houvast om te kunnen bepalen waar de tekst over gaat. In een wat langere tekst kun je relevante zoekwoorden namelijk wat beter verwerken. Voor je bezoekers zal een korte tekst vaak te weinig informatie bevatten om zich een goed beeld te kunnen vormen van jouw bedrijf.
Aan de andere kant moet een Homepagina ook weer niet te veel woorden bevatten, omdat deze dan minder overzichtelijk wordt. In veel gevallen is 500 woorden een mooi gemiddelde voor een Homepagina. Bedenk echter: dit is een richtlijn, de ideale lengte kan per situatie verschillend zijn.
Hulp nodig bij het schrijven van de teksten voor je website?
Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen? Neem dan gerust contact met mij op. Wil je het schrijven van de teksten voor je website liever uitbesteden? Ook dat is mogelijk! Als tekstschrijver help ik je graag met het schrijven van professionele teksten. Meer informatie over mijn aanbod vind je op mijn pagina Webteksten laten schrijven.