Waarom je regelmatig nieuwe content voor je website nodig hebt

Foto van Lina Wijma
Goede content op je website

Table of Contents

Content, het is een term die je regelmatig hoort als het om websites gaat. Je website regelmatig voorzien van nieuwe content is dan ook ontzettend belangrijk. Wist je dat een regelmatige stroom van kwalitatieve content een positief effect heeft op de vindbaarheid van je website? En dat een goede contentstrategie je kan helpen jouw doelgroep nog beter te bereiken? Dat het een manier kan zijn om concurrerende websites ver achter je te laten? Content is King is een leus die al een tijdje meegaat, maar die nog niets aan kracht heeft ingeboet.

In deze blog vertel ik je meer over de verschillende vormen van content die er zijn en op welke manieren het schrijven van goede content resulteert in meer websitebezoekers.

Wat is content nou precies?

De Engelse term content die verband houdt met marketing is een verzamelnaam voor alle informatie die je online kunt delen. Het is dus alle zichtbare (of hoorbare) informatie op je website. Er bestaan heel veel soorten content:

  • Websiteteksten
  • Blogs
  • Foto´s
  • Audio
  • Afbeeldingen
  • E-books
  • Filmpjes
  • etc.

Meestal is content op een website direct te gebruiken. Daarnaast kan content ook beschikbaar worden door deze eerst te downloaden. Denk bijvoorbeeld aan een PDF-bestand of een E-book dat je kunt downloaden.

Hoe goede content zorgt voor meer websitebezoekers

Je website regelmatig vullen met verse en relevante content heeft op verschillende manieren invloed op het verhogen van de bezoekersaantallen van je website:

1. Websites die telkens uitgebreid worden met nieuwe content scoren hoger in Google

Google houdt van websites die voortdurend voorzien worden van nieuwe pagina´s die actuele content bevatten. Deze pagina´s krijgen een hogere ranking in Google en zijn dus beter vindbaar in de zoekresultaten. Het omgekeerde geldt echter ook: websites waar weinig tot niets op gebeurt zullen uiteindelijk gaan dalen in de zoekresultaten. De publicatiedatum is voor Google een belangrijke graadmeter voor het bepalen van de versheid van content. Regelmatig nieuwe content toevoegen loont dus. Maar ook je bestaande content moet regelmatig ververst worden. Kijk bijvoorbeeld eens naar eerder gepubliceerde blogs op je website. Klopt alle informatie nog of zijn er de afgelopen tijd dingen veranderd: nieuwe inzichten, nieuwe ontwikkelingen etc. Houd dus ook je oudere blogs up-to-date!

2. Websitebezoekers houden van frisse content

Je bezoekers waarderen het ook dat ze regelmatig verse content op jouw website aantreffen. Zo blijven ze op de hoogte van de nieuwste onwikkelingen in jouw vakgebied. Het vakgebied waar jouw bezoekers in geinteresseerd zijn, anders zouden ze jouw website niet bezoeken. Wanneer ze weten dat jouw website interessante informatie bevat, zullen ze regelmatig naar jouw website terugkeren. Zo bouw je een band op met je bezoekers. Hebben ze op een later moment jouw product of dienst nodig, dan is de kans bijzonder groot dat ze die bij jou gaan afnemen. En dat allemaal doordat ze door alle interessante content die ze op jouw website hebben gelezen, het gevoel hebben dat ze bij jouw bedrijf moeten zijn.

3. Met kwalitatieve content toon je dat je een autoriteit bent binnen jouw vakgebied

Jouw klanten weten het vast al lang: jij bent een echte specialist in jouw vakgebied. Maar hoe toon je aan al die mensen die jou en je bedrijf nog niet kennen jouw vakmanschap? Juist, door het schrijven van vakinhoudelijke content van de hoogste kwaliteit! Zo laat je zien dat je over veel vakkennis beschikt, de laatste ontwikkelingen op de voet volgt en de problemen waar jouw bezoekers mogelijk mee worstelen kunt oplossen. Zo bouw je stukje bij beetje meer autoriteit op en zul je merken dat dit zich op de langere termijn vertaalt in meer bezoekers en uiteindelijk ook in een hogere conversie.

4. Nieuwe content levert nieuwe links op

Ook dit is een belangrijk voordeel. Bevat jouw website goede en actuele content dan zullen andere websites sneller naar jouw website gaan linken. Deze links genereren ook weer extra verkeer naar jouw website. Bovendien gaat jouw website doordat het links krijgt van andere websites ook weer hoger scoren in de zoekresultaten. Hierbij geldt wel dat het moet gaan om kwalitatieve en relevante links. Komt de link bijvoorbeeld van een webshop die dameskleding verkoopt, terwijl jij een autorijschool hebt, dan is deze link voor jouw website uiteraard niet erg relevant. En als de link komt van een website met een lage domeinautoriteit dan levert dit jouw website ook niet veel extra waarde op. Krijg je echter links van websites met een hoge domeinautoriteit die daarnaast relevant zijn voor de branche waarin jij opereert, dan is er zeker sprake van waardevolle links.

s5. Veel boeiende content verhoogt de sessieduur

Wanneer bezoekers op jouw website veel waardevolle content aantreffen dan verhoogt dit ook de gemiddelde sessieduur. Wanneer de gemiddelde sessieduur vrij hoog is, dan is dit voor Google een aanwijzing dat jouw website de bezoekers veel te bieden heeft. Door het klikgedrag en de gemiddelde tijd die de bezoeker op jouw website doorbrengt, kan Google volgen hoe de bezoeker jouw website waardeert. Klikt de bezoeker snel weer weg, dan is dit juist een teken dat de website niet erg interessant is voor de bezoeker.

6. Goede content delen op Social Media

Goede content leent zich natuurlijk uitstekend om te delen via de verschillende Social Media kanalen. Als jouw content interessant genoeg is, wordt deze door jouw volgers ook weer veelvuldig geliket en gedeeld. Ook dit zorgt voor extra verkeer naar jouw website. Via jouw geplaatste post kan er immers gemakkelijk doorgeklikt worden naar jouw website.

Vul je webpagina´s met rijke content

Zoals ik aan het begin van deze blog al aangaf, zijn er vele soorten content. Google is dol op webpagina´s die voorzien zijn van rijke content. Hiermee wordt bedoeld dat een webpagina bestaat uit veel verschillende soorten content. Dus naast goede teksten vind je er ook relevante foto´s en afbeeldingen, een informatieve PDF die je kunt downloaden, een infographic, een YouTube video etc.  Zo´n mooie verrijkte pagina wordt niet alleen door Google maar ook door je bezoekers erg gewaardeerd. Juist die mix van verschillende vormen van content maken een webpagina een stuk aantrekkelijker. De bezoeker kan de informatie op een prettige en overzichtelijke manier tot zich nemen.

Heb je geen tijd voor het wekelijks of maandelijks plaatsen van nieuwe content?

Misschien denk je na het lezen van dit artikel, heel mooi allemaal, maar ik zou echt niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om steeds maar nieuwe content te schrijven voor mijn website. Overweeg dan om hier iemand voor in te huren, bijvoorbeeld een goede tekstschrijver. Je zult zien dat het zeker op de lange termijn de investering waard is. Zo bouw je aan een goede basis voor je website die je jaren later nog steeds bezoekers zal opleveren.

Benieuwd hoe ik jou kan helpen bij het schrijven van goede content? Neem even contact met me op en ik neem graag alle mogelijkheden met je door.

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *