Wat is een tagline en waarom heeft je bedrijf er eentje nodig?

Picture of Lina Wijma
Hoe schrijf je een goede tagline?

Table of Contents

Heeft jouw bedrijf al een heldere tagline? Nee? Dan is het de hoogste tijd om er eentje te bedenken. In deze blog vertel ik je wat een tagline precies is, wat zo´n zinnetje kan toevoegen aan je bedrijf en hoe je een  goede tagline kan bedenken.

Inhoudsopgave

Wat is een tagline?

Een tagline is een kort en krachtig zinnetje dat aangeeft wat jouw bedrijf doet. Het gaat hierbij dus om de activiteiten van je bedrijf. Daarmee is het iets anders dan een slogan. Een slogan geeft aan waar je bedrijf voor staat, wat je missie is. Vaak maakt een slogan deel uit van een reclamecampagne en daardoor heeft deze veel meer een tijdelijk karakter. Een goede tagline kan juist jarenlang meegaan.

Waarom is een tagline op een website zo belangrijk?

Niet op elke website is het meteen duidelijk wat er te vinden is. Vaak lopen bezoekers tegen vragen aan als: wat kan ik hier vinden en is het wel iets voor mij? Hoe langer die onduidelijkheid voortduurt, hoe sneller de vaak ongeduldige bezoeker weer zal vertrekken. Met een duidelijke tagline, bijvoorbeeld direct onder je logo, schep je meteen helderheid over waar mensen bij jou voor terecht kunnen. 

Hoe maak je een goede tagline? 

Het bedenken van een goede tagline voor je bedrijf is niet zo gemakkelijk. Als je geluk hebt, schiet je meteen een geweldige tagline te binnen. Vaak kost het wat meer tijd en moeite om er één te bedenken. Voor het maken van een goede tagline zijn de volgende punten heel belangrijk:

  1. Houd het kort en krachtig. Een tagline bestaat uit een kort zinnetje of uit enkele woorden. Drie tot vijf woorden volstaat. Kies voor duidelijke, beschrijvende woorden waar mensen echt een beeld bij krijgen.
  2.  Kies voor eenvoud. Ingewikkelde woorden horen niet in een tagline thuis. Houd het simpel, zodat mensen direct begrijpen waar het bij jouw bedrijf om draait. Een tagline mag humoristisch zijn, als dat goed bij jouw bedrijf past. Belangrijk is dan wel dat de humor meteen duidelijk is.
  3. Wees onderscheidend. Juist met een tagline kun je onderscheidend zijn. Maak daar dus ook gebruik van bij het zoeken naar de juiste woorden. Zorg dat jouw tagline duidelijk anders is dan die van de concurrent.
  4. Maak het tijdloos: Kies voor een tagline die niet snel zal verouderen zodat je deze voor de langere tijd kunt gebruiken. 
  5. Wees eerlijk: Schep met je tagline realistische verwachtingen. Dit betekent dus ook dat je geen beloftes doet die je met je product niet waar kunt maken. 
  6. Gebruik emotie: Wanneer het passend is bij jouw product kun je kiezen voor woorden die een bepaalde positieve emotie oproepen. Hierdoor kun je de band tussen jouw doelgroep en jouw product versterken.

Voorbeelden van bekende taglines

Hierbij een aantal voorbeelden van bekende taglines waarvan je de meeste vast wel kent. 

  1. Nike: “Just Do It” Deze tagline moedigt niet alleen fysieke activiteit aan, maar staat ook voor vastberadenheid en doorzettingsvermogen.
  2. Apple: “Think Different” Apple’s tagline benadrukt innovatie, creativiteit en het streven naar unieke perspectieven.
  3. McDonald’s: “I’m Lovin’ It” Een eenvoudige en positieve tagline die plezier en genot in het eten van McDonald’s producten weerspiegelt.
  4. Coca-Cola: “Open Happiness” Coca-Cola’s tagline roept gevoelens van vreugde en positiviteit op, waardoor het drankje wordt geassocieerd met gelukkige momenten.
  5. FedEx: “When it absolutely, positively has to be there overnight” Deze tagline benadrukt de betrouwbaarheid en snelheid van de bezorgdiensten van FedEx.
  6. Burger King: “Have It Your Way” Deze tagline benadrukt de personalisatiemogelijkheden van maaltijden bij Burger King, waardoor klanten hun eigen voorkeuren kunnen kiezen.
  7. MasterCard: “There are some things money can’t buy. For everything else, there’s MasterCard”           Deze tagline legt de nadruk op de ervaringen en emotionele aspecten die je kunt hebben met je MasterCard, naast financiële transacties.
  8. Disneyland: “The Happiest Place on Earth” De tagline van Disneyland belooft een gelukkige en magische ervaring voor bezoekers.

Het bedenken van mijn eigen tagline

Kijkend naar mijn eigen website was mijn tagline een tijdlang: Tekstschrijver inhuren. Op zich best duidelijk natuurlijk, maar niet echt onderscheidend. Er zijn duizenden tekstschrijvers in Nederland die je kunt inhuren. Daarom veranderde ik mijn tagline in Professionele teksten voor je website nodig? Zo is het voor de websitebezoeker die voor het eerst op mijn website komt gelijk duidelijk wat ik doe, namelijk professionele teksten schrijven voor websites. Dit maakt het al een stuk specifieker. 

Hulp nodig bij het bedenken van een pakkende tagline?

Vind je het lastig om een bij jouw bedrijf passende tagline te bedenken? Ik help je graag met brainstormen. Samen komen we er vast uit om een mooie tagline te maken!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *