SEO-teksten schrijven, hoe doe je dat?

Picture of Lina Wijma
Hoe schrijf je goede SEO teksten?

Table of Contents

Wanneer je zelf aan de slag wilt gaan met het schrijven van de teksten van je website, dan is het belangrijk om rekening te houden met SEO, anders zal je website niet goed vindbaar worden. Als je website eenmaal goed geoptimaliseerd is, dan zal het aantal bezoekers van je website groeien, jaar na jaar. Heb je zelf geen kennis van SEO en ook niet de tijd om je erin te verdiepen, overweeg dan eens een SEO- tekstschrijver in te huren. Een SEO-tekstschrijver weet als geen ander hoe jouw website hoog in de zoekresultaten komt.

In deze blog lees je meer over wat SEO nou precies inhoudt en hoe je te werk moet gaan bij het schrijven van goede SEO-teksten. 

Inhoudsopgave

Wat is SEO precies?

De Engelse term SEO staat voor Search Engine Optimization. De Nederlandse term is zoekmachineoptimalisatie. Beide keren is het een hele mond vol. Wat wordt er nu precies mee bedoeld?

⇒ SEO betreft het zo goed mogelijk vindbaar maken van content in de organische (de onbetaalde) zoekresultaten in de zoekmachines. Dus wanneer iemand via een zoekmachine een bepaalde zoekopdracht ingeeft die verband houdt met jouw bedrijf, dan wil je dat jouw website hier zo hoog mogelijk op scoort. Stel je verkoopt moderne meisjeskleding dan wil je goed scoren op termen als: trendy meisjeskleding, hippe meisjeskleding en moderne meisjeskleding. Deze termen zullen dan ook in je teksten terug moeten komen, zodat ze in de zoekresultaten naar voren komen op het moment dat er op deze zoektermen wordt gezocht.

Omdat vrijwel iedereen in ons land gebruikt maakt van Google,  gaat het dus vooral om de vindbaarheid in Google. Met content gaat het vooral om de tekstuele content. Daarnaast zijn ook afbeeldingen en video´s een vorm van content.

Vaststellen van de huidige situatie

Voordat een SEO tekstschrijver voor je aan de slag gaat, zal eerst de huidige situatie geanalyseerd dienen te worden als een soort nulmeting. Zijn er al een aantal zoektermen waar goed op gescoord wordt? In dat geval is het verstandig om geen nieuwe pagina´s te maken voor deze zoektermen. Beter is het om de bestaande pagina´s die al goede rankings hebben voor deze zoekwoorden door verdere optimalisatie nog beter te laten scoren op deze zoekwoorden. De nieuwe pagina´s kunnen dan geoptimaliseerd worden voor nieuwe, aanvullende zoekwoorden.

Een handige tool om de huidige situatie goed in beeld te krijgen is Google Search Console. Hier kunnen we zien op welke zoektermen je website al goed scoort, op welke positie en met welke pagina´s. Belangrijke informatie die als basis kan dienen voor een goede SEO strategie.

Bepalen van nieuwe zoektermen

Elke nieuwe pagina wordt voor een beperkt aantal zoektermen – vaak zelfs voor slechts één zoekterm – geoptimaliseerd. Er zijn een aantal voorwaarden waar een zoekterm aan moet voldoen:

  • De zoekterm moet zoekvolume hebben, anders is het uiteraard niet interessant om hier op te scoren. Of een zoekterm zoekvolume heeft kun je onderzoeken met de Zoekwoordplanner binnen Google Ads.
  • Het moet haalbaar zijn om op deze zoekterm te scoren. Als de hoogst scorende sites voor een bepaalde zoekterm qua naamsbekendheid, aantal pagina´s en aantal backlinks veel groter zijn dan jouw website dan is de concurrentie voor deze zoekwoorden te groot. Het is dan niet haalbaar om hoge posities te behalen op deze zoekterm.
  • De zoekterm is relevant voor jouw bedrijf. Om het eerder aangehaalde voorbeeld te gebruiken: verkoop je alleen nieuwe meisjeskleding dan zijn zoektermen als jongenskleding of tweedehands meisjeskleding voor jouw bedrijf niet relevant.

Schrijven van een SEO tekst

Zijn de zoektermen bepaald dan is het tijd voor het schrijven van de teksten. Een goed geoptimaliseerde tekst is een tekst waarvan Google de indruk heeft dat die qua inhoud goed aansluit bij de zoekopdracht.

Hierbij zijn er een aantal zaken waar rekening mee moet worden gehouden:

  • Natuurlijke verwerking van de zoekwoorden: Laat het zoekwoord een aantal malen in de tekst terugkomen, maar zodanig dat dit op een natuurlijke manier gebeurt. Dus niet zo vaak dat het gaat lijken op spam (ook wel keyword stuffing genoemd). De dichtheid van zoektermen in een tekst wordt ook wel zoekwoorddichtheid (of keyword density) genoemd. Overigens kun je ook prima synoniemen van je zoekwoord gebruiken (een synoniem is een ander woord met dezelfde betekenis). Google is heel goed in staat om synoniemen te herkennen. Je kunt zelfs op een bepaalde zoekterm goed scoren, terwijl je vrijwel uitsluitend een synoniem voor deze zoekterm gebruikt.
  • Zoekwoordprominentie en zoekwoordnabijheid: Zorg dat je belangrijkste zoekterm zoveel mogelijk aan het begin van de tekst staat (zoekwoordprominentie). Zorg er ook voor dat de individuele woorden van de zoekterm (een zoekterm kan uit meerdere woorden bestaan) zo dicht mogelijk bij elkaar worden gehouden (zoekwoordnabijheid).
  • Zoekwoord in de kop van de pagina opnemen: Zet het zoekwoord in de kop van de betreffende pagina en het liefst zoveel mogelijk vooraan. Deze kop is meestal een <H1> tag. In een CMS zoals WordPress wordt de kop via een afzonderlijk invoerveld opgegeven.
  • Zoekwoord in de Page-Title opnemen: Ook in de Page-Title van de pagina moet de zoekterm komen te staan, ook bij voorkeur zoveel mogelijk vooraan. Bij veel CMS-en, waaronder WordPress wordt de kop die aan de pagina wordt meegegeven automatisch in de Page-Title geplaatst.
  • Zoekwoord in de Meta Description opnemen: De Meta Description is het blokje tekst dat verschijnt in de zoekresultaten. Hier kun je in ongeveer één tot drie zinnen aangeven waar jouw website over gaat. Ook dit is een belangrijke plek om het zoekwoord te vermelden.
  • Zoekwoord in de URL van de betreffende pagina: Meestal wordt de kop van de pagina, waar als het goed is ook het zoekwoord in staat, door de verschillende CMS-en al in de URL geplaatst.
  • Zoekwoord in de Alt-tekst van de afbeelding(en): Maak je gebruik van afbeeldingen bij je tekst, vergeet dan ook niet de zoekterm in de Alt-tekst van de afbeelding(en) op te nemen.

 

Kortom, je zoekwoorden moeten op de hierboven genoemde strategische plekken staan, zodat je pagina´s geoptimaliseerd zijn voor deze belangrijke termen.

Hoeveel woorden moet een goede SEO tekst hebben?

Dit is een vraag die veel wordt gesteld en de antwoorden die je er online over kunt vinden lopen nogal uiteen. Zo werd en wordt er vaak gezegd dat de ideale lengte van een SEO tekst tussen de 300 en 500 woorden zou zijn. Het is in ieder geval zo dat een SEO tekst wel een bepaalde minimum lengte moet hebben om goed gevonden te worden. Is de tekst erg kort, dan biedt deze voor Google (te) weinig aanknopingspunten om goed te kunnen bepalen waar de tekst nou precies over gaat. Om die reden scoren langere teksten doorgaans beter. Het is verstandig om in ieder geval minimaal 300 woorden aan te houden.

Uit hoeveel woorden een SEO tekst moet bestaan is afhankelijk van meerdere factoren zoals:

  • Is er veel of weinig concurrentie op het betreffende zoekwoord: Is er weinig concurrentie op het betreffende zoekwoord, dan kun je vaak nog prima scoren met een wat kortere tekst. Is de concurrentie daarentegen behoorlijk hoog, dan zal jouw tekst ook meer woorden nodig hebben om goed te kunnen scoren.
  • Domeinautoriteit: Websites met een hoge domeinautoriteit kunnen met korte artikelen vaak toch nog goed scoren. Heeft jouw website nog niet zo´n hoge domeinautoriteit dan zal jouw tekst toch wat meer lengte nodig hebben.

 

Verder is ook de soort tekst bepalend voor het gemiddelde aantal woorden dat deze dient te hebben. Elk type tekst vraagt weer om een andere lengte:

  • Blog of artikel: tussen de 800 en 2000 woorden.
  • Homepagina: tussen de 500 en 800 woorden.
  • Over Mij pagina: in ieder geval 300 woorden.
  • Aanbodpagina: Streef naar ten minste 500 woorden.
  • Productomschrijvingen: Minimaal 100 woorden, maximaal 300 woorden.

Hulp nodig bij het schrijven van je SEO teksten?

Ik ga graag voor je aan de slag om die goed scorende SEO teksten voor je te schrijven. Zodat jij als ondernemer niet langer stress hoeft te hebben over hoe je website gevuld kan worden met goed vindbare teksten. En je weer gewoon aan de slag kunt met je kernactiviteiten.

Meer weten? Neem dan even contact met me op!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *