Het uitvoeren van online marketingactiviteiten is zeker niet alleen zinvol voor grote bedrijven. Ook wanneer je een klein bedrijf hebt, ZZP´er bent of starter, is het goed om aan de slag te gaan met online marketing. Met een klein budget is er namelijk best veel mogelijk. Met een slimme strategie en dito uitvoering verhoog je je naamsbekendheid en bereik je een groter publiek. Zo zal je bedrijf stapje voor stapje groeien.
In deze blog geef ik tips hoe je als ZZP´er of kleine ondernemer heel gericht kunt werken aan een eigen online marketingstrategie.
Wat is online marketing?
Wat houdt online marketing nou precies in? Online marketing, ook wel digitale marketing genoemd, omvat alle activiteiten die er op gericht zijn om je product of dienst via internet te promoten. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan:
- Zoekmachineoptimalisatie,
- Social media marketing
- E-mail marketing
- Content marketing
- Online adverteren
Hoe online marketing inzetten voor kleine bedrijven en ZZP´ers
Als kleine ondernemer heb je vaak geen groot budget om een bureau in te huren dat de volledige online marketing voor je gaat verzorgen. Mogelijk kun je wel iemand inhuren die op projectbasis voor jou aan de slag gaat. Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat je het allemaal zelf gaat doen. Op internet is heel veel informatie te vinden over online marketing. Je kunt ook kennis opdoen door het lezen van boeken over dit onderwerp of door het volgen van (gratis) webinars. Laat je niet uit het veld slaan door de vele mogelijkheden. Niet alle activiteiten zijn geschikt voor jouw bedrijf. Kies juist voor die dingen die goed bij jou en je bedrijf passen en die je ook ziet zitten. Online marketing vraag om een consequente en langdurige aanpak. Je kunt je hierbij dus beter op een paar dingen richten die voor jou haalbaar zijn dan op een hele reeks aan activiteiten die je op de langere termijn niet vol kunt houden.
Hierbij een aantal vormen van online marketing die je als kleine ondernemer op zou kunnen pakken:
Zoekmachineoptimalisatie
Zoekmachineoptimalisatie, in het Engels Search Engine Optimization (SEO) genoemd, houdt in dat jouw website geoptimaliseerd wordt zodat deze beter wordt gevonden in zoekmachines zoals Google en Bing. Dit doe je onder meer door de teksten op jouw website te voorzien van zoekwoorden die internetgebruikers intypen wanneer ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. Door je goed te verdiepen in de mensen die jij wilt bedienen, kom je vaak wel tot een aantal zoektermen die mensen zullen gebruiken in de zoekmachines wanneer ze op zoek zijn naar het soort product of dienst dat jij aanbiedt.
Voorbeeld: Je hebt een bedrijf dat kinderfeestjes organiseert in de provincie Groningen. Een zoekterm die je dan zeker in je tekst moet verwerken is: Kinderfeestje provincie Groningen. Gaat het om kinderfeestjes waarbij sport centraal staat dan moet je inzetten op een zoekterm als: Sportief kinderfeestje provincie Groningen. Hoe specifieker je hierin bent, hoe groter de kans dat je de juiste mensen bereikt.
Verwerk deze zoektermen in de titel van je webpagina, de tussenkopjes en in de meta-omschrijving. Daarnaast kun je deze term nog een aantal keren in de tekst opnemen.
In mijn blog SEO-teksten schrijven hoe doe je dat? lees je meer over hoe je goede SEO-teksten schrijft.
Social media marketing
Bij social media marketing maak je gebruik van je social media kanalen om in contact te komen met je doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld regelmatig posts plaatsen op je zakelijke Facebookpagina, op LinkedIn of foto’s plaatsen op Instagram. Ook hier geldt, je hoeft het niet allemaal te doen. Kijk welk platform het beste past bij wat jij aanbiedt. Zo is Facebook meer gericht op consumenten en LinkedIn op business-to-business. Instagram leent zich dan weer bij uitstek wanneer het visuele plaatje belangrijk is. Verkoop je bijvoorbeeld kleding, woonaccessoires of ben je nagelstyliste dan kun je hier mooie foto’s plaatsen om te tonen wat jij aanbiedt.
Verder kun je ook reageren op berichten van anderen die een link hebben met jouw bedrijf. Stel je hierbij vriendelijk, professioneel en dienstverlenend op. De nadruk moet hierbij liggen op het aanbieden van jouw expertise en hulp. Focus je teveel op het promoten van je bedrijf dan werkt dit vaak averechts.
Kies één of twee social media platforms waar jij op regelmatige basis iets plaatst. Probeer je volgers hierbij actief te betrekken door te vragen naar hun ervaring of mening. Door zichtbaar te zijn op social media, breid je langzaam het aantal volgers uit en zal je naamsbekendheid groeien. Door te linken naar je eigen website ontvang je steeds weer nieuwe bezoekers naar je website.
E-mail marketing
Deze manier van online marketing wordt ook wel direct marketing genoemd. Het meest bekende voorbeeld van e-mail marketing is wel de nieuwsbrief. Het is een hele directe manier van in contact treden met je bestaande klanten en andere geïnteresseerden. Je kunt mensen op de hoogte stellen van acties, nieuwe producten of diensten en allerlei ander nieuws over je bedrijf. Hiervoor is het wel nodig dat je een e-mail lijst opbouwt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een gratis weggever aan te bieden op je website of via social media. Om deze weggever te ontvangen dienen mensen hun e-mailadres op te geven en expliciet toestemming te geven voor het ontvangen van nieuwsbrieven of andere mails afkomstig van jouw bedrijf.
Bij e-mail marketing is het wel belangrijk dat je op regelmatige basis, bijvoorbeeld eens per week, of eens per maand een relevante mail verstuurt. Verwacht je dat je hier niet de tijd voor hebt, of dat jouw bedrijf zich niet leent voor het regelmatig delen van nieuws, dan is het beter om deze vorm van online marketing aan je voorbij te laten gaan.
Content marketing
Ook al zou je slechts één ding kiezen uit de vele online marketingactiviteiten die er zijn, dan raad ik je in ieder geval aan om met content marketing aan de slag te gaan. Bij contentmarketing gaat het om het maken en delen van waardevolle content om potentiële klanten te bereiken, aan je te binden en uiteindelijk tot verkoop over te laten gaan. Content bestaat in vele vormen: blogs, landingspagina’s, afbeeldingen, foto’s, video’s, e-books, templates, infographics etc. Probeer hier een mooie mix in te vinden die past bij jouw bedrijf. Ben je geen schrijver, maar vind je het wel leuk om een video of een podcast te maken dan is dit ook een mooie manier om met je doelgroep in contact te komen.
Bloggen is ook een heel effectieve manier om meer bezoekers naar je website te trekken en connectie te maken met je lezers. Je kunt in je blogs laten zien dat je over vakkennis beschikt en dat je met jouw product of dienst een toegevoegde waarde kunt bieden. Wanneer je in jouw blogs slim gebruik maakt van relevante zoekwoorden, dan worden jouw blogs goed gevonden via Google. Wil je zelf gaan bloggen dan vind je in mijn gids Succesvol zakelijk bloggen doe je zo heel veel goede tips om van je blogs echt een succes te maken.
Online adverteren
Kan of wil je niet te lang wachten totdat klanten jouw website en aanbod weten te vinden dan is de meest snelle methode online adverteren. Dit kan op verschillende manieren zoals:
- Via het zoeknetwerk van Google: Jouw advertentie wordt dan getoond op het moment dat mensen de door jou gewenste zoektermen ingeven in Google. Je betaalt alleen wanneer er ook daadwerkelijk op jouw advertentie wordt geklikt. Dit maakt dat je heel duidelijk kunt meten hoeveel mensen jouw advertentie hebben bekeken en wat de kosten zijn per klik. Door het instellen van een dagbudget betaal je niet meer dan je van plan was.
- Via het Google Display Netwerk: Je kunt ook adverteren via het Google Display netwerk. Hierbij adverteer je op websites van derden. Je kunt hierbij kiezen voor websites die gerelateerd zijn aan die van jou, maar ook kiezen voor veelbezochte websites als Marktplaats, Buienradar of Nu.nl. Naast tekst is het hierbij ook mogelijk om gebruik te maken van bewegende beelden.
- Adverteren via social media: Naast Google bieden ook de social media platformen veel mogelijkheden om te adverteren. Worden je gewone posts vaak maar door een deel van je volgers gezien, door betaald te adverteren kom je in beeld bij een veel grotere groep mensen. Door een maximaal budget in te stellen, houd je de kosten onder controle.
Hulp nodig bij je online marketingstrategie?
Er zijn dus zeker ook voor kleine bedrijven genoeg mogelijkheden om met weinig budget zelf aan de slag te gaan met online marketing. Bedenk wel dat ook wanneer je zelf de online marketingactiviteiten voor je rekening neemt, dit weliswaar geen directe kosten met zich meebrengt, maar dat jouw bestede tijd uiteraard wel uit te drukken is in geld. Daarnaast moet je het ook leuk vinden om je te verdiepen in hoe online marketing werkt en hoe je het op de juiste manier inzet. Maar heb je eenmaal de smaak te pakken en zie je dat je goede resultaten behaalt, dan ga je het steeds leuker vinden!
Wil je liever toch wat hulp bij je online marketingactiviteiten? Zou je bijvoorbeeld graag mooie blogs op je website willen plaatsen of social media posts laten schrijven? Neem dan even contact met me op, dan bespreek ik graag de mogelijkheden met je!