Branding, je ziet deze term vast wel regelmatig voorbij komen. Maar wat houdt het nu in en waarom is branding zo ontzettend belangrijk voor je bedrijf?
Wat is branding?
Door middel van branding communiceer je met je klanten over waar jouw bedrijf, product of dienst voor staat. Je bedrijf wordt een merk, met een eigen uitstraling en identiteit. Aan dit merk zul je continu moeten bouwen. Het gaat hier echt om een langetermijnstrategie. Branding is bedoeld om de identiteit en de uitstraling van jouw bedrijf naar buiten te brengen. Je zult dus vooraf goed na moeten denken hoe je branding eruit moet komen te zien. Wanneer dit helder is dan moet je alle onderdelen binnen je bedrijf die je branding ondersteunen, denk aan je logo, je website en je marketingactiviteiten zo consistent mogelijk doorvoeren. Zo krijgt jouw bedrijf een eigen gezicht en val je op tussen alle andere aanbieders die in dezelfde markt opereren.
Waarom is branding zo belangrijk?
Of je nu veel concurrentie hebt of weinig, het blijft belangrijk om je duidelijk te onderscheiden van de rest. Je wilt dat jouw doelgroep bij jou komt afnemen en dat in de toekomst ook blijft doen. In de eerste plaats doe je dit natuurlijk door een fantastisch product of een hoogwaardige dienst te leveren. Maar klanten kopen veelal niet alleen een product of dienst, ze gaan ook voor de beleving die erbij hoort. Vaak is die beleving minstens net zo belangrijk als datgene wat ze kopen. Door het effectief inzetten van branding kun je de perceptie van je merk beïnvloeden. Een krachtig middel hierbij is om gebruik te maken van associaties. Merkassociaties zijn alle elementen in het geheugen van een consument die een link hebben met jouw merk. Deze verbinding vindt plaats in het zogenaamde associatienetwerk van ons brein. Een merkassociatie kan hierbij van alles zijn. Denk maar aan symbolen, logo´s, slogans, merknamen, bepaalde kleuren, geuren en of een fijn gevoel.
Positionering van je merk
Om jouw merk te positioneren moet deze op een unieke manier gepresenteerd worden. Verkoop je een product dat op zich niet heel onderscheidend is ten opzichte van wat de concurrenten aanbieden, dan moet je kijken naar onderliggende emotionele behoeften die bij jouw doelgroep spelen. Verkoop je een bepaalde frisdrank, speel dan bijvoorbeeld in op het gevoel van een heerlijk warme relaxte zomerdag, een dagje aan het strand of in de eigen achtertuin. Zodat jouw doelgroep bij het kopen van jouw frisdrank de verbinding legt met het fijne gevoel van de zomer. Ondersteun dit gevoel in je logo, slogans, website, social media berichten, foto- en beeldmateriaal. Zorg dat het hele plaatje klopt, dat al je marketingactiviteiten perfect op elkaar aansluiten. Consistentie is hierbij buitengewoon belangrijk, zodat jouw doelgroep duidelijk ziet waar jouw merk voor staat en zich hiermee kan identificeren.
Durf te kiezen
De reden dat het veel bedrijven niet lukt om zich te positioneren, is dat ze geen duidelijke keuzes durven te maken. Ze houden hun branding te algemeen omdat ze bang zijn dat ze anders teveel mensen afstoten. Hierdoor wordt ook hun boodschap te algemeen, waardoor het niemand echt aanspreekt. Neem je echter een duidelijke positie in, dan is jouw merk voor een specifieke doelgroep juist heel aantrekkelijk. Durf dus te kiezen, wetende dat je hier niet iedereen mee zal aanspreken, maar dat je een bepaalde groep mensen juist heel goed bereikt. Juist door anders te zijn en te weten waar je voor staat creëer je een sterk merk. En zo trek je keer op keer die klanten aan die zich herkennen in jouw merk. Met een beetje gelukt worden die klanten zelfs ambassadeurs voor jouw merk!
Ben je ook bezig met de branding voor je bedrijf en kom je er niet uit met de teksten die hierbij horen? Neem dan even contact met me op en ik denk graag met je mee over hoe jouw teksten hier perfect bij kunnen aansluiten.