Ben je ook een (startende) ondernemer die worstelt met zijn webteksten? Weet dat je niet de enige bent! Het schrijven van goede en pakkende webteksten blijkt nog niet zo eenvoudig. Zeker nu het internetgebruik steeds meer mobiel wordt, moet de taal krachtig en kernachtig zijn. Maar hoe zet je nou in een paar zinnen uiteen waar jouw bedrijf sterk in is? Vaak lijkt dit haast een onmogelijke opgave.
Help mijn teksten lopen niet!
Ik hoor het vaak van mijn klanten. Dat ze hun verhaal maar niet op papier krijgen. Althans niet zoals ze het graag zouden willen. De zinnen lopen niet lekker. Of ze komen niet tot de kern. Of nog erger: het wordt een dertien in een dozijn verhaal. Zo’n verhaal dat te algemeen is en voor elk vergelijkbaar bedrijf op zou kunnen gaan. Algemene verhalen zijn dodelijk. Ze trekken niet de aandacht van je bezoekers. Ze missen overtuigingskracht en zijn in het geheel niet onderscheidend. Van dit soort verhalen worden jouw bezoekers niet warm en ze haken af.
Dit is vaak het moment dat mijn hulp wordt ingewonnen. Ik vind het elke keer weer een geweldig leuke uitdaging om mijn klanten te helpen met teksten die wel werken. En wat geeft het een voldoening wanneer de klant helemaal blij en tevreden is met zijn nieuw geschreven teksten. Dat hij zijn bezoekersaantallen ziet toenemen en meer omzet met zijn website weet te genereren.
Nu begrijp ik dat je zeker als startende ondernemer niet altijd over de middelen beschikt om alle werkzaamheden maar uit te besteden. Het opzetten van je bedrijf vraagt vaak al om flinke investeringen. Dus in deze fase is het begrijpelijk dat je sommige zaken liever eerst zelf zoveel mogelijk oppakt. Graag geef ik in dit artikel wat handvaten en tips voor het zelf schrijven van je webteksten.
9 Tips voor het schrijven van webteksten
1. Vergeet je zoekwoorden niet! Om ze vervolgens weer een beetje te vergeten…
Allereerst ga ik er even van uit dat je de belangrijkste zoekwoorden die op jouw bedrijf van toepassing zijn en die goed scoren hebt bepaald. Er zijn diverse tools voor het doen van zoekwoordenonderzoek. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de Zoekwoordplanner van Google Adwords.
Schrijf de zoekwoorden op een briefje, zodat je ze niet vergeet en concentreer je vervolgens op je teksten. Laat de zoekwoorden niet je verhaal bepalen. Al schrijvend vind je vanzelf de juiste plekken om de zoekwoorden te plaatsen. Dit maakt het verhaal natuurlijker dan dat je het hele verhaal ophangt aan deze zoekwoorden.
2. Schrijf voor je doelgroep en niet voor jezelf!
Houd bij alles wat je schrijft je doelgroep voor ogen. Zijn zij geholpen met deze tekst? Of schrijf je het vooral omdat jijzelf vindt dat het van belang is? Schrijven voor je bezoekers is natuurlijk best lastig. Het vraagt om inzicht in wie je bezoekers zijn en om een flinke portie inlevingsvermogen. Kom je er niet uit, laat je tekst dan eens lezen door een klant of iemand die jouw bedrijf goed kent. Is hij met deze tekst geholpen of niet? Vaak levert dit bruikbare tips op waar je zeker je voordeel mee kunt doen.
3. Doe inspiratie op bij de concurrent. Om het vervolgens zelf anders (en vooral beter) te doen!
Als je niet weet waar je moet beginnen met je webteksten, dan kun je even kijken op de website van jouw concurrenten om wat ideeën op te doen. Wees hierbij kritisch. Wat vind je goed, wat juist niet en op welke manier zou dit in jouw ogen anders en beter kunnen. Ga nooit, nooit teksten kopiëren. In de eerste plaats is dit uiteraard niet netjes, maar daarbij kan het letterlijk overnemen van teksten van andere websites ook nog eens afgestraft worden door Google. Maak er je eigen verhaal van, met al die specifieke eigenschappen die juist voor jouw bedrijf opgaan.
4. Begin met de meest belangrijke boodschap
Zet de meest belangrijke informatie direct aan het begin. Bezoekers willen meteen weten dat ze op jouw website goed zitten. Dat bij jou het antwoord of de oplossing voor hun vraag of probleem te vinden is. Spreek de bezoekers ook zoveel mogelijk rechtstreeks aan. Wanneer ze zich persoonlijk voelen aangesproken, zullen ze eerder verder lezen. Details en minder belangrijke zaken kun je verderop in je teksten verwerken. De echt geïnteresseerde bezoeker komt hier vanzelf al lezend bij uit.
5. Hanteer waar het kan korte zinnen
Korte zinnen doen het beter bij het lezen vanaf een beeldscherm. Vermijd dus al te lange zinnen. Vaak kun je de langere zinnen in je verhaal prima opdelen in een aantal kortere. Bondig taalgebruik is een van de belangrijkste voorwaarden voor een goede webtekst. Soms kun je echter niet om een lange zin heen, om je verhaal goed te vertellen. Geen probleem. Probeer dan in ieder geval langere zinnen af te wisselen met kortere. Dit maakt het voor de lezer gemakkelijker om je verhaal goed op te kunnen nemen.
6. Gebruik tussenkopjes
Bij langere teksten is het goed om deze te voorzien van tussenkopjes. Dit leest helder en geeft de bezoeker overzicht. Wil hij niet de hele tekst lezen, maar is hij op zoek naar specifieke informatie, dan kan hij deze sneller vinden. Zorg ervoor dat de tekst goed aansluit bij de tussenkopjes. Elk nieuw onderwerp moet weer met een nieuw tussenkopje beginnen.
7. Maak gebruik van opsommingen
Opsommingen doen het heel goed in webteksten. Maak er waar dat kan dan ook handig gebruik van. Het stelt de lezer in staat om de tekst snel tot zich te nemen. Een opsomming vormt ook even een rustpunt in een tekst.
8. Gemarkeerde woorden
Belangrijke termen in je tekst kun je accentueren door ze vet te maken. Zo kan de lezer gemakkelijk de tekst scannen wanneer hij op zoek is naar specifieke informatie. Doe het markeren van woorden wel met beleid. Heel veel vet gedrukte woorden maken juist weer een rommelige indruk.
9. Breng interne links aan
Wil je de bezoeker voor aanvullende informatie over een bepaald onderwerp verwijzen naar een andere pagina van je website, dan doe je dit eenvoudig door een link aan te brengen. Wanneer de lezer behoefte heeft aan meer informatie, dan wordt hij snel en gemakkelijk doorgelinkt naar het deel van je website waar dit te vinden is.