Heeft jouw bedrijf al een heldere tagline? Nee? Dan is het de hoogste tijd om er eentje te bedenken. In deze blog vertel ik je wat een tagline precies is, wat zo´n zinnetje kan toevoegen aan je bedrijf en hoe je een goede tagline kan bedenken.
Inhoudsopgave
Wat is een tagline?
Een tagline is een kort en krachtig zinnetje dat aangeeft wat jouw bedrijf doet. Het gaat hierbij dus om de activiteiten van je bedrijf. Daarmee is het iets anders dan een slogan. Een slogan geeft aan waar je bedrijf voor staat, wat je missie is. Vaak maakt een slogan deel uit van een reclamecampagne en daardoor heeft deze veel meer een tijdelijk karakter. Een goede tagline kan juist jarenlang meegaan.
Waarom is een tagline zo belangrijk?
Niet op elke website is het meteen duidelijk wat er te vinden is. Vaak lopen bezoekers tegen vragen aan als: wat kan ik hier vinden en is het wel iets voor mij? Hoe langer die onduidelijkheid voortduurt, hoe sneller de vaak ongeduldige bezoeker weer zal vertrekken. Met een duidelijke tagline, bijvoorbeeld direct onder je logo, schep je meteen helderheid over waar mensen bij jou voor terecht kunnen.
Hoe maak je een goede tagline?
Het bedenken van een goede tagline voor je bedrijf is niet zo gemakkelijk. Als je geluk hebt, schiet je meteen een geweldige tagline te binnen. Vaak kost het wat meer tijd en moeite om er één te bedenken. Voor het maken van een goede tagline zijn de volgende punten heel belangrijk:
- Houd het kort en krachtig. Een tagline bestaat uit een kort zinnetje of uit enkele woorden. Drie tot vijf woorden volstaat. Kies voor duidelijke, beschrijvende woorden waar mensen echt een beeld bij krijgen.
- Kies voor eenvoud. Ingewikkelde woorden horen niet in een tagline thuis. Houd het simpel, zodat mensen direct begrijpen waar het bij jouw bedrijf om draait. Een tagline mag humoristisch zijn, als dat goed bij jouw bedrijf past. Belangrijk is dan wel dat de humor meteen duidelijk is.
- Wees onderscheidend. Juist met een tagline kun je onderscheidend zijn. Maak daar dus ook gebruik van bij het zoeken naar de juiste woorden. Zorg dat jouw tagline duidelijk anders is dan die van de concurrent.
Het bedenken van mijn eigen tagline
Kijkend naar mijn eigen website was mijn tagline een tijdlang: Tekstschrijver inhuren. Op zich best duidelijk natuurlijk, maar niet echt onderscheidend. Er zijn duizenden tekstschrijvers in Nederland die je kunt inhuren. Daarom veranderde ik mijn tagline in Professionele en betrokken tekstschrijver inhuren. Door de toevoeging van die paar extra woorden breng ik graag over wat voor soort tekstschrijver ik ben. Namelijk niet alleen een tekstschrijver die professionele teksten voor je schrijft, maar ook iemand die zich goed in kan leven in jou en je bedrijf. Juist die toevoeging van een paar specifieke woorden kan net even dat belangrijke verschil maken. Het kan je websitebezoeker doen beseffen: hé dat is precies waar ik naar op zoek ben!
Hulp nodig bij het bedenken van een pakkende tagline?
Vind je het lastig om een bij jouw bedrijf passende tagline te bedenken? Ik help je graag met brainstormen. Samen komen we er vast uit om een mooie tagline te maken!