Vergroot je online zichtbaarheid met deze praktische tips

Foto van Lina Wijma
Online zichtbaarheid vergroten

Table of Contents

Ons leven speelt zich steeds meer online af. Van even wat informatie opzoeken, je oriënteren op een bepaalde aankoop, tot het bestellen van producten. Als bedrijf zul je hier goed op in moeten spelen, door te werken aan je online zichtbaarheid. Maar wat is dat nou precies, dat online zichtbaar zijn en op welke manier kun je hier als bedrijf mee aan de slag gaan?

Wat is online zichtbaarheid?

Met online zichtbaarheid wordt bedoeld in hoeverre een bedrijf online te vinden is, via zoekmachines en/of  Social Media kanalen. Ben je online goed zichtbaar met je bedrijf dan weten potentiële klanten jouw website te vinden wanneer ze op zoek zijn naar bepaalde producten of diensten. Nu steeds meer mensen zich online oriënteren op de aanschaf van een bepaald product of een bepaalde dienst en deze vaak ook online worden besteld of aangevraagd, valt of staat het succes van een bedrijf voor een belangrijk deel met het al dan niet online zichtbaar zijn. Het is dan ook van het grootste belang om meteen bij de start van je bedrijf te werken aan een goede online strategie.

Wat er gebeurt wanneer je online niet zichtbaar bent

Online zichtbaar zijn, het is iets wat ieder bedrijf en elke ZZP-er met een eigen website graag wil. Toch is maar een klein deel van hen werkelijk goed te vinden in Google. Niet goed vindbaar zijn in Google betekent dat je niet goed te bereiken bent voor je klanten. Vergelijk het maar met het hebben van een eigen winkel in zo´n donker afgelegen steegje waar vrijwel niemand van het winkelend publiek langskomt. Jouw etalage is niet zichtbaar voor de meeste mensen en dus lopen ze ook de deur niet bij je plat. Je bent simpelweg niet in beeld en dus wordt er bij jou niet gekocht.

En zo gaat het ook met heel veel websites. Sta je niet op de eerste pagina in Google, dan bevindt jouw bedrijf zich online in zo´n achteraf steegje.  De meeste mensen klikken niet verder dan de eerste pagina en komen dus ook niet op jouw website terecht. En dat is natuurlijk zonde want hoe moeten ze dan in contact komen met jou en je bedrijf? Natuurlijk, je kunt gaan adverteren in kranten of via Google. Beide zijn kostbaar en als ze al helpen is het alleen voor de korte termijn. Stop je met adverteren dan ben je gelijk weer uit beeld bij je doelgroep.

Tips om je online zichtbaarheid te verbeteren

Wat kun je nou allemaal zelf doen om je online zichtbaarheid te verbeteren? Onderstaand vind je een hele serie tips die je zelf meteen kun implementeren. De lijst vormt een goede basis wanneer je gericht zelf aan de slag wilt met de online zichtbaarheid van je bedrijf.

  1. Waar is jouw doelgroep online te vinden? Verdiep je eerst in de vraag waar jouw doelgroep zich nou eigenlijk bevindt. Zoeken ze vooral via de zoekmachine van Google naar informatie? Of zijn ze veel actief op platformen zoals Facebook, LinkedIn of Instagram? Het is niet nodig en ook niet efficiënt om op heel veel kanalen tegelijkertijd actief te zijn. Beperk je tot één of twee. Een belangrijke vraag voor het bepalen van een geschikt kanaal is: Zijn jouw klanten consumenten of andere bedrijven? Facebook of Instagram zijn geschikte kanalen wanneer jij je richt op de consument. Maar uiteraard zijn ook hier ondernemers te vinden. LinkedIn is bedoeld voor zakelijk gebruik. Als je weet waar jouw doelgroep zich bevindt, dan zijn dit de plaatsen waar je zichtbaar moet zijn.
  2. Zorg voor een heldere en unieke boodschap die past bij jouw doelgroep. Zomaar lukraak dingen posten op je Social Media zal weinig effect geven. Verdiep je eerst in je doelgroep. Wie zijn ze en wat is hun manier van communiceren? Wat zijn voor hun belangrijke redenen om jouw product of dienst af te nemen? Welke problemen hebben ze en hoe kun jij die voor ze oplossen? Hoe worden ze benaderd door je concurrenten en hoe kun je dit zelf op een betere manier doen? Hoe beter je dit in beeld hebt, hoe gerichter jij je boodschap kunt brengen en hoe beter je doelgroep hiermee bereikt zal worden.
  3. Wees niet te zakelijk, maar houd het persoonlijk. Spreek je doelgroep op een persoonlijke manier aan. Op deze manier ontstaat er een band met je doelgroep en bouw je een goede relatie met ze op. Ze zullen sneller aan jouw bedrijf denken wanneer ze je producten of diensten nodig hebben. Verkoop je een product, beperk je dan niet tot bijvoorbeeld het droog opsommen van alle eigenschappen of bestanddelen van jouw product maar ga ook in op persoonlijke gebruikerservaringen, van jezelf of van andere klanten. Laat zien hoe jouw product bijdraagt aan een fijner leven, meer gemak, besparing van tijd, ontspanning, minder stress of wat je er ook maar voor positieve effecten aan kunt verbinden. Een belangrijk onderdeel hierbij is branding. Met branding wordt bedoeld de wijze waarop je jouw bedrijf profileert. Door middel van branding bepaal je het karakter en de identiteit van jouw bedrijf. Wil je meer weten over branding lees dan hier mijn artikel over dit onderwerp.
  4. Doe aan zoekmachineoptimalisatie (SEO). Zoekmachineoptimalisatie vormt de basis voor een goede vindbaarheid van je website. Jouw website wordt pas goed vindbaar in Google wanneer de teksten voorzien zijn van de juiste zoekwoorden. Met juiste zoekwoorden bedoel ik, die zoekwoorden met voldoende zoekvolume (het aantal keren per maand dat mensen dit zoekwoord of deze combinatie van zoekwoorden intoetsen in Google) en die goed aansluiten bij je bedrijf. Heb je geen verstand van SEO, ga je er dan in verdiepen of besteed het uit.  Lees ook eens mijn artikel over SEO teksten laten schrijven.
  5. Plaats regelmatig nieuwe content op je website. Ook het regelmatig plaatsen van nieuwe content op je website is heel belangrijk voor je online zichtbaarheid. Deze content kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van een interessante blog, een videoboodschap, een handige checklist of nieuws over je bedrijf. Wordt er regelmatig nieuwe content toegevoegd aan je website dan is dit voor Google reden om aan te nemen dat jouw website actueel en boeiend is voor bezoekers. En dat zie je weer terug aan betere scores in de zoekresultaten. Vergeet ook niet om je nieuwe content te delen op je Social Media kanalen. Zo wordt jouw nieuwe content door nog veel meer mensen gezien.
  6. Maak een Google Mijn Bedrijf profiel aan. Met Google Mijn Bedrijf kun je een gratis bedrijfsprofiel aanmaken. Zo wordt je bedrijf nog beter vindbaar in de zoekmachine van Google en in Google Maps. Ga je googelen op je bedrijfsnaam dan verschijnt je profiel van Google Mijn Bedrijf bovenaan in de resultaten. Bezoekers kunnen je direct bellen door op je telefoonnummer te klikken of direct naar jouw bedrijf navigeren door op ´Route´ te klikken op hun mobiele telefoon. Jouw klanten kunnen reviews plaatsen wat ook heel fijn is. Heb je een lokaal bedrijf dat binnen een bepaalde regio opereert, dan is Google Mijn Bedrijf nog belangrijker, want jouw bedrijf is dan ook beter vindbaar wanneer er lokaal wordt gezocht.

 

Wil je meer weten over hoe jouw bedrijf online zichtbaarder kan worden, of heb je hier wat hulp bij nodig? Neem dan even contact met me op!

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *