Bloggen in 2024, is het nog wel de moeite waard? Het is een vraag die ik wel vaker hoor en zeker ook een hele logische vind. Immers, er zijn al zoveel blogs te vinden over alle mogelijke onderwerpen. Dus heeft jouw blog nog wel een kans tussen al die andere? Bovendien wordt er al zolang geroepen dat bloggen de manier is om te scoren met je website, misschien dat deze methode inmiddels toch zijn beste tijd heeft gehad?
Wat blijkt? Bloggen blijkt nog zeker de moeite waard, ook wanneer je in 2024 gaat starten met je zakelijke blog. Met een doordachte strategie en een sterke focus op je doelgroep zijn blogs nog steeds een waardevolle toevoeging op je website. Websites die gevuld zijn met kwalitatieve blogs doen het nog altijd beter dan websites die geen blogs bevatten. Wel is het belangrijk om te weten waar je de focus op moet leggen om ook in 2024 succesvol te zijn met je blogs.
Hieronder geef ik je een aantal tips die je helpen om ook in 2024 goed te scoren met je blogs.
1. Introduceer nieuwe termen
Zijn er binnen jouw vakgebied nieuwe ontwikkelingen gaande dan zijn dat de onderwerpen bij uitstek om over te bloggen. Wanneer je één van de eersten bent in 2024 die hierover gaat bloggen dan is de kans dat je blog goed gaat scoren een stuk groter. Je hoeft dan met minder websites te concurreren zodat het gemakkelijker is om in de hoogste regionen van de zoekresultaten van Google te komen. Ook laat je hiermee zien dat je beschikt over de meest actuele kennis binnen je vakgebied. Bezoekers van je website zullen dit waarderen en vaker op je website terugkeren, omdat ze jou door deze blogs als een expert gaan beschouwen.
2. Focus op zoekintentie
In 2024 zal de focus steeds meer komen te liggen op zoekintentie. Met zoekintentie wordt bedoeld: welk hoofddoel heeft iemand om een bepaalde zoekopdracht in te voeren? Zoekintenties kunnen bijvoorbeeld zijn: het opvragen van informatie of het willen kopen van een bepaald product. Google wordt er steeds beter in om te begrijpen wat de bedoeling achter een bepaalde zoekopdracht is en hierdoor zullen de zoekresultaten die Google geeft ook steeds beter aansluiten bij die zoekintentie. Hier liggen voor jou dus kansen! Door je te verdiepen in de zoekintenties die mensen hebben wanneer ze online op zoek zijn naar diensten of producten die jij met je bedrijf aanbiedt, kun jij de inhoud van je blogs hier helemaal op aansluiten. Op deze manier help je Google en jezelf, want de kans is dan een stuk groter geworden dat jouw blog een prominente plek krijgt in de bovenste zoekresultaten.
3. Geef antwoord op veelgestelde vragen
Google streeft er altijd naar om de beste pagina´s te laten zien die aansluiten bij de informatie die mensen zoeken. Kwalitatieve blogs worden anno 2024 alleen maar belangrijker. Zorg dus dat je met jouw blog echt wat te bieden hebt aan je publiek. Verdiep je grondig in de vragen die mensen hebben over het betreffende onderwerp. Aan welke informatie hebben ze behoefte, waar lopen ze mogelijk tegenaan? En streef er vervolgens naar om in jouw blog het best mogelijke antwoord op deze vragen te geven. Het is dan zelfs mogelijk dat Google jouw antwoord opneemt als een featured snippet. Featured snippets zijn die resultaten die boven de andere organische zoekresultaten worden getoond. Het is een beknopt antwoord op een bepaalde vraag. Deze positie bovenaan kan een aanzienlijke hoeveelheid verkeer naar je website opleveren.
4. Blijf dichtbij jezelf en je bedrijf
Bloggen is ook in 2024 nog steeds dé manier om verbinding te zoeken met jouw klanten. Blog dan ook vooral op een manier die past bij jou en je bedrijf. Zo val je veel meer op tussen concurrerende blogs die vaak allemaal min of meer hetzelfde algemene verhaal vertellen. Wees dus authentiek en streef ernaar om een persoonlijke band met je publiek op te bouwen. Ben je bezig met het schrijven van een blog bedenk dan bijvoorbeeld hoe je jouw klant mondeling je verhaal zou vertellen en pas je schrijfstijl hier op aan. Gebruik bijvoorbeeld ook jouw persoonlijke ervaringen. Zo blijf je dichtbij jezelf en dit maakt dat jouw blog aansprekender zal zijn voor je lezers. Door een persoonlijke benadering valt jouw blog niet alleen meer op, maar geef je mensen ook de kans om jou en je bedrijf beter te leren kennen.
5. Actualiseer je bestaande blogs
Niet alleen met je nieuwe blogs kun je scoren in 2024. Heb je in de jaren daarvoor ook al blogs geschreven dan is het goed om deze nog eens na te lopen. Is de informatie nog actueel of zijn er zaken die veranderd zijn? Pas dit dan aan en vul de blog zo mogelijk aan met nieuwe ontwikkelingen. Zo zijn je oudere blogs weer helemaal up-to-date en de kans is groot dat ze weer opnieuw gaan stijgen in de zoekresultaten. Zo blijf je profiteren van blogs waar je eerder tijd en moeite in hebt gestoken en ook je websitebezoekers zijn er mee geholpen.
6. Laat je blogs schrijven door een tekstschrijver
Zie je wel het nut in van waardevolle blogs op je website, maar kom je er zelf niet aan toe om ze te schrijven? Overweeg dan eens om een tekstschrijver in te huren. Een tekstschrijver kan je behalve met het schrijven van blogs ook helpen met het bedenken van een goede blogstrategie voor 2024. Hierbij komen zaken aan bod als: welke onderwerpen zijn geschikt, hoe vaak is het nodig om te bloggen en hoe kun je jezelf onderscheiden ten opzichte van de concurrent? Met een doordachte strategie is de kans op een succesvolle blog een stuk groter. Door het schrijven van blogs uit te besteden aan een tekstschrijver bespaar je tijd en voorkom je dat het schrijven van wekelijkse of maandelijkse blogs erbij inschiet omdat je het te druk hebt met je andere werkzaamheden. En het allerbelangrijkste: je mag van een tekstschrijver blogs van een uitstekende kwaliteit verwachten die goed zullen scoren in Google.
Heb je ook behoefte aan een serie goed gelezen blogs die de vindbaarheid van jouw website verhogen? Als tekstschrijver met een jarenlange ervaring heb ik al vele succesvolle blogs mogen schrijven. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan even contact met me op. Of kijk even op mijn aanbodpagina over blogs laten schrijven.
Wil je zelf aan de slag met het schrijven van blogs? Mijn uitgebreide gids Succesvol zakelijk bloggen doe je zo staat boordevol tips over hoe jij succesvol je eigen blogs kunt schrijven!