Een succesvolle blog schrijven voor je bedrijf

Succesvol zakelijk bloggen

Eerder schreef ik een artikel over de voordelen die bloggen voor je bedrijf met zich meebrengt. Graag laat ik je in dit artikel zien hoe je nu een goede zakelijke blog begint én hoe je het volhoudt om te blijven bloggen. Dit laatste vinden veel bedrijven lastig hoor ik vaak. Want hoe kom je steeds weer aan nieuwe onderwerpen voor je blogs? Op een gegeven moment kun je het gevoel hebben dat je over elk mogelijk onderwerp dat met je bedrijf te maken heeft al geschreven hebt.

Maak een plan voor je blogs

Voordat je begint met bloggen is het verstandig om een blogschema op papier te zetten. Maak een overzicht van onderwerpen waar je over wilt bloggen en geef hierbij aan wanneer je deze blog wilt publiceren. Een goede frequentie om te bloggen is wekelijks of tweewekelijks. Maak een lijst waar je een flinke tijd mee vooruit kunt, zodat je hier niet steeds weer mee aan de slag hoeft.

Zorg ook voor een logische volgorde. Heb je een bepaald onderwerp behandeld, dan kun je hier later nog eens op terugkomen en inzoomen op een deelaspect van dit onderwerp. Voordeel is ook dat je een link kunt opnemen naar dit eerdere artikel en je bezoekers op deze manier zo uitgebreid mogelijk van informatie kunt voorzien.

Je lijst zal gaandeweg steeds langer worden. Het ene onderwerp brengt je vaak weer bij een ander onderwerp dat hier aan gerelateerd is. Blijf ook steeds je klanten voor ogen houden. Stel jij bent je klant, wat zou je dan willen weten? Voor welke problemen zou je dan een oplossing willen?

Tips voor het schrijven van een blog

Je blogschema staat op papier en je gaat je eerste blog schrijven! Hoe begin je?

Allereerst is het handig om wat zoekwoordenonderzoek te doen om te kijken welke zoektermen je in ieder geval moet gebruiken, zodat je artikel goed gevonden wordt. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de Zoekwoordplanner van Google AdWords gebruiken. Schrijf zoektermen waar veel op gezocht wordt op en verwerk ze uiteindelijk in je artikel: bijvoorbeeld in de titel, het begin van je tekst en in tussenkopjes.

Neem de tijd voor een goede titel. Deze bevat in ieder geval een belangrijke zoekterm. Verder moet de titel goed aangeven waar je blog over gaat. Is de titel goed gekozen, dan is de kans een stuk groter dat je blog ook echt gelezen wordt. Verdeel de rest van de tekst in alinea’s met duidelijke tussenkopjes. Plaats hier en daar afbeeldingen. Let op je mag niet elke afbeelding zomaar gebruiken. Zoek naar afbeeldingen waar geen copyright op zit.

Benader de lezers van je blog persoonlijk, zodat je echt met ze in contact treedt. Beschrijf bijvoorbeeld een probleem wat ze kunnen hebben en laat ze zien welke oplossingen jouw bedrijf hiervoor kan bieden. Wees hierin niet opdringerig. Maak gebruik van feiten en goede argumenten om de voordelen van jouw product of dienst te tonen.

Probeer je blog zo uitgebreid mogelijk te maken. Lange blogs scoren hoger in de zoekresultaten dan korte blogs. Het is echter niet de bedoeling dat je eindeloos in herhaling valt. Het maken van een zo lang mogelijke blog moet natuurlijk geen doel op zich zijn. Alle informatie moet wel relevant zijn.

Plaats aan het eind van je blog een zogenaamde Call to Action. Afhankelijk van het soort blog dat je geschreven hebt, kun je de lezer bijvoorbeeld uitnodigen je te bellen, een contactformulier in te vullen of meer informatie op te vragen.

Geef de lezers van je blog ook de mogelijk om te reageren op je blog. Op deze manier ontstaat er interactie en kom je ook echt in contact met je doelgroep.

Breng je blogs onder de aandacht

Wanneer je helemaal tevreden bent met je blog kun je deze gaan publiceren. Hierbij is het belangrijk je blog wat te promoten. Lanceer deze bijvoorbeeld op je Social Media kanalen. Plaats een bericht met een pakkende tekst en de link naar jouw blog.  Jouw netwerk kan dan via jouw bericht doorklikken naar je blog. Dit zal de vindbaarheid van je blog aanmerkelijk verbeteren. Jouw netwerk kan dit bericht dan weer delen of liken.

Verder kun je op de Homepagina van je website je nieuwste blog aankondigen. Dit is ook een handig middel om te zorgen dat je artikel gelezen wordt.

Meet de resultaten van je blog

Deze stap moet je zeker niet vergeten. Anders heb je geen idee hoe je blogs nou eigenlijk scoren en of je wel op de goede weg zit met je blogs. Is je website verbonden aan Google Analytics dan kun je volgen welke blogs goed worden gelezen en welke minder goed. Zeer belangrijke informatie dus, waar je je blogstrategie mee kunt bepalen. Mocht blijken dat bepaalde onderwerpen slechts weinig gelezen worden dan kan het zijn dat je nog eens naar je gemaakte planning moet kijken. Mogelijk moet je deze planning hier en daar aanpassen en kiezen voor die onderwerpen die wel goed scoren.

Houd vol!

Bloggen vergt wel enig doorzettingsvermogen. Het kost best wat tijd en inspanning en je plukt er niet gelijk de vruchten van. Blijf gemotiveerd en besef dat je aan een lange termijn strategie werkt. Uiteindelijk zul je merken dat je harde werk beloond wordt en je blogs steeds beter worden gelezen. Mogelijk gaan oudere blogs pas na een tijdje beter scoren wanneer je eenmaal goed gevonden wordt door je doelgroep. Ook kun je een oudere blog herschrijven en voorzien van nieuwe actuele informatie. Dit artikel kun je opnieuw via Social Media promoten. Blogs die van goede kwaliteit zijn kunnen jarenlang voor bezoekers zorgen op je website. Geef dus niet op en houd vol!

 

Wil je gaan bloggen voor je bedrijf maar besteed je dit toch liever uit? Ik ga graag voor je aan de slag. Je kunt bij mij ook voordelig een blogabonnement afsluiten. Meer weten? Neem geheel vrijblijvend contact met me op en ik leg je graag uit hoe het werkt!

 

 

 

 

Laat een reactie achter