SEO teksten laten schrijven

Lina Wijma
SEO teksten laten schrijven

Iedereen kent inmiddels wel het belang van SEO. Heb je een eigen website dan zal er bij het schrijven van de teksten rekening gehouden moeten worden met SEO, anders zal je website nooit goed vindbaar worden. Als de SEO eenmaal goed op orde is, dan zal het aantal bezoekers van je website groeien, jaar na jaar. Heb je zelf geen kennis van SEO en ook niet de tijd om je de theorie ervan eigen te maken, overweeg dan eens een SEO tekstschrijver in te huren. Een SEO tekstschrijver kent alle ins en outs van het vak en weet als geen ander hoe jouw website hoog in de zoekresultaten komt.

In deze blog lees je meer over wat SEO nou precies inhoudt en over hoe een SEO tekstschrijver te werk gaat bij het schrijven van SEO teksten.

Wat is SEO precies?

De Engelse term SEO staat voor Search Engine Optimization. De Nederlandse term is zoekmachineoptimalisatie. Beide keren is het een hele mond vol. Wat wordt er nu precies mee bedoeld?

⇒ SEO betreft het zo goed mogelijk vindbaar maken van content in de organische (de onbetaalde) zoekresultaten in de zoekmachines. Dus wanneer iemand via een zoekmachine een bepaalde zoekopdracht ingeeft die verband houdt met jouw bedrijf, dan wil je dat jouw website hier zo hoog mogelijk op scoort. Stel je verkoopt moderne meisjeskleding dan wil je goed scoren op termen als: trendy meisjeskleding, hippe meisjeskleding en moderne meisjeskleding. Deze termen zullen dan ook in je teksten terug moeten komen, zodat ze in de zoekresulaten naar voren komen op het moment dat er op deze zoektermen wordt gezocht.

Omdat vrijwel iedereen in ons land gebruikt maakt van Google,  gaat het dus vooral om de vindbaarheid in Google. Met content gaat het vooral om de tekstuele content. Daarnaast zijn ook afbeeldingen en video´s een vorm van content.

Vaststellen van de huidige situatie

Voordat een SEO tekstschrijver voor je aan de slag gaat, zal eerst de huidige situatie geanalyseerd dienen te worden als een soort nulmeting. Zijn er al een aantal zoektermen waar goed op gescoord wordt? In dat geval is het verstandig om geen nieuwe pagina´s te maken voor deze zoektermen. Beter is het om de bestaande pagina´s die al goede rankings hebben voor deze zoekwoorden door verdere optimalisatie nog beter te laten scoren op deze zoekwoorden. De nieuwe pagina´s kunnen dan geoptimaliseerd worden voor nieuwe, aanvullende zoekwoorden.

Een handige tool om de huidige situatie goed in beeld te krijgen is Google Search Console. Hier kunnen we zien op welke zoektermen je website al goed scoort, op welke positie en met welke pagina´s. Belangrijke informatie die als basis kan dienen voor een goede SEO strategie.

Bepalen van nieuwe zoektermen

Elke nieuwe pagina wordt voor een beperkt aantal zoektermen – vaak zelfs voor slechts één zoekterm – geoptimaliseerd. Er zijn een aantal voorwaarden waar een zoekterm aan moet voldoen:

  • De zoekterm moet zoekvolume hebben, anders is het uiteraard niet interessant om hier op te scoren. Of een zoekterm zoekvolume heeft kun je onderzoeken met de Zoekwoordplanner binnen Google Ads.
  • Het moet haalbaar zijn om op deze zoekterm te scoren. Als de hoogst scorende sites voor een bepaalde zoekterm qua naamsbekendheid, aantal pagina´s en aantal backlinks veel groter zijn dan jouw website dan is de concurrentie voor deze zoekwoorden te groot. Het is dan niet haalbaar om hoge posities te behalen op deze zoekterm.
  • De zoekterm is relevant voor jouw bedrijf. Om het eerder aangehaalde voorbeeld te gebruiken: verkoop je alleen nieuwe meisjeskleding dan zijn zoektermen als jongenskleding of tweedehands meisjeskleding voor jouw bedrijf niet relevant.

Schrijven van een SEO tekst

Zijn de zoektermen bepaald dan is het tijd voor het schrijven van de teksten. Een goed geoptimaliseerde tekst is een tekst waarvan Google de indruk heeft dat die qua inhoud goed aansluit bij de zoekopdracht.

Hierbij zijn er een aantal zaken waar rekening mee moet worden gehouden:

  • Natuurlijke verwerking van de zoekwoorden: Laat het zoekwoord een aantal malen in de tekst terugkomen, maar zodanig dat dit op een natuurlijke manier gebeurt. Dus niet zo vaak dat het gaat lijken op spam (ook wel keyword stuffing genoemd). De dichtheid van zoektermen in een tekst wordt ook wel zoekwoorddichtheid (of keyword density) genoemd. Overigens kun je ook prima synoniemen van je zoekwoord gebruiken (een synoniem is een ander woord met dezelfde betekenis). Google is heel goed in staat om synoniemen te herkennen. Je kunt zelfs op een bepaalde zoekterm goed scoren, terwijl je vrijwel uitsluitend een synoniem voor deze zoekterm gebruikt.
  • Zoekwoordprominentie en zoekwoordnabijheid: Zorg dat je belangrijkste zoekterm zoveel mogelijk aan het begin van de tekst staat (zoekwoordprominentie). Zorg er ook voor dat de individuele woorden van de zoekterm (een zoekterm kan uit meerdere woorden bestaan) zo dicht mogelijk bij elkaar worden gehouden (zoekwoordnabijheid).
  • Zoekwoord in de kop van de pagina opnemen: Zet het zoekwoord in de kop van de betreffende pagina en het liefst zoveel mogelijk vooraan. Deze kop is meestal een <H1> tag. In een CMS zoals WordPress wordt de kop via een afzonderlijk invoerveld opgegeven.
  • Zoekwoord in de page-title opnemen: Ook in de page-title van de pagina moet de zoekterm komen te staan, ook bij voorkeur zoveel mogelijk vooraan. Bij veel CMS-en, waaronder WordPress wordt de kop die aan de pagina wordt meegegeven automatisch in de page-title geplaatst.
  • Zoekwoord in de URL van de betreffende pagina: Meestal wordt de kop van de pagina door de verschillende CMS-en al in de URL geplaatst.
  • Zoekwoord in de Alt-tekst van de afbeelding(en): Maak je gebruik van afbeeldingen bij je tekst, vergeet dan ook niet de zoekterm in de Alt-tekst van de afbeelding(en) op te nemen.

Kortom, je zoekwoorden moeten op de hierboven genoemde strategische plekken staan, zodat je pagina´s geoptimaliseerd zijn voor deze belangrijke termen.

Hulp nodig bij het schrijven van je SEO teksten?

Ik ga graag voor je aan de slag om die goed scorende SEO teksten voor je te schrijven. Zodat jij als ondernemer niet langer stress hoeft te hebben over hoe je website gevuld kan worden met goed vindbare teksten. En je weer gewoon aan de slag kunt met je kernactiviteiten.

Meer weten? Neem dan even contact met me op!

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *