Wil je teksten op je website die impact hebben en overtuigend zijn? Maak dan gebruik van een bewezen strategie: schrijf je teksten op basis van de zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Wanneer je bij het schrijven rekening houdt met deze principes, dan zul je merken dat jouw klanten sneller geneigd zullen zijn om “ja” te zeggen tegen jouw aanbod.
Cialdini wordt gezien als de absolute expert als het gaat om invloed en overtuiging. Zijn theorieën worden nog steeds toegepast om een succesvolle online marketing strategie en een goede verkooptechniek neer te zetten. En dat is niet zo vreemd, want deze beïnvloedingsprincipes, ook wel beïnvloedingswapens genoemd, zijn enorm krachtig en worden nog steeds succesvol ingezet.
Hoe je dat doet, het inzetten van deze beïnvloedingsprincipes bij het schrijven van je websiteteksten? In deze blog vertel ik je er meer over!
Wie is Cialdini?
Wat zijn de zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini?
Hieronder volgen alle zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini, met een uitleg hoe je deze toe kunt passen op je webteksten en andere elementen van je website.
Autoriteit
- In de eerste plaats natuurlijk door steeds beter te worden in je vak, de actuele ontwikkelingen bij te houden en vakliteratuur te lezen.
- Deel je kennis via je blogs, je social media profielen, maak een video of een podcast.
- Maak gebruik van teksten als: aanbevolen door:, voorzien van keurmerk:, etc.
- Schrijf een E-book van goede kwaliteit en biedt deze als gratis weggever aan op je website.
Wederkerigheid
- Het aanbieden van een gratis weggever, denk aan een E-book of een handige checklist.
- Actief aan de slag te gaan met contentmarketing. Deel super waardevolle content op je website via je blogs, video´s of podcasts.
Sympathie
- Het toepassen van storytelling. Deel een verhaal over jouw product of dienst op zo´n manier dat je bezoekers zich erin herkennen, je aardig gaan vinden en bereid zijn om gebruik te maken van jouw aanbod.
- Een uitgebreide Over Mij pagina waarin je wat meer vertelt over jezelf en je bedrijf.
Social Proof
Social Proof kun je inzetten door:
- Reviews op Google te verzamelen.
- Testimonials op je eigen website te plaatsen.
- Getallen te laten zien, bijvoorbeeld het aantal keren dat jouw product via de website is verkocht.
- Veel volgers, likes en comments proberen te vergaren op je social media kanalen. Dit geeft aan anderen een signaal af dat jij betrouwbaar bent en een goed product aanbiedt.
Consistentie
De druk om consistent te zijn neemt toe naarmate een beslissing meer in de openbaarheid wordt gemaakt, omdat we dan publieke druk voelen.
Hoe pas je dit principe van consistentie nu in de praktijk toe?
- Probeer mensen eerst een kleine stap te laten zetten in de richting van jouw aanbod. Geef ze bijvoorbeeld de kans om zich te abonneren op je nieuwsbrief, waarbij ze alleen de noodzakelijke gegevens hoeven in te vullen.
- Nodig je bezoekers uit om je te volgen op social media.
- Vanuit deze kleine stapjes, ook wel micro-conversies genoemd, kun je geleidelijk aan toewerken naar een grotere conversie zoals de afname van jouw betaalde aanbod.
Schaarste
Het principe van schaarste kun je bijvoorbeeld als volgt inzetten:
- Bied iets aan voor een beperkte tijd: Alleen deze week kun je gebruik maken van dit bijzondere aanbod.
- Geef informatie over aantallen: Nog zoveel stuks verkrijgbaar.
- Verbind een tijdelijk voordeel aan een aanschaf: Alleen vandaag met gratis verzending.
- Doe een eenmalig spectaculair aanbod en geef duidelijk aan dat dit aanbod later niet terug gaat komen.
Wanneer je dit principe van schaarste toepast, wees hierin dan wel eerlijk en consequent. Laat de actie ook echt stoppen op de eerder aangegeven afloopdatum. Doe je dit niet dan verlies je aan geloofwaardigheid en het kan zelfs bijdragen aan het verliezen van je goede reputatie. Ga hier dus verstandig mee om.
Eenheid
Het principe van eenheid kun je bijvoorbeeld toepassen door:
- De bezoekers op je website het gevoel te geven dat ze onderdeel uitmaken van een groep die betrokken is bij je bedrijf.
- Mensen actief betrekken bij nieuwe ontwikkelingen binnen je bedrijf.
- Een eigen community opbouwen.
Meer lezen over de zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini?
Zou je graag meer willen lezen over dit onderwerp? Dan kun je het boek ook zelf aanschaffen.
De nieuwe en geactualiseerde editie is online te bestellen. De gemiddelde prijs van het boek bedraagt € 29,99.