Blijft het aantal bezoekers van je website achter, waardoor je nog niet zoveel aanvragen voor je bedrijf ontvangt? Een hele effectieve manier om meer mensen naar je website te trekken is door te gaan bloggen. Via je blogs komen veel meer mensen in aanraking met jouw aanbod, waardoor uiteindelijk het aantal klanten zal gaan stijgen. Hoe dit precies werkt, leg ik je uit in deze blog.
Waarom bloggen voor je bedrijf als je al goede webteksten hebt?
Misschien denk je, maar ik heb al een website, waarop mijn aanbod helder is geformuleerd. Dat zou toch voldoende moeten zijn om mensen naar mijn website te trekken? Zeker, een goede aanbodpagina is één van de belangrijkste onderdelen van je website. Maar wanneer je bedrijf opereert in een branche waarin veel concurrentie is, dan is het best een uitdaging om met jouw aanbod uit te stijgen boven al die andere bedrijven met een vergelijkbaar aanbod. Ben je een startende ondernemer en is je website recent gemaakt, dan zal je website eerst wat autoriteit op moeten bouwen en daarom nog niet meteen op de eerste pagina van Google staan. Dus die webteksten zijn zeker heel belangrijk, maar om je website nog beter zichtbaar te maken, is bloggen een uitstekend middel.
Op welke manier zorgt bloggen voor meer websitebezoekers?
Wanneer je gaat bloggen over onderwerpen die aansluiten bij jouw aanbod, dan maak je bij het schrijven gebruik van bepaalde zoekwoorden. Ben je bijvoorbeeld voedingscoach, dan zijn woorden als afvallen, dieet, gezonde leefstijl en gezonde voeding zoektermen waarop je graag online gevonden wilt worden. Deze zoekwoorden kun je nooit allemaal in je bestaande aanbodpagina´s stoppen op een dusdanige manier dat je op al die zoekwoorden ook goed wordt gevonden. Door over al deze verschillende onderwerpen aparte blogs te schrijven, krijg je via de gebruikte zoektermen in deze blogs meer bezoekers naar je website. Je creëert hierdoor als het ware nieuwe ingangen waardoor mensen ook weer uitkomen op jouw website. Hoe meer van deze ingangen, hoe meer bezoekers.
Hoe vaak moet je gaan bloggen om meer bezoekers naar je website te krijgen?
Voor een goed resultaat zul je op regelmatige basis moeten gaan bloggen. Het liefst doe je dit minimaal één keer per week. Andere blogfrequenties waar je voor kunt kiezen zijn bijvoorbeeld twee keer per maand of één keer per maand. Hoe vaker je blogt, hoe sneller het aantal websitebezoekers zal stijgen. Toch is kwantiteit niet het belangrijkste. Je kunt beter tijd investeren in een waardevolle en uitgebreide blog van minimaal 800 woorden, dan wekelijks een korte blog van 400 woorden publiceren. Korte blogs doen het over het algemeen minder goed dan langere blogs. Met korte blogs zijn je lezers vaak niet echt geholpen. Ook Google kent over het algemeen een hogere waarde toe aan langere blogs.
Ik raad je aan een vaste dag te kiezen voor het schrijven van je blogs. Maak hier tijd voor vrij in je agenda, zodat het niet een taak is die er bij inschiet op het moment dat er ineens allemaal andere dingen tussendoor komen.
Hoeveel woorden moet een blog bevatten om goed te scoren in Google?
Hoeveel woorden je blog minimaal moet bevatten, hangt onder andere af van het onderwerp waarover je een blog gaat schrijven. Is hier veel over te vertellen of niet? Waar je ook even naar moet kijken is of er online al veel over dit onderwerp geschreven is. Is dat het geval dan zal jouw blog echt een toegevoegde waarde moeten hebben, in de zin van meer lengte, een andere invalshoek en nog meer kwaliteit om goed te scoren tussen al die andere blogs.
Kijkend naar mijn eigen blogs zie ik dat mijn blog Hoe schrijf je een goede tekst? op de eerste pagina in Google staat. Deze blog bevat 1306 woorden. Door een hele lijst van tips te geven voor het schrijven van goede teksten, kon ik hier een lange blog over schrijven. Natuurlijk kan het zijn dat er over een bepaald onderwerp niet zoveel valt te vertellen. In dat geval maak je de blog natuurlijk niet langer dan nodig is. Het schrijven van een lange blog moet nooit een doel op zich zijn.
Soms kun je met een kortere blog ook nog best goed scoren. Zo sta ik op het moment van schrijven met mijn blog Wat is een tagline en waarom heeft je bedrijf er eentje nodig? op positie 6 in Google. Deze blog bevat slechts 545 woorden. Omdat er over dit onderwerp niet heel veel valt te vertellen, is dit aantal woorden voor deze blog prima. Ik zou deze blog eventueel nog iets verder uit kunnen breiden waardoor hij waarschijnlijk nog wel wat verder gaat stijgen. Zo kun je dus naderhand ook nog werken aan je blogs om ze nog beter te laten scoren.
Hoeveel blogs moet je schrijven voor veel meer bezoekers op je website?
Hoe meer blogs je op je website plaatst, hoe meer mogelijkheden je bezoekers hebben om op jouw website terecht te komen. In principe geldt dus gewoon: hoe meer blogs op je website, hoe meer bezoekers. Wel zal een blog over een populair onderwerp meer bezoekers trekken dan een blog over een minder populair onderwerp. Verder is het natuurlijk ook belangrijk dat je blogs goed aansluiten bij jouw aanbod. Krijg je veel bezoekers op je website via blogs die slechts zijdelings te maken hebben met je aanbod, dan zijn deze bezoekers niet echt waardevol voor jouw bedrijf. Jouw aanbod zal dan waarschijnlijk niet helemaal goed passen bij waar zij naar op zoek zijn.
Houd er rekening mee dat je met 5 goede blogs niet ineens een gigantisch aantal extra bezoekers zult krijgen. Voor een significante stijging in je bezoekersaantallen ben je wel tientallen blogs verder.
Hoe begin je met bloggen?
Wil je graag starten met bloggen maar weet je niet precies hoe je het aan moet pakken? Met mijn uitgebreide gids Succesvol zakelijk bloggen doe je zo kun je meteen van start. Je leert hier stap voor stap hoe je begint, waar je op moet letten tijdens het schrijven en hoe je een succes maakt van je zakelijke blogartikelen. Heb je hier toch nog wat vragen over? Stel je vragen dan gerust, door even contact met me op te nemen, dan help ik je graag op weg!
Wil je het schrijven van je zakelijke blogs liever uitbesteden?
Zie je het schrijven van je eigen blogs niet zitten? Dan is het goed om te weten dat je het bloggen ook kunt uitbesteden! Als tekstschrijver heb ik al heel wat blogs mogen schrijven voor mijn klanten. In principe kan ik over ieder onderwerp bloggen. Voor het ene onderwerp zal ik wel wat meer research moeten doen dan voor het andere. In overleg kunnen we het aantal blogs per maand bepalen, de onderwerpen en het gewenste aantal woorden.
Wil je hier meer over weten of graag een vrijblijvende offerte aanvragen? Neem dan even contact met me op!