Vaak hoor ik dat ik me als tekstschrijver zou moeten specialiseren. Dat ik het beste een niche kan zoeken. Elke businesscoach zal me dit ongetwijfeld aanraden. En ik snap het hoor. Dat het verstandig is om als tekstschrijver uit te blinken in een bepaalde branche, zoals de techniek, de gezondheidszorg, het onderwijs of de ICT.
Want hoe vaker je schrijft over een bepaald vakgebied, hoe meer je hier een expert in wordt. En wanneer je als tekstschrijver eenmaal een goede naam hebt opgebouwd in een bepaald specialisme, dan word je steeds meer benaderd door bedrijven die hier specifiek naar op zoek zijn. Ik zou mijn website bovendien kunnen optimaliseren voor deze zelfgekozen niche. Zo word ik via Google ook nog eens beter gevonden wanneer er gezocht wordt naar tekstschrijvers in deze specifieke branche.
Nu ik het allemaal zo nog eens op een rijtje zet denk ik ook, waarom heb ik eigenlijk nog geen niche?
Tekstschrijver zonder niche
Het antwoord op deze vraag is eigenlijk heel simpel: ik vind de diversiteit van mijn vak te leuk om me te beperken tot één vakgebied. Ik houd ervan om me helemaal in te lezen in een onderwerp, vragen te stellen aan mijn klanten en wanneer ik alle informatie heb verzameld, aan de slag te gaan met de tekst. Ook als het om een branche gaat waar ik nul ervaring mee heb. Dan vind ik de uitdaging zelfs nog groter, want hoe leuk is het om nieuwe dingen te leren en daar vervolgens over te mogen schrijven? Met de juiste voorbereiding vind ik dat je als tekstschrijver in principe over van alles moet kunnen schrijven. Tenzij het natuurlijk om zo´n diepgaand, specialistisch artikel gaat, dat daar echt een tekstschrijver op gezet moet worden die helemaal thuis is in het betreffende onderwerp.
Technisch tekstschrijver
Het grappige is dat ik, ondanks dat ik geen specialisatie heb, wel opvallend vaak als tekstschrijver ingehuurd wordt door bedrijven uit de technische sector. Zo mocht ik de webteksten schrijven voor diverse installatiebedrijven en voor een bedrijf dat het onderhoud verzorgt voor attracties in pretparken. Ook blog ik al jarenlang voor verschillende websites op het gebied van onderhoud en verduurzaming van de eigen woning. Als het gaat om zonnepanelen, warmtepompen en aircosystemen heb ik al heel wat kennis opgedaan. Ondanks het feit dat ikzelf absoluut geen techneut ben, vind ik het wel heel leuk om technische zaken te doorgronden en vervolgens uit te leggen in begrijpelijke taal. Mijn klanten uit de technische branche zijn gewend te communiceren in hun eigen vakjargon en vinden het fijn dat ze iemand als mij in kunnen huren die hun verhaal voor iedereen toegankelijk kan maken. Als ik dan toch als tekstschrijver een specialisatie zou moeten noemen, dan zou dit de technische sector zijn.
Tekstschrijver met een financiële achtergrond
Mijn eigen blog over tekstschrijven en online marketing
Op mijn eigen website houd ik een zakelijke blog bij waarin ik allerlei onderwerpen op het gebied van tekstschrijven en online marketing behandel. Zelf volg ik regelmatig cursussen en webinars over deze vakgebieden. Via mijn eigen blog draag ik mijn vers verworven kennis graag over aan de bezoekers van mijn website. Het schrijven over deze onderwerpen houdt mij bovendien zelf ook scherp. Door te schrijven verdwijnt deze kennis niet ongemerkt naar de achtergrond, maar kan ik deze verder aanscherpen en vastleggen om later nog eens door te lezen. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon leuk om te schrijven over mijn eigen vakgebied.
Tekstschrijver voor andere branches
Mijn klantenkring is vanaf de start van mijn bedrijf al heel divers. Zo schrijf ik teksten voor de websites van kapsalons, schoonheidssalons, cateringbedrijven, coaches, webshops, schildersbedrijven, makelaars, taxibedrijven en nog veel meer andere bedrijven. Moeiteloos stap ik over van gezichtsbehandelingen naar stucwerk naar energetische behandelingen. Voor al mijn klanten stel ik alles in het werk om teksten te schrijven die niet alleen goed vindbaar zijn, maar die ook inhoudelijk sterk zijn en aansprekend voor de betreffende doelgroep. Dit doe ik door me zowel goed te verplaatsen in mijn klanten als in de doelgroep waar zij zich op richten.
Zou ik mij voortaan gaan specialiseren dan zou dit betekenen dat dit gevarieerde gezelschap van mooie bedrijven voortaan niet, of veel minder bij mij aan gaat kloppen. Omdat ze eigenlijk niet meer tot mijn doelgroep behoren. En nee, zover ben ik nu in ieder geval nog niet. Die specialisatie laat ik nog maar even voor wat het is. Laat mij voorlopig maar mooi schrijven over van alles en nog wat. Dat is waar ik blij van word en waar ik veel energie van krijg. En wat mij betreft is dat nog steeds het allerbelangrijkste…