Ontdek de kracht van storytelling

Foto van Lina Wijma
Ontdek de kracht van storytelling

Table of Contents

Vind je het lastig om je doelgroep te bereiken met boeiende content? Om de aandacht van je websitebezoekers te trekken en vast te houden, is het belangrijk dat je net even wat andere teksten schrijft dan de rest. Een heel krachtig en effectief middel dat je hierbij in kunt zetten is storytelling.

In deze blog vertel ik je wat storytelling precies is, hoe je het effectief kun toepassen bij het schrijven van je content en wat je kunt bereiken wanneer je het op de juiste manier inzet.  

Wat is storytelling?        

De letterlijke betekenis is natuurlijk verhalen vertellen. Maar wanneer je storytelling gebruikt voor je contentmarketing is het zoveel meer dan dat.        

Storytelling is het vertellen van een geheel eigen verhaal dat aansprekend is voor de doelgroep, zodat ze betrokken raken bij je dienst of product.

In een tijd waarin we overspoeld worden met reclame-uitingen, zijn we kritischer in wat we wel of niet geloven. Veel reclameboodschappen gaan langs ons heen, omdat ze ons niet echt meer raken. Bij verhalen ligt dit anders. Mensen houden van verhalen en zullen dat ook altijd blijven doen. Ze voelen en waarderen het wanneer de intentie achter het verhaal goed is, het verhaal zelf authentiek is en de boodschap net even anders is.         

Door je product of dienst te voorzien van een aansprekend verhaal, zullen mensen jouw aanbod eerder gaan zien als iets wat goed aansluit bij hun eigen wereld. Ze zullen zich meer gaan identificeren met jouw bedrijf en sneller geneigd zijn juist bij jou een aankoop te doen op het moment dat ze hieraan toe zijn.  

Wat is storytelling voor bedrijven?         

Storytelling voor bedrijven is dus niet alleen maar het vertellen van een verhaal. Het is ook de manier om de identiteit, waarden en missie van je bedrijf te communiceren door deze te verwerken in een meeslepend verhaal. In dit verhaal deel je de menselijke kant van je merk, creëer je een emotionele band met je doelgroep en inspireer je hun tot het nemen van actie.            

Storytelling vraagt wel om een doordachte aanpak die gericht is op de langere termijn. Het is geen methode om snel meer verkopen te realiseren. Je bouwt juist aan een langdurige relatie met je doelgroep die op termijn meer omzet gaat opleveren.

Hoe pas je storytelling toe in je content?

Als ondernemer kun je storytelling op verschillende manieren toepassen in je contentstrategie:

  • Vertel het verhaal van je merk: Laat je doelgroep kennismaken met de geschiedenis en de mensen achter je bedrijf. Vertel hoe je bedrijf is ontstaan, welke uitdagingen je hebt overwonnen en wat je drijft. Bied een uniek kijkje achter de schermen van je bedrijf.              
  • Gebruik klantverhalen: Laat tevreden klanten aan het woord om hun ervaringen met je producten of diensten te delen. Laat zien hoe jouw bedrijf het leven van mensen heeft verbeterd en welke problemen het heeft opgelost.           
  • Breng je product of dienst tot leven: Gebruik storytelling om de voordelen en kenmerken van je product of dienst op een boeiende manier te presenteren. Laat zien hoe het gebruik van jouw product het leven van je klanten kan veranderen. Dit is dus wat anders dan een opsomming van alle producteigenschappen. Beschrijf op een verhalende manier hoe jouw aanbod het leven van mensen mooier of gemakkelijker kan maken.     
  • Laat je passie zien: Vertel gepassioneerde verhalen over waarom je doet wat je doet en wat je drijft als ondernemer. Laat je enthousiasme en toewijding zien en inspireer anderen om hetzelfde te doen.     
  • Zorg voor een consistente verhaallijn: Het is belangrijk dat je een eenduidig verhaal vertelt. Of je nu content maak voor je blogs, video´s of socialmediakanalen, zorg dat alles elkaar ondersteunt en aanvult. Een consistente manier van storytelling zorgt voor vertrouwen en herkenning bij je publiek.         

Wat kun je bereiken met storytelling?   

Het integreren van storytelling in je contentstrategie kan verschillende voordelen opleveren voor je bedrijf:        

  • Verbeterde merkperceptie: Door het delen van authentieke en meeslepende verhalen kun je een sterke merkidentiteit opbouwen en een positieve indruk achterlaten bij je doelgroep.
  • Verhoogde betrokkenheid: Verhalen hebben de kracht om emoties op te roepen en een diepe connectie te maken met je doelgroep, waardoor ze meer betrokken raken bij je merk.     
  • Versterkte klantrelaties: Door het delen van klantverhalen en het tonen van empathie kun je vertrouwen opbouwen en langdurige relaties opbouwen met je klanten.   
  • Onderscheidend vermogen: Storytelling stelt je in staat om je te onderscheiden van de concurrentie door een uniek verhaal te vertellen dat alleen jouw merk kan bieden.   

Het verhaal van Zeeman: Zo eenvoudig kan het zijn.   

Een mooi voorbeeld van een bedrijf met een duidelijk verhaal is Zeeman textielSupers. Zij maken basics die voor iedereen betaalbaar zijn. Zuinig zijn vinden zij belangrijk, niet alleen als het gaat om het uitgeven van geld maar ook als het gaat om het aantal spullen dat we aanschaffen. Wat hebben we echt nodig en hoe kunnen we zo lang mogelijk doen met onze spullen?

Duurzaamheid en het zetten van belangrijke stappen in de richting van een lagere milieubelasting zijn belangrijke waarden die je in alle communicatie-uitingen terugziet. Hun reclameboodschappen, de teksten op de website en de berichten op socialmediakanalen onderstrepen deze waarden. 

Tijdens de Fashion Week dit jaar kwamen ze met een brandstore in het online gameplatform Roblox, met daarin hun eigen collectie Zeeman-basics voor het aankleden van je avator. Zeeman verbaasde zich namelijk over de hoeveelheid geld die jongeren besteden in online videogames aan dure kleding voor hun avatars. Met deze actie laten ze zien dat het mogelijk is om er ook met minder geld goed uit te zien, in de digitale wereld. 

Wil jij ook een krachtig verhaal neerzetten voor je bedrijf?

Ieder bedrijf is uniek en er is altijd een verhaal te vertellen dat jouw bijzondere missie en aanbod onderscheidt van de massa. Wil je graag met behulp van storytelling jouw bedrijf duidelijk in de schijnwerpers zetten? Ik help je graag met het bouwen aan een duidelijk verhaal dat perfect passend is bij jouw bedrijf.

Meer weten over een eventuele samenwerking? Neem dan even contact op en dan bespreek ik graag de mogelijkheden met je.

   

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *