Succesvol zakelijk bloggen doe je zo

Foto van Lina Wijma
Succesvol zakelijk bloggen

Table of Contents

Wil je graag een zakelijke blog op je website opnemen maar vind je het lastig om hiermee te beginnen?  Kun je wel wat praktische tips gebruiken over hoe je nou een goede zakelijke blog schrijft? In deze gids lees je onder andere hoe een goede blog eruit ziet, hoe je aan geschikte onderwerpen komt en waar je op moet letten bij het schrijven van je blogs. Zo maak ook jij van je zakelijke blog een succes!

Inhoudsopgave

Start vandaag nog met je zakelijke blog

Dat bloggen een heel doeltreffend middel is om meer bezoekers te trekken naar je website is inmiddels wel bekend. Bloggen is alleen wel een tijdrovende bezigheid waardoor veel ondernemers er in de dagelijkse drukte simpelweg niet aan toekomen. Of er wordt heel af en toe een blog geplaatst op de website wanneer er even tijd over is. En dat is jammer, want af en toe een blog plaatsen zal maar weinig effect geven.

Wist je dat regelmatig bloggen 80% meer websitebezoekers oplevert en gemiddeld 125% meer leads genereert?  Door niet te bloggen laat je dus mogelijkheden liggen en loop je omzet mis. Tijd om daar verandering in te brengen! Ik ben ervan overtuigd dat iedereen kan leren bloggen, de kunst is het te doen op die manier die bij jou past!

In deze blog lees je onder meer waar een goede blog aan moet voldoen, waarom het bepalen van een blogstrategie zo belangrijk is, hoe je een blog indeelt en op welke manier je de kwaliteit van je blogs kunt vergroten door gebruik te maken van de vele praktische tips!

Hoe ziet een goede blog eruit?

Laten we eerst eens kijken naar welke factoren nou bepalend zijn voor een blog van goede kwaliteit. Natuurlijk is dit deels een kwestie van smaak. Wat voor de ene persoon een fijne blog is om te lezen, kan voor de ander een verhaal zijn dat niet om door te komen is 😊

Toch zijn er wel een aantal algemene richtlijnen aan te geven die een blog tot een echt goede blog maken:

✔ De blog bevat echt waardevolle informatie voor de lezer. De lezer heeft na het lezen van de blog nieuwe dingen geleerd, er wordt een oplossing voor een probleem geboden of een prangende vraag is ermee beantwoord. Kortom, de lezer is echt geholpen met jouw blog.

✔ De blog is helemaal afgestemd op de doelgroep. Zowel de tone of voice als de informatie past bij de lezer, zodat hij of zij zich echt aangesproken voelt.

✔ De blog heeft een vlotte schrijfstijl, waardoor het prettig is om te lezen.

✔ De blog is goed geoptimaliseerd voor de zoekmachines, zodat deze goed scoort in de zoekresultaten. Een blog kan nog zo mooi geschreven zijn, het is uiteraard wel de bedoeling dat ie ook gevonden wordt!

Bloggen levert niet meteen resultaat op

Wees je ervan bewust dat zakelijk bloggen pas na lange tijd zijn vruchten af gaat werpen. Dit bereik je niet door een paar maanden heel fanatiek te bloggen. Het is dus echt een kwestie van de lange adem. En juist dit maakt het lastig om gemotiveerd te blijven om meerdere keren per maand een blog te publiceren. Blijf kijken naar die stip aan de horizon. Het moment dat je blogs bezoekers gaan opleveren, want dat gaat op zeker moment gebeuren.

Hoelang duurt het voordat je verkeer ontvangt naar je blogs?

Hier is niet een eenduidig antwoord op te geven. Eerst moet je blog uiteraard door Google worden opgemerkt, doordat deze geïndexeerd wordt. Deze indexatie kun je via Google Search Console wat bespoedigen, door om indexatie te verzoeken voor je nieuwste blog.

Hoe snel jouw blog vervolgens zichtbaar wordt en gaat stijgen in de zoekresultaten hangt van veel verschillende factoren af. Bepalend hiervoor is onder meer:

⇰ Hoelang je website al bestaat. Blogs op oudere websites die al wat domeinautoriteit hebben opgebouwd stijgen doorgaans sneller in de zoekresultaten dan nieuwe(re) websites.

⇰ Hoe groot de concurrentie is op de zoekwoorden waar jij met je blog op wilt scoren. Zijn er al veel goede blogs geschreven die scoren op dezelfde zoekwoorden dan is het lastiger/ duurt het langer voordat jouw blog goed naar voren komt in de zoekresultaten. Jouw blog moet dan echt onderscheidend zijn door relevanter, actueler, uitgebreider te zijn etc. dan die van de concurrenten.

⇰ Hoe vaak je nieuwe blogs plaatst. Schrijf je zeer regelmatig nieuwe blogs dan is dit voor Google een goede reden om je site vaak te doorzoeken en te indexeren.

Bepaal jouw eigen blogstrategie

Alles begint met een plan. Dit geldt zeker ook voor bloggen. Kies een goed doordachte strategie zodat je niet alleen voortvarend begint aan het bloggen maar het ook voor de langere duur gaat volhouden. Veel ondernemers beginnen enthousiast met bloggen, maar als ze na een paar blogs geen resultaat zien haken ze af.

blogstrategie

De volgende tips helpen je met het bepalen van jouw eigen blogstrategie.

✅ Bepaal van tevoren hoe vaak je per maand gaat bloggen. Kies een frequentie die realistisch is en haalbaar. Is een wekelijkse blog voor jou niet te doen, kies dan voor een tweewekelijkse blog.

✅ Onderzoek met welke informatie jouw klanten geholpen zijn. Vind je dit lastig vraag het dan eens aan je klanten. Of kijk naar de informatie die jouw concurrenten op hun website plaatsen. En ga dit niet kopiëren, maar gebruik het ter inspiratie om het nog beter te doen!

✅ Plan de onderwerpen waar je over gaat schrijven voor een lange tijd vooruit. Zo hoef je niet steeds na te denken over nieuwe onderwerpen. Zoek naar samenhang tussen de verschillende onderwerpen. Zo kun je in de ene blog via interne links verwijzen naar andere blogs met een hieraan gerelateerd onderwerp.

✅ Kies een vast moment in de week voor het schrijven van je blog. Zet dit net als je andere taken in je agenda. Zo voorkom je dat het bloggen erbij inschiet omdat je prioriteit geeft aan andere klussen.

Onderwerp kiezen voor je blog

In de eerste plaats is het natuurlijk belangrijk dat het onderwerp waar je over gaat schrijven goed aansluit bij jouw bedrijf en de producten of diensten die je aanbiedt. Dit klinkt ontzettend voor de hand liggend, toch zie je nog vaak genoeg blogs op websites verschijnen die weinig raakvlakken hebben met het betreffende bedrijf. Ook al zou je goed scoren met deze blog, je zult er weinig profijt van hebben. De bezoeker kan de aan het onderwerp gerelateerde producten of diensten niet bij jou afnemen en zal zonder verdere actie jouw website weer verlaten.

Hierbij een aantal tips voor het kiezen van goede onderwerpen voor je zakelijke blog:

  • Het onderwerp sluit zo goed mogelijk aan bij de producten of diensten die jij aanbiedt.
  • Zoek naar populaire onderwerpen. Waar wordt over gesproken op Social Media met betrekking tot jouw branche? Welke vragen stellen klanten aan jou?
  • Typ het onderwerp in Google en kijk of er al veel over geschreven is. Is dit het geval kijk dan of jouw blog vanuit een andere interessante invalshoek geschreven kan worden en hierdoor toch onderscheidend wordt. Of zorg ervoor dat jouw artikel een stuk langer en/of relevanter wordt.
  • Begin met die onderwerpen die je heel goed liggen, waar je veel van afweet en waar je met passie over kunt vertellen. Dat maakt het bloggen meteen al een stuk leuker en ook gemakkelijker voor je.
  • Schrijf zoveel mogelijk over actuele onderwerpen, nieuwe ontwikkelingen, evenementen etc. Verkoop jij producten die gerelateerd zijn aan de seizoenen of bepaalde feestdagen maak hier dan gebruik van.

Zoekwoordenonderzoek voordat je begint

Voordat je daadwerkelijk gaat beginnen met het bloggen over een bepaald onderwerp, is het belangrijk om eerst zoekwoordenonderzoek te doen. Het is natuurlijk weinig zinvol om tijd en energie in een blog te steken, wanneer er niet veel interesse is voor het betreffende onderwerp. Of dat er wel veel online naar dit onderwerp wordt gezocht, maar de concurrentie op dit onderwerp zo torenhoog dat je geen schijn van kans meer maakt om met dit onderwerp te scoren.

Er zijn zowel betaalde als onbetaalde tools waarmee je zoekwoordenonderzoek kunt doen. Enkele gratis tools zijn:

  • Ubersuggest: Een hele handige tool die niet alleen het zoekvolume van een ingegeven zoekwoord weergeeft maar ook hoe hoog de concurrentie hierop is.
  • Google Zoekwoordplanner: Je hebt een Google Ads account nodig om gebruik te maken van deze zoekwoordenonderzoek tool, deze kun je gratis aanmaken.                                                                                                               

In mijn blog Hoe doe ik zoekwoordenonderzoek ga ik uitgebreid in op de wijze waarop je een goed zoekwoordenonderzoek kunt doen.

Tip: Maak een lijst van mogelijke zoekwoorden en combinaties van zoekwoorden. Mocht je interessante zoekwoorden tegenkomen die je voor een volgende blog kunt gebruiken, dan heb je alvast vastgelegd welke dit zijn.

Waar plaats je de zoekwoorden in je blog?

Na het uitvoeren van je zoekwoordenonderzoek, moet je het betreffende zoekwoord op een aantal strategische plekken in je blog plaatsen.

Een tijd geleden was het nog mogelijk om goed op deze zoekwoorden te scoren door ze heel veel in je tekst terug te laten komen. Dit wordt ook wel keyword spam of keyword stuffing genoemd. Tegenwoordig werken dit soort praktijken averechts en het wordt dan ook afgestraft door de zoekmachine van Google, door middel van een lagere ranking of zelfs door volledige verwijdering uit de zoekmachines.

Op de volgende plekken moet je in ieder geval je zoekwoord(en) vermelden:

  • In de titel van je blog
  • In de pagetitle en de meta description (weet je niet hoe je dit moet doen, vraag je websitebouwer dit voor je in te vullen).
  • In ieder geval een keer zoveel mogelijk (liefst vetgedrukt) aan het begin van je tekst.
  • In de tussenkopjes van de verschillende alinea´s.
  • Nog een aantal keren in de verschillende alinea´s in de rest van de tekst. Doe dit op een natuurlijke manier.
  • In de zogenaamde Alt-tekst van de afbeelding(en) die je in je blog plaatst.                                                                                 

Hoe deel je een blog in

Indeling blog

Een blog heeft over het algemeen de volgende indeling:

  • Titel
  • Bijpassende afbeelding
  • Inleiding
  • Middenstuk
  • Afsluiting                                                                                                                                                                                                        

 De titel

Wist je dat de titel voor een groot deel bepaalt of jouw blog wordt gelezen of wordt weg geklikt? Die titel moet de lezer dus verleiden om verder te lezen. Daarnaast moet de titel ook goed weergeven waar de blog over gaat.

Hierbij een paar tips voor een goede titel:

  • Lijstjes met een getal: 7 Tips voor het kopen van een huis
  • Maak het persoonlijk: Hoe ik mijn onzekerheid overwon door…
  • Problemen oplossen: Hoe kan ik…. : een fietsband plakken/ een bijensteek behandelen
  • Tips om iets snel te bereiken: De snelste manier om…. rijk te worden                                                                                                

Afbeeldingen

Hoewel het bij een blog natuurlijk voornamelijk gaat om de tekst, zijn afbeeldingen zeker ook heel belangrijk. Blogs met één of meer afbeeldingen trekken meer de aandacht dan blogs die alleen uit tekst bestaan.

Let er wel op dat de afbeeldingen die je plaatst op je blok rechtenvrij zijn. Je kunt rechtenvrije afbeeldingen en foto´s halen van websites als:

  • Pixabay
  • Unsplash
  • Pexels                                                                                                                                                                                                              

Inleiding

De inleiding is de plek om in een paar zinnen te vertellen waar je blog over gaat en wat de lezer kan verwachten. Net als de titel moet ook de inleiding uitnodigen om verder te lezen. Is het intro van je blog te langdradig, dan kan de lezer nog steeds afhaken. Maak het intro dus vooral: spannend, uitnodigend, doe een belofte, benoem het probleem en hoe dit kan worden opgelost, doe een onverwachte uitspraak etc. Verzin iets waardoor de lezer nieuwsgierig wordt naar de rest van je verhaal. Maak de inleiding niet langer dan vijf zinnen.

Middenstuk

In het middenstuk heb je alle ruimte om het onderwerp uitgebreid te behandelen. Bouw het verhaal hier logisch op. Verdeel het in overzichtelijke alinea´s en plaats hier passende tussenkopjes boven. Wanneer iemand niet het hele verhaal wil lezen dan kan deze persoon door het scannen van de tussenkopjes gemakkelijk en snel de gezochte informatie vinden.

Afsluiting

Het afsluiten van je blog kun je op vele manieren doen. Je kunt bijvoorbeeld met een conclusie komen, je verhaal in het kort nog even samenvatten, een mooi citaat weergeven, of de lezer tot actie aanzetten. Het is maar net wat past bij de blog die je geschreven hebt en wat je zelf een mooie manier vindt om je blog te beëindigen.

14 Handige schrijftips voor je blog

Gratis foto's van Tips

Hier dan nog wat handige tips om je met het schrijven zelf op weg te helpen:

  1. Vaak helpt het om je verhaal eerst op papier te schrijven, voordat je het in je Content Management Systeem (bijvoorbeeld WordPress) gaat uitwerken.
  2. Maak voordat je begint met schrijven eerst een plan. Schrijf op wat er allemaal aan bod komt en in welke volgorde. Welke informatie moet je opzoeken, welke websites of boeken ga je hiervoor raadplegen?
  3. Blijf bij het schrijven je doelgroep voor ogen houden. Hoe benader je deze op de juiste manier, welke woorden gebruik je, kun je wel of niet vakjargon gebruiken, spreek je ze met je of u aan etc.
  4. Bedenk ook goed wat het doel van je blog is. Wil je de lezer informeren, van iets overtuigen of enthousiast maken voor de diensten of producten die je aanbiedt? Houd tijdens het schrijven dit doel steeds goed voor ogen.
  5. Schrijf op een manier die bij je past. Benader de lezers zoals je zou doen wanneer je een gesprek met ze zou voeren. Op deze manier maak je veel meer verbinding met je doelgroep. Humor doet het ook altijd goed.
  6. Gebruik zoveel mogelijk voorbeelden waar dat kan. Zo wordt je verhaal aansprekend en herkenbaar.
  7. Maak je blog persoonlijk wanneer het onderwerp zich daarvoor leent. Vertel over je eigen ervaringen, ideeën etc. Zo leren mensen jou al een beetje kennen en zullen ze eerder geneigd zijn in de toekomst jouw product of dienst af te nemen.
  8. Schrijf zoveel mogelijk in de actieve vorm. Vergelijk maar eens de volgende voorbeelden:                                                       → Alle blogs op de website worden door mij geschreven. Passieve zin                                                                                           → Ik schrijf alle blogs op de website. Actieve zin                                                                                                                            De tweede zin die in de actieve vorm is geschreven, is korter en krachtiger dan de eerste zin die in de passieve vorm is geschreven. Passieve zinnen worden gauw `stroperig´ en halen de kracht uit je verhaal. Actieve zinnen zijn duidelijker en fijner om te lezen.
  9. Wissel woorden die vaak voorkomen in je blog af met synoniemen (verschillende woorden met dezelfde betekenis). Dat zorgt voor wat meer afwisseling en maakt het verhaal prettiger om te lezen.
  10. Maak opsommingen met bullet points wanneer de tekst zich daarvoor leent. Dit staat overzichtelijk en leest gemakkelijker.
  11. Ga altijd voor kwaliteit. Probeer het schrijven van je blog niet te zien als een ´moetje´, dat in korte tijd moet worden opgeleverd. Ga bewust aan de slag met het delen van waardevolle informatie en neem daar de tijd voor. Schrijf liever een paar langere goede blogs dan heel veel korte blogs met weinig diepgang.
  12. Hoe meer blogs je hebt geschreven, hoe meer je kunt linken naar eerder geschreven blogs. Door het vermelden van interne links maak je het Google gemakkelijker en bovendien kent Google ook meer waarde toe aan blogs waar vaker naar gelinkt wordt.
  13. Een veelgestelde vraag is hoeveel woorden een blog moet bevatten om goed te kunnen scoren in Google. Het antwoord is: zoveel woorden als nodig is om het onderwerp goed te behandelen. Uitgebreide artikelen scoren over het algemeen wel beter in de zoekmachines dan korte teksten. In een langere tekst heb je bovendien meer ruimte om je zoekwoorden meerdere malen te verwerken zonder dat het onnatuurlijk wordt en op spamming gaat lijken. Maar een lange tekst moet natuurlijk geen doel op zich worden. Ook hierbij geldt: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Heb je alles verteld wat er te vertellen valt over het onderwerp, dan is de blog waarschijnlijk lang genoeg voor het betreffende onderwerp. 
  14. Maak gebruik van een goede Call to action aan het eind van je blog. Wil je graag dat bezoekers na het lezen van je blog contact met je opnemen, een offerte opvragen, een gesprek met je inplannen? Geef dan met een duidelijke Call to action knop aan hoe dit kan.

Promoot je blog

Het is zover, je hebt je blog gepubliceerd op je website. En nu? Tijd om de wereld op de hoogte te stellen van het bestaan van deze blog! Je blog promoten via Social Media helpt daar enorm bij.

Waarschijnlijk heb je wel één of meerdere profielen op Social Media, zoals LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram… Je blog delen op Social Media levert meteen al bezoekers naar je website op. Dit zullen uiteraard niet meteen allemaal potentiële klanten zijn, maar het helpt zeker om jouw online zichtbaarheid te vergroten.

Door op Social Media een linkje te plaatsen naar de blog op jouw website, klikken geïnteresseerden gemakkelijk door naar jouw website. Staan er meer interessante blogs op jouw website, dan is de kans groot dat bezoekers nog wat langer op jouw website blijven hangen.

Overigens kun je naast je nieuwste blogs ook prima af en toe wat oudere blogs via Social Media delen. Als deze blogs nog steeds relevant zijn kun je ze prima opnieuw onder de aandacht brengen. Zo bereik je steeds weer een nieuw publiek en heb je bovendien nog langer plezier van deze blogs.

Blog delen op social media

Meet de resultaten van je blog

Natuurlijk wil je weten of jouw inspanningen worden beloond en jouw blogs daadwerkelijk zorgen voor meer bezoekers naar jouw website.

Via Google Analytics krijg je een goed inzicht in hoe de bezoekersaantallen van jouw website zich ontwikkelen. Ook kun je zien hoe lang de gemiddelde bezoekduur is. Hoe langer deze is, hoe interessanter jouw site voor je bezoekers is.

Via ‘Gedrag’ > ‘Site-content’ > ‘Alle pagina’s kun je zien hoe goed bepaalde pagina´s scoren. Zo krijg je ook inzicht in welke onderwerpen goed scoren bij jouw lezers. Deze informatie kun je benutten door meer artikelen over deze populaire onderwerpen te schrijven. Misschien kun je hier een hele serie blogs over schrijven die onderling weer naar elkaar verwijzen.

Verder kun je op Social Media zien welke blogs de meeste likes hebben, de meeste reacties hebben en vaak gedeeld zijn. Ook dit zegt veel over de populariteit van de betreffende onderwerpen.

 Toch nog wat hulp nodig bij het schrijven van je blogs?

 Hopelijk heb ik je met deze blog een heel stuk op weg kunnen helpen bij het schrijven van blogs. Wil je toch graag nog wat meer hulp hierbij, dan help ik je natuurlijk graag verder:
  • Wil je graag je blogs laten nakijken, zodat ik je van tips kan voorzien?
  • Wil je voor de zekerheid je blogs laten checken op taalfouten, of je blogs laten redigeren?
  • Besteed je het schrijven van je blogs liever helemaal uit?
 
Neem even contact met me op dan bespreek ik graag alle mogelijkheden met je.
 
Als tekstschrijfster heb ik de afgelopen jaren al heel wat blogs mogen schrijven. Zo blog ik voor succesvolle websites als Warmer HuisPerfect OnderhoudenWoongeluck en Koeler Huis. Ook mijn eigen website probeer ik zo vaak mogelijk te voorzien van blogs over alles wat verband houdt met mijn eigen vakgebied, tekstschrijven. 
Met mijn kennis en ervaring help ik graag andere ondernemers zodat ook zij een succesvolle zakelijke blog op hun website kunnen opzetten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *